Стан та проблеми громадянської освіти у закладах загальної середньої і професійної освіти

У 2018 році була схвалена Концепція розвитку громадянської освіти в Україні. Тоді в закладах освіти вперше з’явилася відповідна дисципліна. У жовтні минулого року, під час повномасштабного ...

громадянська освіта
Стан та проблеми громадянської освіти у закладах загальної середньої і професійної освіти

У 2018 році була схвалена Концепція розвитку громадянської освіти в Україні. Тоді в закладах освіти вперше з’явилася відповідна дисципліна. У жовтні минулого року, під час повномасштабного вторгнення, Концепцію оновили. Натомість уже сьогодні, каже координатор Мережі UPLAN у Чорноморському регіоні Андрій Крупник, ми маємо працювати над концепцією громадянської освіти, яка б задовольняла потреби та вирішували актуальні питання післявоєнного періоду. 

Що наразі відбувається у сфері громадянської освіти та які проблеми існують в цьому напрямку — це стало ключовим питанням експертного обговорення «Громадянська освіта у закладах загальної середньої і професійної (професійно-технічної) освіти», яке відбулося 31 серпня. 

Учасники приділили особливу увагу наповненню громадянської освіти — яких результатів вона покликана досягти. Серед найбільш згадуваних — формування національної свідомості, виховання громадян, без яких неможливе існування громадянського суспільства, які мають позицію, вміють її аргументовано обстоювати, поважають державні закони, мову та символи.  

Про проєкт, який покликаний допомогти досягнути відповідних цілей, який Міністерство освіти і науки реалізує спільно з Міжнародною фундацією виборчих систем (IFES) розповіла Олена Роговченко, представниця Директорату професійної освіти, Головного управління професійної освіти МОН України: 

«IFES розробили навчальну програму громадянської освіти для здобувачів професійної освіти. Це — пілотний проєкт. В серпні 2022 року ми обрали 25 представників закладів профтехосвіти України для навчання тренерів, викладачів цього курсу, які зможуть потім на місцях впроваджувати цей курс. Деякі заклади уже ввели цей курс як виховну годину, як факультативну. Ми уже маємо позитивні відгуки».

За словами пані Роговченко, зараз триває другий тур навчання 13 викладачів закладів профтехосвіти. Наразі триває активна пілотна фаза проєкту. Після його закінчення планується обговорення з партнерами та представниками закладів освіти можливостей для інтегрування цього курсу у навчальний процес.

Наталя Колісніченко, завідувачка кафедри соціальної та гуманітарної політики Інституту публічної служби та управління Національного університету «Одеська політехніка» розповіла про труднощі, з якими стикаються здобувачі освіти, у процесі опанування громадянської освіти. 

Серед таких самі студенти виділяють: брак інформації та мотивації, досвід прояву своєї громадянської позиції, який приніс розчарування, недотримання законів іншими, інколи — відсутність свободи слова, успадкований спосіб мислення, бо в Інституті публічної служби та управління Національного університету «Одеська політехніка» навчаються представники різних вікових груп. 

Сергій Сущенко, директор ДНЗ «Одеський центр професійно-технічної освіти» звернув увагу учасників обговорення, що для ефективної громадянської освіти, окрім теорії, ті, хто ї викладають, мають власним прикладом демонструвати повагу до державних законів, мови та символів, активну громадянську позицію, та обстоювання принципу верховенства права. 

Анастасія Звіренко, представниця Парламенту старшокласників Одеси, запропонувала дозволити шкільному самоврядуванню влаштовувати освітні заходи самостійно. Адже це стане наочною демонстрацією для молоді її можливостей мати громадянську позицію, впроваджувати ідеї, що її відображають, обстоювати її аргументовано, згідно з нормами цивілізованого громадянського суспільства. 

Також пан Крупник підкреслив важливість долучення до процесу громадянської освіти представників громадськості.

Так, Таїсія Абозіна, заступниця директора Департаменту освіти Одеської ОВА (ОДА), зазначила про готовність спільно з громадськими експертами працювати над удосконаленням системи громадянської освіти в загальноосвітніх та професійних і професійно-технічних закладах. Пані Абозіна наголосила на важливості обміну досвідом у межах регіону та всієї країни. 

Захід організував Центр політико-правових реформ, Одеський інститут соціальних технологій за участі експертів Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN в рамках проєкту «Програма сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст заходу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів та не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я