Прозорість та пріоритети: як працюють міські ради та військові адміністрації Харківщини у 2024 році

15 серпня набули чинності зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування. Зокрема, вони зобов’язують усі місцеві ради здійснювати ...

Додано:
OD

bf36c3216420a180f4ac9a6aaecfdfe6_1_512x290
Прозорість та пріоритети: як працюють міські ради та військові адміністрації Харківщини у 2024 році

15 серпня набули чинності зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування. Зокрема, вони зобов’язують усі місцеві ради здійснювати відео-запис пленарних засідань та оприлюднювати його на сайтах громад. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив діяльність міських рад і військових адміністрацій Харківської області протягом січня-серпня 2024 року та оцінив, наскільки вона прозора для громадськості. 

Статистика роботи міських рад та військових адміністрацій 

Станом на 2024 рік з 17-ти міських громад Харківщини у 6-ти управління здійснюється військовими адміністрація, в інших 11-ти – міськими радами. Серед 6-ти міських громад Харківщини (Балаклійська, Вовчанська, Дергачівська, Ізюмська, Купянська, Чугуївська), де були утворені військові адміністрації, регулярно публікує розпорядження начальника ВА НП лише керівництво Балаклійської громади. Протягом січня-серпня 2024 року на офіційному сайті громади було оприлюднено 635 розпоряджень. 

На сайтах Ізюмської та Купянської громад можна знайти оголошення, що стосуються двох розпоряджень за 2024 рік, але у публічному доступі є лише один документ від голови Ізюмської ВА НП. У Вовчанської та Дергачівської ВА НП відповідні розділи на сайтах не наповнюються документами, а web-ресурс Чугуївської громади не працює. 

Управління іншими 11-ти міськими громадами, де не утворювались ВА НП, регулюється Законом України «Про місцеве самоврядування». Згідно з ним, скликання пленарних засідань місцевої ради має відбуватися щонайменше раз на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів на ведення господарської діяльності – не рідше, ніж один раз на місяць. Як часто та в якому форматі збиралися міські ради Харківської області – наведено у таблиці нижче.

26.08.2024. І1

Джерело: таблицю складено на підґрунті даних з офіційних сайтів міських громад Харківської області 

У середньому, міські ради у громадах, де не утворені ВА НП, протягом січня-серпня 2024 року збиралися не менше, ніж раз на 6 тижнів. Найменшу кількість разів засідала Південноміська – лише двічі протягом січня-серпня. А найбільш регулярно проводили власні засідання Зміївська та Первомайська – в кожній з цих громад відбулося по 11 пленарних засідань. 

Більшість міських рад (а саме 9 з 11-ти) збиралися у режимі особистої присутності. Натомість, 2 громади – Люботинська та Харківська – для пленарних засідань використовували дистанційний формат відео-конференцій. 

Транспарентність місцевих рад 

Для оцінки прозорості роботи міських рад ми проаналізували наявність на офіційних сайтах громад у вільному доступі для мешканців 4-х передбачених законодавством наборів даних:

  • тексти прийнятих на сесії рішень;
  • протоколи пленарних засідань;
  • поіменні голосування депутатів;
  • відео-записи пленарних засідань.

На інфографіці нижче наведено інформацію щодо прозорості 11-ти міських рад Харківщини, в яких не утворено ВА НП.

26.08.2024. І2

Джерело: інфографіку складено на підґрунті даних з офіційних сайтів міських громад Харківської області 

Перш за все, відзначимо позитивну тенденцію, що у 2024 році всі 11 міських рад громад, де не утворені ВА НП, публікують прийняті рішення на власних інтернет-ресурсах. Також більшість (10 з 11-ти) розміщують результати поіменних голосувань – виключенням є лише Мереф’янська рада, що ігнорує цю форму звітності. 

7 з 11-ти міських рад оприлюднюють протоколи пленарних засідань – зовсім не роблять цього 3 міські ради (Богодухівська, Зміївська, Красноградська), а у Валківської громади за 2024 рік доступним є лише один протокол, що містить один пункт порядку денного. 

Щодо оприлюднення відео-записів пленарних засідань, то цьому критерію відповідає робота 3-х міських рад із 11-ти – Красноградської (публікують в окремому розділі на сайті), Лозівської (на ютуб-каналі місцевої ТРК) та Харківської (на ютуб-каналі міськради). 

Рішення міських рад і розпорядження ВА НП 

Більшість проблем, що підпадають під розгляд міських рад чи військових адміністрацій, стосуються базових для життєдіяльності громад питань. Нижче узагальнено теми, які місцеві ради та військові адміністрації найчастіше розглядали в 2024 році.

26.08.2024. І3

Джерело: інфографіку складено на підґрунті даних з офіційних сайтів міських громад Харківської області 

Балаклійська громада є єдиною, в якій розпорядження ВА НП стосуються усіх сфер життєдіяльності громади. На сайті Ізюмської розміщене лише одне розпорядження –  про конкурс на найкращий ескіз нового герба міста Ізюм. Також наявний звіт за аварійно-відновлювальні роботи, що посилається на розпорядження начальника ВА, але без тексту самого розпорядження. У Куп’янської є два повідомлення про затверджені рішення, теж – без тексту самого розпорядження: новина про «Комплексну Програму підтримки Захисників і Захисниць України та членів їх сімей» та оголошення про програму, що надає заохочувальні 50 тис. грн військовозобов’язаним громадянам, які призиваються на військову службу. Чого стосуються розпорядження керівництва Вовчанської, Дергачівської та Чугуївської ВА НП – громадськості невідомо, адже відповідні розділі на сайтах не наповнюються або відсутні. 

Щодо роботи інших 11-ти міських рад, то всі вони публікують рішення, які розв’язують основні типові питання місцевого самоврядування. Однак, деякі рішення виділяються з цього традиційного набору. Закцентуємо увагу на двох групах таких нетипових рішень: ті, які посилюють громадську участь, і ті, які оперативно чи стратегічно є важливими під час повномасштабної війни. 

Приклади важливих рішень щодо громадської участі:

Приклади важливих місцевих рішень у контексті воєнного стану:

Харківська міська рада на власному офіційному сайті виокремлює в спеціальний розділ «Важливі рішення» зміни до бюджету, «пільги з місцевих податків», затвердження Звіту про виконання бюджету за 2023 рік, майданчики з платним паркуванням і Звернення до голови комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики і начальника Харківської обласної військової адміністрації. 

Висновки 

Станом на кінець серпня 2024 року в Харківській області на території 6 з 17-ти міських громад було створено військові адміністрації населених пунктів (ВА НП), які перебрали на себе повноваження місцевих рад. У інших 11-ти громадах повноцінно функціонують звичайні органи місцевого самоврядування – міські ради. 

Серед 6-ти міських громад Харківщини із ВА НП (Балаклійська, Вовчанська, Дергачівська, Ізюмська, Купянська, Чугуївська) регулярно оприлюднює розпорядження начальника ВА НП лише керівництво Балаклійської. У Ізюмської та Куп’янської громад на сайті зрідка з’являються поодинокі публікації з посиланням на неопубліковані розпорядження, у Вовчанської та Дергачівської – відповідні розділи з розпорядженнями не наповнюються, а у Чугуївської – не працює сайт. 

Серед 11-ти міських громад, на території яких не було утворено ВА НП, в повному обсязі інформацію про власні пленарні засідання (рішення, протоколи, поіменні голосування,  відео-записи) оприлюднили лише 2 громади — Лозівська та Харківська. Хоча рішення сесій публікують усі 11 громад, і більшість з них супроводжують це статистикою поіменних голосувань та протоколами засідань. 

У середньому, міські ради Харківської області збираються раз на 6 тижнів, найменше засідала Південноміська (двічі протягом січня-серпня), а найбільше – Зміївська та Первомайська (по 11 пленарних засідань). Це відповідає вимогам Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо частоти скликання депутатських сесій. 9 з 11-ти міських рад працюють у форматі особистої присутності – лише Люботинська та Харківська збираються на пленарні засідання дистанційно. 

На сесіях міські ради розглядають переважно типові для функціонування громади питання: зміни до бюджету, управління земельною та комунальною власністю, організація роботи місцевого самоврядування, питання соціального захисту та  допомоги, найменування об’єктів топоніміки, питання охорони здоров’я. Також, подекуди приймають рішення, що розширюють громадську участь або реагують на виклики повномасштабної війни. 

Станом на кінець серпня 2024 року загальна ситуація із самоврядуванням у міських громадах без ВА НП в аспекті забезпечення прозорості та дотримання вимог законодавства щодо роботи сесій виглядає досить позитивно. Втім, в окремих моментах вона ще потребує покращення: наприклад, лише 3 з 11-ти міських рад публікують відео-записи пленарних засідань, а віднедавна це стало прямою вимогою Закону. 

Суттєво гіршою є ситуація у випадку громад із військовими адміністраціями населених пунктів. Військові адміністрації повинні більш системно та регулярно висвітлювати власну діяльність на офіційних ресурсах. І якщо у випадку Вовчанської та Купянської ВА НП проблеми з транспарентністю можуть пояснюватися надскладною безпековою ситуацією для безпосередньо адміністративних центрів громад, то інші 4 ВА НП (Ізюмська, Чугуївська, Дергачівська, Балаклійська) мають невідкладно забезпечити вищий рівень прозорості своєї роботи для мешканців. 

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії»

Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Citizen Oversight and Engagement in Local Political Processes», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

У сумському хабі ІМІ журналісти можуть отримати консультацію та спорядження

Медіаграмотність 2.0: використання ШІ на користь медіаграмотності та освіти

Створено громадську раду Коблівської сільської територіальної громади

Розбудова системи доброчесності у громадах: стартує новий проєкт за підтримки програми USAID DOBRE

В Україні створюють документальний фільм "Харківський Намет — серце спротиву"