Шлях зцілення через арт-терапевтичну роботу з глиною
Пам'ятаєте, як у дитинстві ми ліпили з пластиліну дивовижних звірів, а бабуся розповідала казки перед сном? Здається, це було так давно, у безтурботному дитинстві. Ці прості речі — творчість та ...
Додано:
Valeriia Rudenko
Пам’ятаєте, як у дитинстві ми ліпили з пластиліну дивовижних звірів, а бабуся розповідала казки перед сном? Здається, це було так давно, у безтурботному дитинстві. Ці прості речі — творчість та історії — можуть стати потужним інструментом на шляху до відновлення, коли війна залишає глибокі рани в серцях багатьох українців.
“Я зрозуміла, що глина має стати тим, що об’єднає нас, — каже Наталія Басовська, керамістка, що проживає в Барселоні. — Це матеріал, що має неймовірну силу. Він дозволяє висловити те, що словами сказати неможливо. Коли торкаєшся до неї, відлітаєш в інший світ і забуваєш про всі свої проблеми. І я хотіла передати цей досвід іншим людям”.
Так народився проєкт “Мистецтво інтеграції: Зцілення через казку та глину”, який протягом п’яти місяців об’єднував українських культурних менеджерів, експертів, керамістів та психологів, щоб допомогти тим, хто був змушений покинути свій дім через війну. Завдяки співпраці української ГО “Конгрес активістів культури”, румунської “Asociatia Pamanteni”, іспанської “Embajada del Arte de Ucrania”, локальній підтримці від “Faina UA” в Румунії та гостинності німецької галереї Lite-haus Galerie + Projektraum проєкту вдалося охопити українців та місцевих жителів у кількох країнах.
Як усе починалося
Ідея створення цього проєкту виникла з простого бажання допомогти та передати досвід. Зібравши команду однодумців, ми виявили запит на проведення лекцій, присвячених основам арт-терапії. Так проєкт “Мистецтво інтеграції: Зцілення через казку та глину” розпочався з онлайн-курсу лекцій, який об’єднав 30 учасників із різних куточків України (Миколаїв, Херсон, Чорнобаївка, Одеса, Київ, Львів), а також Литви, Румунії та Іспанії.
У рамках курсу були представлені різноманітні методики арт-терапії, серед яких: ізотерапія, казкотерапія, глинотерапія, мандалотерапія, робота з метафоричними картами та маскотерапія. Особливо відзначалася гармонійна комбінація теорії та практичних завдань, що дозволяло слухачам одразу пропрацьовувати та застосовувати отримані знання.
Експерти відзначили, що курс відкрив нові горизонти у сприйнятті арт-терапії, демонструючи її універсальність для роботи з людьми різного віку та потреб. Лекція про казкотерапію, проведена Наталією Довгопол, письменницею і тренеркою з творчого письма, стала натхненням для багатьох учасників, адже вона показала, як через створення історій можна допомагати людям виражати емоції. За словами лекторки, ця методика лише торкнулася поверхні можливостей і потребує глибшого вивчення.
Учасники також відзначили високий рівень організації онлайн-формату, що включав практичні вправи, інтерактивні обговорення та комфортний графік занять. Одна з учасниць, Ольга Соловйова, соціальна працівниця, зазначила: “Курс дозволив мені застосувати техніки казкотерапії та ізотерапії в роботі з клієнтами. Це суттєво збагатило мій професійний інструментарій”.
Слухачі відзначали ефективність таких технік, як глинотерапія, яка допомагала заспокоїти дітей, і метафоричні карти, що сприяли розкриттю емоцій. Катерина Карауш, керівниця гуртка з живопису, яка працює з дітьми, поділилася: “Після курсу я зрозуміла, що навіть без психологічної освіти можу використовувати отримані знання для допомоги учням”.
Ця лекційна частина стала міцним фундаментом для другого етапу проєкту — офлайн-майстер-класів у Барселоні та Тімішоарі, що об’єднали 92 учасники різного віку та досвіду: від дітей, які вперше створювали свої фігурки, до дорослих, які через роботу з глиною знаходили сили відновити внутрішню гармонію. У Барселоні участь взяла 41 особа, а в Тімішоарі — 51. Загалом у кожному місті провели по 20 майстер-класів.
Ми створили затишний і безпечний терапевтичний простір, продуманий до дрібниць: м’яке освітлення, якісні матеріали та комфортне середовище для роботи й спілкування. Конфіденційність і повага до особистих кордонів кожного залишалися нашими головними пріоритетами.
“Ми хотіли, щоб люди відчували себе як удома, — пояснює Наталія Басовська. — Це був простір, де можна було бути собою”.
“Я прийшла на заняття з думкою, що нічого не зможу, — каже Марія, учасниця з Тімішоари. — А тепер у мене вдома стоїть мандала, яку я створила власноруч. Вона нагадує мені, що я сильна”.
Учасники відзначали, як робота з глиною допомогла їм відкрити нові грані своєї особистості. Показовим є досвід учасника, який працює в IT-сфері – він зрозумів, що під час занять відкрив у собі здатність творити руками та вперше за довгий час відчув себе по-справжньому живим, коли його уява почала розкриватися в роботі з глиною.
“Завдяки заняттям я знайшла відповіді на деякі свої питання та змогла дослідити свої стани. Окрім того, як художниці мені було надзвичайно цікаво спробувати такий інструмент, як арт-терапія, саме для роботи з творчими кризами. Окремо хочу відзначити, що робота з глиною — дуже захопливий процес!”, — поділилася художниця, учасниця майстер-класів із Тімішоари.
Результати творчої роботи учасників були представлені на виставках у трьох містах: Тімішоарі, Барселоні та завершальним акордом стала виставка в Берліні.
Емоційний момент у Берліні
Під час фінальної виставки в німецькій галереї Lite-haus Galerie + Projektraum сталася зворушлива подія, яка вразила всіх. Сестра однієї з учасниць майстер-класів змогла відвідати виставку і побачила виріб, створений її близькою людиною. “Моя сестра на виставці в Берліні — хоч так «побачились»”, — згадує Єлизавета, учасниця майстер-класів із Румунії, надсилаючи нам фото своєї сестри навпроти своєї роботи. Це стало символом того, як мистецтво може з’єднувати людей навіть через відстань і обставини. Коли ми торкаємося чогось, створеного близькою людиною, це допомагає нам відчути її присутність. У цьому є елемент емоційного зв’язку, який здатний підтримувати навіть у складних обставинах.
Чому глина
Глина виявилась ідеальним медіумом для терапевтичної роботи. Її пластичність та тактильні властивості допомагають учасникам виразити емоції, які важко передати словами. Під час занять створювалися мандали, маски, скульптури — кожен виріб ставав відображенням внутрішнього світу автора.
Психологиня Ірина Чикалюк спостерігала дивовижні трансформації: “Я бачила, як люди, які на початку були скуті, починали розкриватися. Глина допомагала їм висловити те, що вони тримали в собі. Мене завжди вражає, коли спочатку деякі учасники кажуть, що не знають, що ліпити, кажуть, що в них немає фантазії, але після невеликої медитації образи завжди приходять, і дорослі чи діти відразу поринають у світ своєї уяви та творчості”.
Вікторія Кравченко, психологиня проєкту, додає: “Глина стала простором для безпеки і довіри. Учасники ділилися своїми історіями через матеріал. Цей процес був дуже глибоким і терапевтичним”.
Випробування і перемоги
Не обійшлося без викликів. Наприклад, у Тімішоарі були проблеми з доступом до печей для випалу глиняних виробів. Але команда знайшла рішення, орендуючи додаткові печі й адаптуючи графік. У Барселоні приміщення іноді не вистачало для всіх охочих, але це лише підкреслило важливість проєкту.
Проєкт приніс не лише творчі результати, але й надихаючі моменти. “Ми бачили, як люди, які спочатку соромилися або не знали, що робити, поступово знаходили впевненість і створювали неймовірні речі, — ділиться керамістка Катерина Сєрова. — Глина допомагала їм не лише творити, але й проживати емоції”.
У Тімішоарі психологиня Ірина Чикалюк спостерігала подібне: “Я бачила, як наші учасники знаходили спосіб говорити через свої роботи. Особливо вразило, як діти, які спершу просто гралися глиною, починали створювати щось дуже особисте й осмислене”.
Погляд у майбутнє
Онлайн-лекції, що стали першим етапом проєкту, продемонстрували ефективність цього формату. Учасники високо оцінили інтерактивні завдання, баланс теорії та практики, а також зручність графіка. “Відкрити для себе повний набір знань у цій галузі, проводити групові заняття для тих, хто в цьому потребує. Також більше уваги приділити роботі з підлітками в такий складний для них час”, — планами поділилася художниця Яна Віхтюк після закінчення курсу онлайн-лекцій.
Експерти наголошували, що онлайн-формат дає змогу охопити ширшу аудиторію та пропонує можливості для глибшого індивідуального опрацювання методик.
Проєкт “Мистецтво інтеграції: Зцілення через казку та глину” завершився, та наші учасники “досі інколи відчувають на дотик глину”. Такі моменти дають їм можливість “відсторонитися від зовнішніх проблем і перенестися назад у майстерню, у свої ідеї та спокійний стан”.
Обидва формати доповнювали один одного, створюючи гармонійний підхід до арт-терапії. Онлайн-етап забезпечив знання та мотивацію, а майстер-класи стали простором для практичного застосування і поглиблення навичок. Такий підхід дозволяє масштабувати проєкт і створювати нові ініціативи.
Нашим завданням у цьому проєкті було розглянути різні методики арт-терапії та впровадити їх під час роботи з глиною. Однак ми переконані, що цей досвід не має залишатися лише в межах нашої ініціативи.
Відео
Ми запрошуємо всіх зацікавлених до впровадження подібних практик у своїх спільнотах. Наша команда готова ділитися методиками та досвідом, адже віримо: творчість справді може змінювати життя та зцілювати серця.
За детальнішою інформацією звертайтеся на нашу сторінку: https://www.facebook.com/Art.of.healing.fairytales.clay
Валерія Руденко, координаторка проєкту, ГО “Конгрес активістів культури”
Марта Погоріла, проєктна менеджерка, ГО “Конгрес активістів культури”
Дисклеймер
Проєкт «Мистецтво Інтеграції: Зцілення через Казку та Глину» реалізується завдяки підтримці від «Culture Helps / Культура допомагає» у партнерстві громадських організацій з Румунії, України та Іспанії: Pamanteni NGO, Congress of Сultural Activists / Конгрес Активістів Культури, Embajada del Arte de Ucrania .Та за локальної підтримки Faina UA
Culture Helps / Культура допомагає» – це проєкт, що співфінансується Європейським Союзом у межах спеціального конкурсу пропозицій для підтримки українських переміщених осіб та українського культурного та креативного секторів. Проєкт реалізовуєтьcя Інша Освіта / Insha Osvita та zusa