Розвиток сільських територій — пріоритет у стратегічному плануванні

Як пріоритети сільського розвитку за стандартами ЄС можуть бути інтегровані у місцеві стратегічні документи? Що це дасть конкретній громаді? Які перспективи відкриває співпраця під час стратегічного ...

4a90375430b3522663cf851c851df1e5
Розвиток сільських територій — пріоритет у стратегічному плануванні

Як пріоритети сільського розвитку за стандартами ЄС можуть бути інтегровані у місцеві стратегічні документи? Що це дасть конкретній громаді? Які перспективи відкриває співпраця під час стратегічного планування? Про це експерти U-LEAD розповіли в рамках семінару, присвяченому інтеграції уповноваженого представника ОМС для підтримки сільського розвитку громад в механізм стратегічного планування на рівні громади.

Програма підтримки «Розбудова мережі уповноважених представників ОМС для підтримки сільського розвитку громад», яку розробила та впровадила Програма «U-LEAD з Європою», завершилася семінаром. Під час фінального заходу обговорили взаємодію уповноважених фахівців з структурними підрозділами ОМС, державними та місцевими органами влади, науковими та експертними установами під час обрання чи перегляду стратегічних пріоритетів розвитку громади, які відповідатимуть вимогам ЄС.

Також йшлося про роль згуртованості та об’єднання фермерів та інших сільськогосподарських виробників в контексті розвитку громади.

Взаємодія — шлях до дієвої Стратегії розвитку громади

«Взаємодія уповноваженого представника ОМС для підтримки сільського розвитку з різними структурними підрозділами під час розробки або перегляду стратегії розвитку громади є ключовою для успішної реалізації місцевих програм, які розробляють та впроваджують ОМС. Взаємодія з іншими структурними підрозділами полягає в адаптації загальних стратегічних цілей громади до специфіки сільських територій з врахуванням їх розвитку і потенціалу»,— зазначила експертка U-LEAD Аліна Бричко.

Уповноважений представник має стати рушієм процесу стратегування, починаючи з ініціативи і завершуючи імплементацією проєктів стратегії розвитку громади. Для цього він повинен тісно співпрацювати з ключовими відділами всередині ОМС: економічним, фінансовим, соціальної політики, інфраструктури та ЖКГ, освіти і культури, зв’язків з громадськістю. Серед методів взаємодії Аліна Бричко виділила наступні:

  • створення міжвідомчих комісій та рад,
  • спільні тренінги та навчання,
  • впровадження інтегрованих систем управління та комунікації,
  • спільне управління проєктами,
  • розробка спільних ініціатив з громадськими організаціями та бізнесом,
  • моніторинг та оцінка ефективності взаємодії.

Не менш важливою є взаємодія із державними та регіональними органами влади. Адже узгодження стратегії розвитку громади з регіональними та державними програмами розвитку дасть можливість забезпечити гармонійний розвиток та доступ до державних ресурсів. Також вагомою підтримкою під час розробки чи перегляду стратегії розвитку громади з урахуванням інтересів сільських територій є взаємодія з різноманітними експертними установами: університетами, асоціаціями профільних фахівців. Така взаємдія — одне із завдань уповноваженого представника ОМС з підтримки сільського розвитку.

Спільноти та об’єднання — ключ до більших можливостей

Ще однією важливою частиною діяльності уповноваженого представника ОМС для підтримки сільського розвитку є робота зі спільнотами. Проте не секрет, що на сільських територіях в Україні громадські організації чи будь-які об’єднання є рідкістю. Тож завдання — гуртувати нові та працювати з наявними.

«Побудова відносин з громадами має бути чимось більшим, ніж просто залучення людей, які живуть поруч, до трудової діяльності чи прямий доступ до ринку. Це і сприяння прозорості сільськогосподарських практик, співпраця з місцевими природоохоронними організаціями, підтримка ініціатив у сферах освіти та охорони здоров’я, а також сприяння загальному добробуту громад», — зауважила експертка U-LEAD Маргарита Лишенко.

Найбільш характерними для сільських територій є кооперативи та асоціації фермерів, сільськогосподарських виробників, об’єднання власників зелених туристичних садиб, готелів.

«Створення кооперативів або асоціацій дає змогу фермерам об’єднувати ресурси для закупівлі техніки, насіння, добрив, а також для збуту продукції. Це знижує витрати та підвищує ефективність виробництва. Також спільні зусилля можуть сприяти виходу на нові ринки, включно з міжнародними. Це допоможе фермерам отримувати кращу ціну за свою продукцію», — акцентувала експертка.

Проте, переваги спільнот у сфері сільського розвитку не лише суто економічні. Вони сприяють загальному підвищенню рівня життя, дають змогу впроваджувати екологічно дружні технології та практики, розвивати туризм тощо. Спільна діяльність сприяє побудові сильних соціальних зв’язків та взаємодопомоги між членами громади.

Під час фінального заходу програми підтримки громади-учасниці також поділились своїми напрацюваннями. Рогатинська громада Івано-Франківської області, наприклад, вже перебуває на етапі затвердження документів та планує впроваджувати окремі напрацювання в рамках реалізації заходів діючої стратегії розвитку громади.

«Під час участі у програмі ми розробили посадову інструкцію фахівця, який відповідатиме за підтримку сільського розвитку, і дорожню карту його роботи. Зараз ми на етапі імплементації цих речей. Дорожня карта, яку ми розробили під час програми підтримки, знайде своє відображення у заходах з впровадження нашої діючої стратегії розвитку. Структура економіки нашої громади (фактично колишній район) за останніх 20 років суттєво змінилася. Тому ми вже не розглядаємо розвиток нашої громади з точки зору лише розвитку сільського господарства. Дякую команді ініціативи, що наголосили на розвитку саме сільської території, а не лише сільськогосподарського виробництва», — поділився заступник міського голови Рогатинської громади Володимир Штогрин.

Підсумовуючи роботу в рамках програми підтримки, радник з питань децентралізації та місцевого самоврядування та керівник робочої групи «Сільський розвиток» Максим Чопей відзначив наступне:

«Ця програма підтримки стала пілотною ініціативою U-LEAD саме для сільських територій. Досвід і постійний зворотній зв’язок від учасників дав можливість виявити спільні для більшості проблеми і потреби. Серед позитивних моментів хочу відзначити те, що всі учасники програми мають розуміння необхідності комплексного підходу до розвитку сільських територій і готовність працювати над практичним впровадженням розроблених планів».

Додамо, що у програмі «Розбудова мережі уповноважених представників ОМС для підтримки сільського розвитку громад» від U-LEAD взяли участь представники 12 громад з дев’яти областей України: Івано-Франківської, Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської, Львівської, Одеської, Рівненської та Харківської.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Результати дослідження держзакупівель при будівництві укриттів на базі освітніх закладів Херсона

Історія про виклики війни та допомогу дітям на Харківщині

Асоціація громадських радників України розробила Порадник безпеки для мешканців громад

Проєкт «Караван громадянської освіти у Литві та Польщі» увійшов до четвірки найбільш інноваційних

Nadiyno.org: Два роки захисту цифрового простору в Україні та новий сервіс експрес відеоконсультацій

В Житомирі понад 100 дітей посадили дерева і передали воїнам обереги