Прозорість та пріоритети: як працюють сільські і селищні ради й військові адміністрації Харківщини у 2024 році

На території Харківської області налічується 39 сільських та селищних громад. В більшості з них функціонують військові адміністрації населених пунктів, які перебрали на себе повноваження місцевих ...

Додано:
OD

pexels-yana-15917399
Прозорість та пріоритети: як працюють сільські і селищні ради й військові адміністрації Харківщини у 2024 році

На території Харківської області налічується 39 сільських та селищних громад. В більшості з них функціонують військові адміністрації населених пунктів, які перебрали на себе повноваження місцевих рад. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив, як працюють місцеві ради та ВА НП у цих громадах і наскільки вони є транспарентними. 

Харківська область

Статистика засідань місцевих рад 

Станом на кінець серпня 2024 рогу з 39-ти сільських та селищних громад Харківської області лише 18 місцевих рад продовжують свою роботу у звичайному режимі, відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування» (в інших були утворені військові адміністрації). Згідно Закону (ст. 46, ч. 5), місцеві ради мають скликати сесії не рідше, ніж раз на квартал. Також обов’язковий характер має підзвітність місцевого самоврядування. Всі місцеві ради повинні надавати у публічний доступ ухвалені за результатами сесії рішення, протокол сесії та результати поіменного голосування, які згідно Закону є невід’ємною частиною протоколу. 

Серед цих 18-ти сільських та селищних громад, у яких проводяться пленарні засідання місцевих рад, 3 (Нововодолазька, Новопокровська та Пісочинська селищні) не опублікували повної інформації навіть про те, скільки разів та коли саме депутати збирались на сесії. Щодо решти 15-ти сільських та селищних рад статистика пленарних засідань наведена в таблиці нижче.

02.09.2024. І1Джерело: таблицю складено на підґрунті даних з офіційних сайтів селищних та сільських громад 

За останні два роки в жодній з громад не зазнав зміни формат проведення пленарних засідань. Майже всі громади засідають offline – за особистої присутності депутатів, і лише Донецька селищна громада – у змішаному форматі, коли частина депутатів присутня безпосередньо в сесійній залі, а інші долучаються за допомогою відео-звʼязку. Прикметно, що в розпорядженнях селищного голови про скликання сесії місцевої ради формат засідань вказаний як дистанційний, натомість, на практиці переважна більшість депутатів збирається offline. 

Питання порядку денного 

Більшість питань, включених до порядку денного засідань, є доволі типовими – внесення змін до кошторису громади, затвердження цільових програм, впорядкування місцевого самоврядування, управління комунальною власністю тощо. Втім, окрім них є й деякі «ексклюзивні» рішення – тобто такі, які ухвалила лише одна або кілька громад. 

Зокрема, Безлюдівська селищна рада в липні списала з балансу громади сарай. Біляївська сільська в травні скасувала своє рішення «Про оплату праці працівників на період воєнного стану», яким вводилися надбавки за роботу на території бойових дій

Близнюківська селищна рада прийняла у вигляді пожертви від Близнюківської районної організації агропромислового комплексу у комунальну власність автомобіль Skoda Superb вартістю у  335 700 гривень. А рішення про отримання Kia Sportage, яке відображено в протоколі за підсумками сесії, опубліковано не було. Височанська селищна надала дозвіл на розробку проекту землеустрою «Українській растафаріанській церкві»

Донецька селищна рада затвердила правила розміщення зовнішньої реклами на території громади. А Зачепилівська селищна передала шкільний автобус, який перебував на балансі громади, на потреби військових

Кегичівська селищна рада виявила технічні помилки у двох рішеннях, одне з яких було ухвалено ще 9 місяців тому, тож двома новими їх виправила. Краснокутська селищна  затвердила муніципальний енергетичний план на 2025-2030 роки

Малоданилівська селищна рада «почесними громадянами» визнала шістьох людей, серед яких листоноша, механік, кухар, вчитель, військовослужбовець та голова Харківської районної ради Олександр Цупило. А Олексіївська сільська за неналежне виконання посадових обов’язків дисциплінарно покарала старосту Берецького старостинського округу Олександра Гранкіна. Йому на рік затримали присвоєння чергового рангу чиновника. 

Сахновщинська селищна рада затвердила програму військово-патріотичного виховання та підготовки молоді до служби в ЗСУ

Депутати Слобожанської селищної ради в середині літа відправили у службове відрядження на місяць до Анталії (курортне місто в Туреччині) одну зі своїх колег – Валентину Коробку. З метою «налогодження співпраці з турецькою компанією Mill Pack Endustriyel щодо забезпечення гуманітарних потреб мешканців громади». 

Розповсюдженою практикою Солоницівської селищної ради виявилось надання в оренду службових автомобілів. За перші 8 місяців 2024-го мінімум три службових автомобілі були здані в оренду місцевим чиновникам за 1 гривню/рік, зокрема, позашляховик Nissan Rogue, вартість якого складає в середньому 15 тис. доларів. В Старовірівській сільській громаді місцеві депутати прийняли програму запобігання загибелі на водних обʼєктах громади

Транспарентність місцевих рад 

Балансування між відкритістю та обмеженням доступу до інформації, яка теоретично може нашкодити державі – це те, з чим зіткнулась Україна від початку повномасштабного вторгнення. З лютого 2022-го вимоги до транспарентності місцевих рад змінювались від максимальної закритості до повноцінного повернення правил, що існували в 2021-му. Станом на кінець серпня 2024 року вимоги до прозорості у законодавстві навіть посилили, порівняно з останнім роком до повномасштабної війни. З 15-го серпня 2024 року місцеві ради мають здійснювати відео-фіксацію пленарних засідань та оприлюднювати їх, а по закінченні військового стану – забезпечувати їхню пряму трансляцію. 

Як і в нашому попередньому матеріалі, присвяченому міським радам Харківської області, ми проаналізували роботу всіх місцевих рад щодо оприлюднення чотирьох форм звітності – ухвалених рішень, протоколу засідання, поіменного голосування та відео-запису зборів. Що з цього опублікували селищні та сільські ради, на території яких не було утворено військові адміністрації – зображено на інфографіці нижче.

02.09.2024. І2

Джерело: інфографіку складено на підґрунті даних з офіційних сайтів селищних та сільських громад Харківської області 

З 18-ти селищних та сільських рад, які проводять засідання, всі ухвалені рішення, протоколи за результатами засідань та поіменні голосування оприлюднюють лише 10 (7 селищних та 3 сільські). 

Так, Нововодолазька та Новопокровська селищні ради взагалі не звітують про проведення сесій, Коломацька селищна для цього використовує «Коломацький вісник», а Пісочинська час від часу повідомляє про власні засідання у власних соціальних мережах. На офіційному сайті Малоданилівської селищної громади публікують всі проекти рішень, які виносять на голосування на сесіях місцевої ради, але рішення, протоколи та поіменні голосування селищна рада оприлюднює вибірково, а відео-записи засідань не розміщує взагалі. 

Загалом, за період із січня по серпень 2024 року відео-записи пленарних засідань опублікувала лише одна місцева рада (Донецька селищна). Й те не всіх. 

Транспарентність військових адміністрацій 

У 21-й селищній та сільській громаді Харківської області функціонують військові адміністрації населених пунктів (ВА НП). Базовим нормативним актом, який регламентує діяльність військових адміністрацій населених пунктів та їхні обов’язки, є Закон України «Про правовий режим воєнного стану». Його ст. 15 ч. 6 п. 8 зазначає, що начальник ВА НП видає накази та розпорядження у межах своїх повноважень, які мають юридичну силу, тотожну рішенням місцевих рад. А ст.15 ч.6 п.2 – що накази видані в межах повноважень місцевих рад мають бути оприлюднені, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом

Скільки розпоряджень оприлюднили селищні та сільські військові адміністрації Харківської області у 2024 році зображено нижче.

02.09.2024. І3

Джерело: таблицю складено на підґрунті даних з офіційних сайтів селищних та сільських громад Харківської області 

З 21-ї військової адміністрації, утвореної на території селищних та сільських громад Харківщини, жодного розпорядження на власному сайті не опублікували лише прифронтові Дворічанська селищна та Оскільська сільська. До сайту ще однієї сільської громади, на території якої тривають бойові дії – Петропавлівської – доступ відсутній. 

Втім, більшість військових адміністрацій дуже вибірково публікують розпорядження власних начальників. Так, одразу 16 ВА НП оприлюднили лише від 1 до 17 розпоряджень за перші 8 місяців 2024 року. Переважно, це – документи, дотичні кошторису громад. 

Системний характер процес оприлюднення розпоряджень носить лише в чотирьох громадах – Малинівській, Савинській, Шевченківській селищних і Кіндрашівській сільській. Найбільш системно до нього підходять у Шевченківській громаді, де опублікували 550 з близько 580-ти документів

Висновки 

З 39-ти сільських та селищних громад Харківської області у 18-ти місцеві ради працюють у звичному режимі та в межах повноважень, передбачених Законом «Про місцеве самоврядування в Україні». На території 21-ї громади у 2022-2023 роках наказами президента були утворені військові адміністрації населених пунктів, які перебрали на себе управління громадами. 

З 18-ти місцевих рад, які продовжили власну діяльність у звичному режимі, в повному обсязі інформацію про проведені пленарні засідання (тексти рішень, протоколи засідань, поіменні голосування) опублікували 10. Інші 8 дотримуються закону про доступ до публічної інформації частково. Слобожанська селищна рада розміщує на власному сайті лише ухвалені рішення, а на сайтах Донецької та Зачепилівської селищних рад оприлюднено не всі протоколи. Малоданилівська селищна рада вибірково публікує рішення селищної ради та результати поіменного голосування. Жодної документації про власну діяльність на власних сайтах не розміщують 4 селищні ради – Коломацька, Нововодолазька, Новопокровська та Пісочинська. 

При цьому, з 15 серпня 2024 року набула чинності законодавча вимога на додачу до протоколів, текстів рішень і статистики поіменних голосувань депутатів оприлюднювати й відео-записи сесій місцевих рад. Наше дослідження показує, що в 2024 році з 18-ти селищних та сільських громад, в яких відбуваються сесії місцевих рад, лише в одній (Донецькій селищній) здійснювали відео-зйомку, як мінімум, декількох пленарних засідань із подальшим оприлюдненням. Тож, усім селищним та сільським громадам потрібно адаптувати власну роботу до нової законодавчої вимоги. 

За останні півтора роки ситуація з транспарентністю сільських та селищних ВА НП в Харківській області суттєво покращилась. За перші 8 місяців 2024-го року жодного розпорядження очільника ВА НП на власному сайті не оприлюднили лише Дворічанська, Оскільська та Петропавлівська сільські громади. Окремо зазначимо, що сайт Петропавлівської громади, на території якої відбуваються бойові дії, не працює. На сайтах всіх 11-ти селищних громад та 7-ми з 10-ти сільських, де функціонують ВА НП, оприлюднено щонайменше одне розпорядження очільника військової адміністрації. Втім, попри очевидні позитивні зрушення, які відбулися порівнянні з 2023 роком, вони все ще залишаються недостатніми. Так, лише в 4-х громадах (Кіндрашівській, Малинівській, Савинській та Шевченківській) цей процес носить системний характер, а абсолютну більшість наказів свого начальника оприлюднила лише Шевченківська ВА НП. 

Загальна картина «самоврядування воєнного часу» станом на кінець серпня 2024 року виглядає, скоріше, позитивно, враховуючи динаміку, яку в першу чергу демонструють військові адміністрації населених пунктів в аспекті транспарентності. Втім, під прикриттям повномасштабної війни, частина селищних рад, на території яких не було бойових дій, частково або повністю ігнорує законодавчі вимоги щодо висвітлення власної роботи. На це повинна бути відповідна реакція як з боку державної влади, так і, в першу чергу, від мешканців цих громад. Саме громадяни, перш за все, мають проявити зацікавленість до процесів місцевого врядування та вимагати підзвітності від посадовців своєї громади. 

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії». 

Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Citizen Oversight and Engagement in Local Political Processes», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Громади визначили законодавчі пріоритети для ефективного функціонування місцевого самоврядування

На Полтавщині активно діє Центр спільнототворення «Open Space» для молоді

EU4CSOs EmpowerUA підвищує знання та практичні навички представників територіальних громад

Відновлення освітнього сектору України: виклики та перешкоди

Вийшов другий сезон Rights Now! Podcast