Сайт Полтавської Облдержадміністрації: аналіз та рекомендації для вдосконалення
Орган місцевого самоврядування як публічна установа має дбати про свою відкритість і довіру до себе з боку громади. Сайт — один із інструментів цієї відкритості. Наявність інтернет-ресурсу дає ...
Додано:
Громадський Простір
Орган місцевого самоврядування як публічна установа має дбати про свою відкритість і довіру до себе з боку громади. Сайт — один із інструментів цієї відкритості. Наявність інтернет-ресурсу дає можливість скласти уявлення про місто чи область як з для туристів, так й інвесторів, які можуть створити додаткові робочі місця і допомогти економічному розвитку регіону.
«Аналітичний центр розвитку громадянського суспільства» розпочинає серію публікацій з аналізом сайтів органів місцевого самоврядування як самої Полтави, так і всієї області. Ми не ставимо собі за мету лише критикувати обрані інтернет-ресурси, а хочемо зробити їх функціонування ефективнішим, збільшивши коефіцієнт корисної дії.
У своїй роботі ми використали посібник «Місцеве самоврядування та децентралізація» від проекту «DESPRO». До речі, кожен бажаючий журналіст чи чиновник міг ознайомитися із ним тиждень тому в Полтавській облдержадміністрації на тренінґу із децентралізації влади. Розділ посібника «Сайти органів місцевого самоврядування» був застосований до нашого аналізу в повній мірі. Також ми приділили окрему частину зручності використання сайту. Візуальна складова, зручність, відвідуваність, робота в соцмережах, новинний контент — все буде враховане в наших публікаціях.
У даному посібнику пропонується 78 критеріїв для аналізу. Через те, що обласна державна адміністрація — невиборний орган влади, в першій публікації ми використаємо 35 критеріїв. У аналізі сайту Полтавської обласної ради і Полтавської міської ради буде використано всі 78 критеріїв (по змозі).
Ми не претендуємо на вичерпність, адже сайти таких установ як облдержадміністрації, облради, міські ради — це доволі масштабні ресурси, всі деталі яких врахувати доволі важко. Але наша організація хотіла б, щоб ці ресурси стали більш відкритими й ближчими до місцевих громад.
Перша наша публікація буде стосуватися сайту Полтавської обласної державної адміністрації.
ЧАСТИНА 1. ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ РОЗМІЩЕННЯ
1. Офіційна назва органу місцевого самоврядування, місце розташування і адреса для листування, телефон та адреса електронної пошти.
Офіційна назва є, але з контактами гірше. Із сайту не зрозуміло, де саме знаходиться цей орган у Полтаві. У вкладці «Контакти» (www.adm-pl.gov.ua/contact) немає ні телефону, за яким можна зв’язатися з ОДА, ні електронної адреси. Місцезнаходження можна дізнатися лише при переході в рубрику «Облдержадміністрація», а з неї – на «Телефонний довідник». Але далеко не кожен зуміє знайти цю «приховану» інформацію.
Форма зворотного зв’язку, котра там представлена, не містить жодної додаткової інформації. Ми вирішили перевірити оперативність реагування на звернення. Тож 5-ого червня 2014-ого о 15:21 ми відправили на електронну пошту, що вказана на сайті, повідомлення такого змісту: «Доброго дня! Ми робимо аналітику оперативності відповіді із сайтів органів місцевого самоврядування. Прохання відповісти нам як тільки отримаєте цей лист».
Відповідь чекаємо ось уже п’ять днів. Можна сказати, що ОДА не дбає про отримання зворотного зв’язку через свій сайт.
2. Особисті дані (біографія) голови ради — для обласних рад, міського голови — для міських рад, те саме — стосовно секретаря ради та заступників голови.
Біографії керівництва Полтавської облдержадміністрації (Віктора Бугайчука, Олега Пругла, Романа Товстого та Романа Чабановського) представлені. Як і їх податкові декларації за 2013 рік. Але виникає інше питання: з функціональних повноважень розписані лише повноваження губернатора. Чим мають займатися його заступники (аж троє) — невідомо, оскільки посилання відсутнє.
Додаткове питання з електронною поштою очільників. По-перше, у всіх чотирьох вона спільна ([email protected]), хоча питання, за котрі вони відповідають — різні. По-друге, 5-ого червня 2014-ого о 15:21 ми відправили повідомлення з проханням відповісти нам якнайскоріше, щоб перевірити зв’язок. В результаті — та сама тиша. Тобто ніхто з чотирьох керівників чи їхня прес-служба навіть не проглядають пошту. Хоча на аналогічне прохання з Облради відповідь прийшла рівно за 5 хв. Тобто мейли та зворотній зв’язок з ОДА взагалі ігнорується керівництвом і апаратом цього органу.
3. Склад депутатів, їхні біографії, адреси приймалень, години прийомів, адреси для листування.
Оскільки даний орган не вибірний, то це питання тут не розглядається. Як і інші питання стосовно виборних органів влади.
4. Назви і склад постійних та тимчасових комісій.
Структурні підрозділи ОДА (www.adm-pl.gov.ua/page/strukturni-pidrozdili-oda) містять застарілі дані. Так, наприклад, департамент інформаційної діяльності та зв’язків з громадськістю, якщо вірити сайту, ніхто не очолює, бо в полі «Директор» пусто. Кількість працівників Департаменту (із сайту) — 23 особи, хоча на сайті самого Департаменту міститься 27 прізвищ і 2 вакансії (www.publicpolinfo.gov.ua/contacts/). Тому адміністраторам сайту варто попрацювати над актуальністю інформації.
5. Структура і склад секретаріату ради, адреса для листування, телефони.
Інформація про апарат облдержадміністрації (www.adm-pl.gov.ua/page/aparat-oblderzhadministraciyi-0) не містить жодних адрес (фізичних чи телефону) чиновників. Також не розміщені фото цих людей.
6. Особисті дані членів виконкому, їхні посади, адреси, години прийому.
Особисті дані міститься, але години прийому керівництва облдержадміністрації не прописані.
7. Перелік головних управлінь та управлінь виконкому, їх структура, склад, місце розташування, години роботи, нормативна база (положення про управління).
Окрім неактуальної інформації про підрозділи ОДА, там немає фотографій їх керівництва, складу, годин прийому (хоча, якщо можна заходити будь-коли, то питань немає).
8. Відомості про районні та районні у містах ради, їх місцезнаходження, поштові адреси,номери телефонів, факсів, адреси електронної пошти та веб-сайтів.
Із сайту ОДА, переходимо на сайт райдержадміністрації (www.adm-pl.gov.ua/page/rayderzhadministraciyi). Його створено за тим же шаблоном, що і головний. Іншим шляхом можна потрапити на вкладку про голів райдержадміністрацій (www.adm-pl.gov.ua/page/golovi-rayderzhadministraciy-0), де не міститься ні їхніх фотографій, ні біографій, ні електронних адрес.
9. Відомості про місцезнаходження місцевих органів державної влади, їх управлінь, відділів та інших структурних підрозділів міністерств і відомств — поштові адреси, номери телефонів, факсів, адреси електронної пошти та веб-сайтів.
Інформація про територіальні підрозділи (www.adm-pl.gov.ua/page/teritorialni-pidrozdili) містить всі необхідні дані.
10. Перелік комунальних (для міст) та державних (для областей) підприємств, правоохоронних органів, лікувальних, оздоровчих установ, дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, які розміщені на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці із зазначенням адреси, номерів телефонів.
Майже повністю відсутні. Виключення — ті, що розміщені тут.
11. Відомості про установи і заклади соціальної сфери із зазначенням адреси, номерів телефонів.
Майже повністю відсутні. Виключення — ті, що розміщені тут.
12. Порядок реєстрації, ліцензування окремих видів діяльності у відповідній сфері, зразки документів та інших матеріалів, необхідних для реєстрації та отримання ліцензії (розрахункові рахунки для внесення платежів, розмір цих платежів тощо).
Відсутні.
13. Показники виплат заробітної плати, грошового забезпечення, пенсій, стипендій тощо.
Відсутні.
14. Показники розрахунків за енергоносії та житлово-комунальні послуги для різних груп платників.
Відсутні.
15. Відомості про чинні тарифи та пільги, місцеві податки і збори, розрахунки юридичних і фізичних осіб з бюджетом відповідного рівня.
Відсутні.
16. Відомості про проведення закупівлі товарів (робіт, послуг) за бюджетні кошти.
Розміщено тут.
17. Статут міста (за наявності).
Скупий опис в загальному про область (www.adm-pl.gov.ua/page/poltavshchina) вважати статутом не можна.
18. Стратегія розвитку(за наявності).
Стратегія розвитку області до 2015 року міститься на сайті.
19. Бюджет на поточний рік.
Міститься тут.
20. Звіт про виконання бюджету за минулий рік.
Міститься тут.
21. Програма соціально-економічного розвитку.
Міститься тут.
22. Звіт про виконання програми соціально-економічного розвитку за минулий рік.
Тут у вкладках «Дивись також» міститься звіт за I квартал 2013 року, за перше півріччя 2013 року, за 9 місяців 2013 року, але за рік ми не знайшли.
23. Регіональні та місцеві програми.
Містяться тут.
24. Щорічні звіти про виконання регіональних та місцевих програм.
Звіти по двом програмам містяться тут. Чи були програми до 2013 року і де шукати звіти — невідомо.
25. Базове законодавство щодо повноважень ради.
Міститься тут, але зовсім незручне оформлення, читати важко.
26. Сучасна територія та історія міста чи регіону, адміністративно-територіальний устрій.
Інформація міститься в розділі «Географічні відомості», але немає жодних ілюстрацій. Загалом інформація заверстана нечитабельно. Текст важкий для візуального сприйняття.
27. Загальний огляд економіки, опис природних ресурсів, відомості про транспортну інфраструктуру, засоби комунікації, промисловість, сільське господарство, створення привабливих інвестиційних умов у регіоні, вільні економічні зони, розвиток туризму тощо.
Вкладка «Промисловість» так само не проілюстрована. Всі посилання ведуть просто на українську Вікіпедію, а не на відповідні підприємства чи промислові комплекси. І взагалі вся сторінка — просто скопійована з Вікіпедії стаття «промисловість Полтавської області» з примітками, котрі навіть не написали знизу статті. Посилання цієї статті свідчать, що писався він на матеріалі книги 2010 року і статті 2012 року, що не надто відповідає актуальним даним.
28. Відомості про розвиток науки та освіти (перелік навчальних закладів і наукових установ, закладів культури і мистецтва), посилання на інші інтернет-ресурси міста чи регіону.
Вкладка «Культура» веде на відповідне управління ОДА.
29. Статистичні відомості про стан соціально-економічного розвитку, стан народжуваності та смертності, житлово-комунальні умови, житлово-комунальні платежі населення, дотримання правопорядку тощо.
Лише стан соціально-економічного розвитку (п. 24).
30. Символіка, пам’ятні дати, свята міста чи регіону.
Символіка є. Решту не знайшли.
31. Показники, важливі для потенційних інвесторів (ВВП на душу населення, середня заробітна плата, вартість оренди офісних, промислових, складських приміщень, вартість оренди землі, вартість кв. метра житлового та нежитлового фонду тощо).
Інформація відсутня.
32. Інтернет-приймальня звернень та запитань громадян.
Як ми вже переконалися, адреса [email protected] не моніториться органами ОДА. Тому запити краще подавати по-старому — листами.
33. Новини міста чи регіону.
Містяться, але в непрофесійній верстці.
34. Мапа міста чи регіону.
Мапа області міститься, але дуже маленька і служить більше для переходу на сайти райдержадміністрацій.
35. Офіційні повідомлення і заяви, анонси офіційних акцій та зустрічей, прес-релізи, інтерв’ю та виступи керівників.
Містяться.
ЧАСТИНА 2. ЗРУЧНІСТЬ У КОРИСТУВАННІ
1. При надсилання повідомлення через зворотній зв’язок до Облдержадміністрації неможливо вкласти файл. Тобто можна відправити лише текст, що не завжди є зручно («картинка скаже тисячу слів»). Але з огляду на швидкість реагування адміністрації сайту — все одно безнадійна справа.
2. Статистика сайту закрита. Але за кількістю відвідувачів — 536 відвідувачів за 4 робочі години — можна говорити, що сайт не надто популярний. Кілька сотень — мізерна цифра, якщо врахувати кількісний склад чиновницького апарату обласної і районних держадміністрацій.
3. Деякі рубрики повторюються. Якщо зайти на «Облдержадміністрація» — «Телефонний довідник», то отримаємо ту ж інформацію і вкладення, що і на вкладці «Органи влади».
4. Вкладки «Фізкультурно-оздоровчі та спортивні заходи», «Фінансові ресурси», «Відкриті засідання» в рубриці «Діяльність ОДА» повністю порожні. Навіщо тоді вони взагалі? Де звітність?
5. Частина інформації не оновлена. Так, на одній сторінці й досі реалізуютьпрограму під патронатом Віктора Януковича.
6. Недбале оформлення стрічки новин. Розмір шрифту дати не має бути більшим за розмір тексту новини.
7. Відсутня інформація на інших мовах. Це знижує можливості для туризму й інвестиційної діяльності в області.
8. Відсутня можливість коментувати статті користувачами.
9. Відсутня можливість реєстрації на сайті й отримування новин із сайту собі на пошту.
10. Що робить банер сайту про Симона Петлюру на сайті такого рівня? Де решта історичних діячів?
11. На сайті можна збільшити шрифт (піклування про слабо зрячих людей. Але при збільшенні до 3-го рівня текст взагалі стає нечитабельним. Крім того, шрифт рубрик і вкладок не збільшується. Таким чином, слабо зряча людина все одно не зможе знайти потрібну інформацію.
12. Адміністрація сайту не використовує соцмережі як канал зв’язку з громадськістю. З огляду на поширення цих інструментів і їх значиму роль за останні півроку в інформуванні населення, ігнорування соцмереж — це непрофесійність працівників.
13. Зробити більш візуально привабливішою рубрику «Реагування на критику», додати туди ілюстрацію, посилання на критичні статті.
14. Чому розділ «КМУ» (Кабінет міністрів України) висить порожнім?
15. Банер «Invest in Poltava Region» на головній сторінці не працює. Тому іноземнму інвестору, якщо він опиниться на сайті, нікуди піти.
ЧАСТИНА 3. РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ АДМІНІСТРАТОРІВ
1. Почати працювати у соцмережах, навчитися поширювати контент цими інструментами. Це забезпечить як відвідуваність сайту, так і кращу комунікацію (швидшу, це точно) з громадою.
2. Прибрати зайві та дублюючі один одного елементи.
3. Поставити перед адміністраторами сайту конкретні задачі. Для їх втілення обрати інструменти, котрі працюють для певних цільових аудиторій.
4. Припинити творити культ керівництва.
5. Використати рекомендації книги «Місцеве самоврядування і децентралізація»проекту «DESPRO» для вдосконалення своїх Інтернет-ресурсів.
6. Відкрити статистику сайту для вільного доступу.
7. Використовувати електронну поштову адресу в якості зворотнього зв’язку з громадою, а не форму відправки. Оперативно реагувати на листи, що на неї надходять.
Джерело : «Аналітичний центр розвитку громадянського суспільства»