Реанімаційний Пакет Реформ: законопроект № 4453а «Про санкції» слід доопрацювати

Громадська ініціатива «Реанімаційний Пакет Реформ» наголошує, що законопроект № 4453а «Про санкції» слід доопрацювати до його остаточного прийняття, а проекти №4312а, №4311а та 4310а, прийняті в ...

sankciyi
Реанімаційний Пакет Реформ: законопроект № 4453а «Про санкції» слід доопрацювати

Громадська ініціатива «Реанімаційний Пакет Реформ» наголошує, що законопроект № 4453а «Про санкції» слід доопрацювати до його остаточного прийняття, а проекти №4312а, №4311а та 4310а, прийняті в цілому як закони, мають бути заветовані Президентом.

12 серпня Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроект № 4453а «Про санкції». Покликаний створити рамки для накладення санкцій щодо країни-агресора, законопроект надає право Президенту та РНБО, всупереч Конституції та міжнародним зобов’язанням України, суттєво обмежувати права громадян України. Зокрема, за рішенням РНБО та Президента можна буде припиняти та обмежувати діяльність ЗМІ та інших суб’єктів інформаційної діяльності, обмежувати випуск та розповсюдження друкованої продукції, припиняти діяльність партій та громадських організацій.

На небезпеки цього законопроекту звертали увагу Представниця ОБСЄ з питань свободи медіа, Інститут Медіа Права, «Репортери без кордонів»,«FreedomHouse»,Національна спілка журналістів, Незалежна медіа-профспілка та Комісія з журналістької етики. Зазначені положення слід вилучити із законопроекту №4453а до його остаточного ухвалення як закону.

Окрім цього, 12 серпня були також ухвалені законопроекти №4312а «Про внесення змін до Закону України “Про боротьбу з тероризмом” (щодо превентивного затримання у районі проведення антитерористичної операції осіб, причетних до терористичної діяльності, на строк понад ніж 72 години»), №4311а «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо особливого режиму досудового розслідування в умовах воєнного, надзвичайного стану та у районі проведення антитерористичної операції» та №4310а «Про внесення доповнень до Закону України “Про міліцію» (щодо умов застосування сили, спеціальних засобів і вогнепальної зброї у районі проведення антитерористичної операції). Ці законопроекти суттєво розширюють повноваження правоохоронних органів у регіоні проведення антитерористичної операції.

Законопроект №4312а передбачає «превентивне» затримання осіб, причетних до терористичної діяльності, без будь-якого рішення суду до 30 діб, таким чином правоохоронні органи можуть без відкриття кримінального провадження протягом 30 діб утримувати людину під вартою без рішення суду. За таких умов особа не має жодних гарантій від свавілля, зокрема вона буде позбавлена права на захист, права не свідчити проти себе та презумпції невинуватості.

Законопроект №4311а дозволяє прокурору без рішення суду самостійно санкціонувати арешт особи на строк до 30 діб, обшук, доступ до речей чи документів підозрюваного, відеоспостереження, прослуховування телефонних розмов та перегляд листування. Водночас, відповідно до Конституції, арешт або тримання під вартою, обшук, порушення таємниці листування та телефонних розмов здійснюється виключно за вмотивованим рішенням суду. Крім того Конституція забороняє будь-яке делегування функцій судів, а також обмеження права на особисту недоторканність навіть в умовах воєнного чи надзвичайного стану. Замість делегування функцій суду до прокуратури доцільно законом забезпечити діяльність слідчих суддів у зоні дії воєнного, надзвичайного стану, проведення антитерористичної операції.

Законопроект №4310а надає працівникам міліції право застосовувати без попередження фізичну силу, спеціальні засоби і зброю у районі проведення антитерористичної операції. Таке рішення є узаконенням невиправданого насильства, що може призвести до заподіяння шкоди життю та здоров’ю непричетних до терористичної діяльності осіб. Чинне законодавство уже визначило, що учасники антитерористичної операції можуть брати участь у затриманні осіб, а у випадках, коли їх дії реально загрожують життю і здоров’ю заручників, учасників антитерористичної операції або інших осіб – знешкоджувати їх. Такі положення є достатніми та не потребують розширення стосовно підстав та умов застосування зброї.

Ініціатива «Реанімаційний Пакет Реформ» має чіткі переконання, що, попри виклики, які ставить перед країною війна, політики мають гарантувати безпеку громадян, не обмежуючи їхні права і свободи на невизначений строк та в надмірний спосіб, усупереч Конституції України та міжнародним договорам з прав людини. Тому ми звертаємося до народних депутатів з вимогою доопрацювати законопроект №4453а до другого читання, видаливши з нього ті норми, що порушують Конституцію та права і свободи людини, а до Президента – з вимогою застосувати право вето до ухвалених в цілому законопроектів №4312а, №4311а та №4310а.

Джерело : РПР


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Відчуття безпеки та інструменти впливу на його поліпшення: результати апробації у трьох громадах

Впровадження принципів сталого розвитку в Україні поки на початковій стадії, але головне – це залучати громади

На Хмельниччині провели дослідження розвитку соціального підприємництва у регіоні

Молодь Ріпкинської, Городнянської та Менської громад вчились впливати на життя своїх громад

Опитування громадських організацій від Представництва ЄС в Україні

У Городнянській громаді визначали сильні сторони та можливості для розвитку