Прийняття бюджету Миколаєва 2018: без бюджетних слухань та врахування пропозицій городян
ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва», будучи учасником Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети», продовжує аналізувати бюджет Миколаєва, зокрема відкритість, прозорість його прийняття та ...
Додано:
frgn
ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва», будучи учасником Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети», продовжує аналізувати бюджет Миколаєва, зокрема відкритість, прозорість його прийняття та можливості участі городян у цьому процесі. Але що змінилося за рік у бюджетному процесі у м. Миколаєві?
Якщо Миколаїв при прийнятті бюджету 2017 р. набрав 64 % якості, то для процесу прийняття бюджету 2018 р. цей показник дещо знизився – до 62 %. Публікація аналогічного огляду якості бюджетного процесу для міського бюджету Миколаєва на 2017 р. на сайті ФРММ.
Рис. 1. Загальний рейтинг міських бюджетів по Україні щодо дотримання бюджетного законодавства
Як свідчать дані проведеного Партнерством дослідження (рис. 1), міський бюджет Миколаєва знаходиться у середині всеукраїнського рейтингу між бюджетами міст Краматорська та Тернополя, набравши 62 % рівня прозорості участі та дотримання вимог законодавства у формуванні бюджету міста на 2018 рік.
Якість прийняття бюджету у м. Миколаєва залишилися на минулорічному «середньому рівні», знизившись з 64 % до 62 %. При цьому не вирішено питання проведення громадських слухань та залучення громадськості до бюджетного процесу.
Отже, діюча миколаївська міська влада впоралася з таким завданням при прийнятті бюджету, як анонсування засідання бюджетної комісії, на якому відбувалося обговорення проекту рішення про міський бюджет (дані представлено на рис. 2).
Рис. 2. Дані про анонсування засідання бюджетної комісії, на якій відбувалося обговорення проекту рішення про бюджет
Але при цьому Миколаїв опинився у «червоній зоні» (рис. 3) за показником, який відображає проведення консультацій з громадськістю щодо проекту рішення про бюджет. Тобто відповідні консультації, проведення яких є обов’язковим згідно діючого Бюджетного кодексу, у Миколаєві не проводилися.
Рис. 3. Дані про проведення консультацій з громадськістю щодо проекту рішень про бюджет по містах України
Як свідчать дані дослідження, консультації з громадськістю щодо проекту рішень про бюджет були проведені лише у 9 містах України з 27 міст, які охоплені дослідженням.
При цьому миколаївською владою було дотримано вимогу законодавства щодо прийняття бюджету до 25 грудня (ст. 77 Бюджетного кодексу України). Ця вимога була дотримана більшістю міст, в яких проводилося дослідження. Лише бюджети Хмельницького та Черкас було прийнято із запізненням (рис. 4).
Рис. 4. Дотримання термінів затвердження бюджету на 2018 р.
Важливою нормою бюджетного законодавства України також є термін оприлюднення проекту рішення про міський бюджет. Але попри чітку вимогу чинного законодавства, що кваліфікує рішення про бюджет як нормативно-правовий акт та поширення на нього норми про оприлюднення за 20 робочих днів до дати розгляду з метою прийняття, цієї норми дотрималися лише 13 міст (рис. 5).
Рис. 5. Дані про дотримання термінів оприлюднення проекту рішення про міський бюджет
Приємним є те, що проект миколаївського бюджету було оприлюднено у встановлений законодавством термін. Також миколаївська міська влада вчасно виконала вимогу законодавства щодо організації вільного доступу до стенограм або аудіо/відеозаписів сесійних засідань, на яких розглядались та затверджувались міські бюджети (рис. 6). З цим завданням не змогли вчасно впоратися міські влади Вінниці, Запоріжжя, Івано-Франківська, Тернополя, Харкова, Черкас. Експерти Громадського Партнерства відзначають значний прогрес у виконанні цієї норми бюджетного законодавства порівняно з минулим роком.
Але найгірша ситуація зафіксована в частині проведення органами влади консультацій із громадянами («бюджетних слухань») щодо проекту рішення про бюджет після його оприлюднення, що є важливою практикою залучення громадян до підготовки головного фінансового документу. Так в 17 містах такі консультації з громадянами взагалі не проводились: Київ, Дніпро, Житомир, Запоріжжя, Івано-Франківськ, Кропивницький, Львів, Миколаїв, Одеса, Полтава, Рівне, Ужгород, Харків, Черкаси, Чернігів, Здолбунів, Ізмаїл (рис. 6).
Рис. 6. Дотримання термінів проведення консультацій з громадськістю щодо проекту міського бюджету
Миколаївська влада, як й міська влада більшості міст, охоплених дослідженням, не змогла організувати заходи, які б мали забезпечити довіру до результатів консультацій та дієвий зворотній зв’язок із громадянами, які взяли участь у консультаціях щодо проекту бюджету. Результати моніторингу свідчать, що навіть якщо орган влади провів консультації з громадянами, то невідомим залишилися результати таких консультацій.
Лише у 5 містах (Краматорськ, Суми, Тернопіль, Херсон та Чернівці) було оприлюднено звіти про результати проведення консультацій із громадянами щодо проекту рішення про бюджет. Ще в 5 містах (Вінниці, Луцьку, Сєвєродонецьку та Хмельницькому, Здолбунові) були проведені в тому чи іншому форматі консультації, але не оприлюднено звітів за їх підсумками (рис.7 ).
Рис. 7. Дані про оприлюднення звіту про враховані та невраховані пропозиції громадян щодо проекту рішення про міський бюджет
Впродовж найближчих місяців експерти ГО «ФРММ», яка є членом Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» візьмуть участь у повній оцінці рівня прозорості всіх стадій бюджетного процесу в усіх містах-обласних центрах . На основі такої оцінки буде сформовано Індекс прозорості місцевих бюджетів, публікація якого планується на осінь 2018 р. Також за результатами оцінки будуть підготовлені та передані рекомендації з підвищення рівня прозорості бюджетного процесу для усіх міських рад.
З оглядом звіту Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» щодо моніторингу процесу прийняття місцевих бюджетів на 2018 рік в 27 містах України можна ознайомитися тут.
Прес-служба ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва»
Моніторинг проведено експертами Громадського Партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” за фінансової підтримки Міжнародного Фонду “Відродження” та Проекту міжнародної технічної допомоги «Партнерство для розвитку міст» (Проект ПРОМІС), який впроваджує Федерація канадських муніципалітетів за фінансової підтримки Уряду Канади, та Європейського Союзу з використанням Методології оцінки прозорості місцевих бюджетів, яка створена Фондом Східна Європа спільно з Громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» в партнерстві з Асоціацією міст України в рамках ініціативи «Публічні бюджети від А до Я: Інформування, активізація та залучення громадянського суспільства» за підтримки Європейського Союзу.
Точка зору, відображена у цьому прес-релізі, є винятковою відповідальністю авторів і може не співпадати з точкою зору Міжнародного Фонду “Відродження”, Фонду Східна Європа, Проекту ПРОМІС, Федерації канадських муніципалітетів, Уряду Канади та Європейського Союзу.