Що несуть у собі рекордні темпи будівництва «підземних шкіл»
Широкомасштабна війна внесла свої корективи в образ життя українських дітей. Третій рік у фронтових областях триває онлайн-навчання, що вже негативно відобразилось як на рівні знань маленьких ...
Додано:
Наталія Заболотна
Широкомасштабна війна внесла свої корективи в образ життя українських дітей. Третій рік у фронтових областях триває онлайн-навчання, що вже негативно відобразилось як на рівні знань маленьких українців, так і на рівні розвитку їх соціалізації.
Для відновлення офлайн-навчання в Харкові відкрили першу школу в підземці метро і розпочали будівництво нових за проєктами протирадіаційних укриттів.
«Підземні школи» почали будувати і в Запоріжжі.
«Наразі в регіоні зводять шість «підземних» шкіл: 2 – в Запорізькому районі, 4 – у м. Запоріжжя. Будівництво ще однієї «підземної» школи в Запорізькому районі розпочнеться у вересні 2024 року. Один проєкт проходить тендерні процедури. Також тривають капітальні ремонти 20 наявних укриттів у закладах освіти. Це створить можливість офлайн-навчання для понад 50 тисяч школярів регіону», – повідомляють в ДП «Місцеві дороги Запорізької області», якому передано функції замовника.
Запорізька область, судячи з численних неконкретних повідомлень, прикладає зусилля для того, щоб очолити цей процес в країні. Намагаючись не тільки лідирувати за кількістю протирадіаційних укриттів ( а саме так за документами називаються «підземні школи»). А і за темпами їх будівництва. Про що постійно повідомляє керівництво області.
Наші експерти дослідили Договори підряду за 7 проєктами нового будівництва протирадіаційних укриттів в освітніх закладах міста Запоріжжя та 3 районів області, і встановили, що до 6 з них впродовж 7- 35 днів укладались додаткові угоди зі зміною строків виконання будівельних робіт. А саме:
Договори з підрядниками(виконавцями робіт з будівництва) ДП «Місцеві дороги Запорізької області», яким і в місті Запоріжжя, і в окремих територіальних громадах області синхронно надали повноваження замовника, держпідприємством укладались до 31.12.2025 року. На цей же період складено Календарні графіки виконання робіт і Плани фінансування робіт.
Тобто, узгоджені фінанси з вимогами технологічного процесу будівництва.
Але 27.06.2024 року було зменшено строки будівництва за об’єктами:
– Нове будівництво протирадіаційного укриття КЗ «Запорізька спеціалізована школа-інтернат ІІ-ІІІ ступенів «Січовий колегіум» ЗОР;
– Нове будівництво протирадіаційного укриття Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 88 Запорізької міської ради;
– Нове будівництво протирадіаційного укриття Запорізької гімназії № 107 Запорізької міської ради.
04.07.2024 року:
– Нове будівництво протирадіаційного укриття на території Балабинської гімназії «Престиж».
01.08.2024 року:
– Нове будівництво протирадіаційного укриття Запорізького колегіуму “Елінт” Запорізької міської ради.
05.08.2024 року:
– Нове будівництво протирадіаційного укриття Петропільського ліцею Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.
Всі вони були зменшені на 1 рік. Тобто, замість 31.12.2025 року будівельні роботи тепер тривають до 31.12.2024 року.
Відповідно, замість 1,5 роки підрядник має побудувати протирадіаційне укриття з класом наслідків СС2 за 5-7 місяців. Що несе ризик порушення технології будівництва. І відповідно, ризик дострокового настання аварійного стану об’єктів. Тобто, не досягнення мети проєктів і сумнівної доцільності витрачання бюджетних коштів на ці об’єкти саме в цей час і саме в Запорізькому регіоні.
При цьому проводилось коригування проєктно-кошторисної документації. Для прикладу, по об’єкту Школа №88 таке коригування відбувалось в липні 2024 року.
Але воно не передбачало коригування технології будівництва, закупівлю додаткових будівельних сумішей для прискорення забезпечення необхідної твердості бетону.
Уточнювались обсяги зовнішніх мереж водопостачання та каналізації, об’єм та дальність перевезення грунту, обсяг залізобетонних конструкцій, заміна матеріалу гідроізоляції та необхідність улаштування тимчасової огорожі. Що може свідчити про низький рівень проєктувальних робіт Мелітопольським КП.
Це не означає, що виведення освітнього процесу в офлайн-режим не актуально для Запорізької області. Це означає, що є ризик неефективного використання бюджетних коштів на заздалегідь провальні проєкти.
В чому ж можуть бути проблеми?
Споруджені стіни через можливі порушення в технології можуть не витримати даху. Який, за словами Івана Федорова, збільшено з 400 до 600мм. Що несе ще більші ризики аварійного руйнування об’єктів захисту.
Тим більше, що будівництво гімназій №107 та Престиж і Петропільського ліцею ведеться на складних грунтах.
Постає ряд закономірних питань:
- Чому Договори складено так, що вони потребують негайної зміни істотних умов Договору?
- Які висновки з цього питання у Куделько Василя Васильовича, що здійснює технічний нагляд за будівництвом укриття у колегіуму “Елінт”, та Єгоркіна Максима Володимировича, який здійснює технічний нагляд за будівельними роботами на інших 5 об’єктах?
- Чи якісно виконані проєктно-кошторисні розробки Мелітопольським КП «Градпроект» та проведено коригування ПКД ТОВ «Градпроект-М», КБВ якого є Єгоркін Максим Володимирович (які опікувались всіма цими проєктами)?
- І чи не з цієї причини у жовтні обрано нових виконавців робіт з технічного контролю за будівництвом 88 школі та 107-й гімназії?
- Чим експерти, що надали позитивні висновки на розробки і коригування ПКД будуть відповідати при можливому настанні описаних вище ризиків?
- Хто гарантує безпеку дітям?
І, нарешті, навіщо вкладати додаткові кошти громад в додаткові ризики?
Ми вимушені публікувати запитання замість висновків через небажання голови Запорізької ОДА, секретаря Запорізької міської ради, голів Широківської та Кушугумської громад відповісти на ці запитання, що турбують мешканців Запоріжжя і області, в ході інтерв’ю, дату якого ми просили всіх призначити. Натомість, відповіді взагалі не отримали. Тож, запитання зависли у повітрі.
І що насправді несе запорізьким дітям цей турборежим покаже час.
Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Прозора відбудова Запорізької області», що реалізується в межах субгрантингового компоненту проєкту «Контроль витрат на відновлення», який резалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст публікації є виключною відповідальністю ГО «Народний Захист» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО “Технології прогресу”.