Регулювання соціальної реклами в Україні необхідно вдосконалити — експерти
В Україні соціальна реклама ще мало ефективна, а третина соціальної реклами на телебаченні - це прихована політична або комерційна реклама. Громадські експерти пропонують шляхи удосконалення, ...
Додано:
smokefreeukraine
В Україні соціальна реклама ще мало ефективна, а третина соціальної реклами на телебаченні – це прихована політична або комерційна реклама. Громадські експерти пропонують шляхи удосконалення, насамперед, з метою просування цінностей громадського здоров’я.
22 червня Інститут масової інформації та Центр громадянського представництва “Життя” оприлюднили аналітичну записку “Соціальна реклама: законодавче регулювання та практики використання у сфері просування здорового способу життя та профілактики вживання тютюну зокрема”.
Документ представив на круглому столі “Майбутнє соціальної реклами” в Укрінформі юрист Інститут масової інформації Роман Головенко. Мета цієї роботи — визначити потреби змін, які б сприяли широкому застосуванню інструментів соціальної реклами.
Моніторинг ІМІ показав, що соціальна реклама у сфері громадського здоров’я становить 7% на телебаченні та 10% на зовнішніх носіях у Києві. Втім експерти виявили, що майже п’ята частина соціальної реклами — насправді прихована політична.
Виконавча директорка Інституту масової інформації Оксана Романюк підкреслила: «Законодавче регулювання соціальної реклами є недосконалим. Це спричиняє як зловживання у формі політичної (псевдосоціальної) реклами, так і нестачу ресурсів та відсутність відповідальних для створення такої реклами, наприклад, у сфері інформування про шкоду куріння й зловживання алкоголем».
Тож експерти представили пропозиції, як вдосконалити управління сферою.
«Серед іншого, пропонуємо замінити законодавче визначення соціальної реклами, щоб зламати типові способи маніпуляції, коли під виглядом соціальної реклами не спонукають громадян до суспільно корисних дій, а розповідають їм про чиюсь нібито суспільно корисну діяльність», — пояснив Роман Головенко.
В свою чергу Вікторія Сюмар, Голова комітету Верховної ради з питань свободи слова та інформаційної політики повідомила, що розпочалася розробка законопроекту. «В соцрекламі не повинно бути піару будь-кого, як політиків, так і бізнесменів», — підкреслила пані Сюмар.
Представлений аналіз серед розмаїття соціальної реклами обрав як фокус профілактику вживання тютюну та просування громадського здоров’я.
Андрій Скіпальський, голова правління Центру громадянського представництва «Життя» наголосив, що «стратегічні комунікацій у сфері охорони здоров’я, формування цінностей здорового способу життя та профілактики факторів ризику є дуже важливими. Адже маємо надвисокі показники передчасної смертності від неінфекційних захворювань та низьку тривалість життя».
Прикметно, що Закон зобов’язує рекламодавців алкоголю та тютюну спрямовувати на виробництво та розповсюдження соціальної реклами щодо шкоди тютюнопаління та зловживання алкоголем не менше 5 відсотків коштів їхніх рекламних бюджетів. Така норма є унікальною та підкреслює критичну важливість інформаційної роботи саме щодо цих двох факторів ризику для здоров’я (тютюн та алкоголь).
«Але під час роботи над цим звітом вдалося з’ясувати, що ця норма не працює та є, по суті, «мертвою», — пояснив пан Скіпальський.
Експертка американської неприбуткової організації Vital Strategies Ірина Морозова, що спеціалізується на стратегічних комунікаціях у сфері громадського здоров’я розповіла: «Рамкова Конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну зобов’язує уряди країн попереджати громадян про шкоду від тютюну, а найефективніший спосіб це робити — проводити регулярні кампанії в медіа. Стале фінансування та зобов’язання уряду мають вирішальне значення для змін і ми заохочуємо українців вивчати та застосовувати там, де це доцільно, інноваційне фінансування, законодавчі та управлінські механізми, які були прийняті в більшості розвинутих країн для реалізації переконливої стратегії антитютюнової інформаційної кампанії».
Важливість таких задач для Уряду підкреслив Артем Біденко, державний секретар Міністерства інформаційної політики:
«Соціальна реклама — один з пріоритетів для нашого Міністерства. Ми прагнемо зробити цю сферу публічних комунікацій більш професійною, більш грунтовною: фактично, намагаємося стати прикладом для комерційних рекламодавців, адже в усьому світі саме бізнес є основною базою для соціальної реклами. Особливо в умовах гібридної війни держава має приділяти максимум уваги соціальній комунікації. Серед ключових тем в соціальній рекламі ми бачимо громадське здоров’я та здоровий спосіб життя».
З повним текстом Аналітичної записки можна ознайомитися тут.
Для контактної інформації: Оксана Левицька, [email protected], +380 (97) 813 93 44, (044) 234 93 20.