Свобода, гроші чи ідеї? Що штовхає українців до підприємництва
Ветерани й ветеранки війни та внутрішньо переміщені особи при започаткуванні власного бізнесу в основному мотивовані бажанням змінювати світ і самореалізацією, тоді як сільські підприємці та люди з ...
Додано:
Svitlana Chernetska

Ветерани й ветеранки війни та внутрішньо переміщені особи при започаткуванні власного бізнесу в основному мотивовані бажанням змінювати світ і самореалізацією, тоді як сільські підприємці та люди з інвалідністю більше орієнтуються на фінансову стабільність і професійну автономію. Про це свідчать результати дослідження GEM Україна APS 2024, проведеного відповідно до міжнародної методології GEM в рамках проєкту Good Governance Fund «Інклюзивна економіка».
Результати дослідження отримані на основі опитування 2000 респондентів (дорослого населення (APS) віком від 18 до 64 років, включно з тими, хто активно бере участь у плануванні, започаткуванні чи веденні бізнесу.
Найпоширенішим мотивом для започаткування бізнесу є «самореалізація та реалізація власних ідей». Це найпоширеніша причина серед усіх груп, зокрема, її вказали підприємці з сільської місцевості (85%), ветерани та ветеранки війни (81%), люди з інвалідністю (82%), внутрішньо переміщені особи (74%).
Змога вільно ухвалювати рішення щодо професійного життя є однією з провідних серед підприємців з сільської місцевості (85%) та ветеранів та ветеранок війни (84%). Для внутрішньо переміщених осіб (75%) і людей з інвалідністю (78%) вона також важлива.
Економічні фактори також є вельми важливими для теперішніх та майбутніх підприємців. Створити велике багатство або високий дохід є ключовим стимулом для 75% підприємців з сільської місцевості та 69% ветеранів й ветеранок. Водночас серед людей з інвалідністю (67%) і внутрішньо переміщених осіб (54%) фінансова мотивація є трохи менш значущою.
Подібна тенденція і щодо іншого економічного фактору мотивації. Власний бізнес, як змогу заробляти на життя через недостатність основного доходу, найбільше відзначають підприємці з сільської місцевості (84%) і люди з інвалідністю (82%). Внутрішньо переміщені особи та ветерани й ветеранки війни мають дещо нижчі показники (77% і 78% відповідно).
Змінити світ через відкриття власної справи – ще один аргумент, який найбільш відгукнувся ветеранам та ветеранкам війни. 73% ветеранів та ветеранок вказали, що хочуть змінювати світ через підприємництво. Підприємці з з сільської місцевості (41%) та люди з інвалідністю (39%) демонструють нижчу мотивацію з цього приводу.
Мотив продовжити сімейну традицію звучав найрідше серед усіх груп: підприємці з сільської місцевості (29%), ветерани\ветеранки (8%), люди з інвалідністю (11%), внутрішньо переміщені особи (9%).
Якщо брати ситуацію в гендерному розрізі, то мотивація для чоловіків і жінок має свої особливості:
- Жінки частіше прагнуть змінити світ: 53% жінок порівняно з 43% чоловіків.
- Самореалізація та втілення ідей є ключовою причиною для 82% жінок і 78% чоловіків.
- Заробляти через недостатність доходу майже однаково важливо для обох статей: 71% жінок і 73% чоловіків.
- Продовження сімейної традиції менш популярне серед обох груп: 25% жінок і 29% чоловіків.
- Фінансові амбіції (багатство або високий дохід) мають однакову значущість для чоловіків і жінок – по 62%.
- Свобода ухвалювати рішення щодо професійного життя є важливою для 79% чоловіків і жінок.
Довідково:
Глобальний моніторинг підприємництва (GEM) був започаткований у якості пілотної програми в 1998 році Лондонською школою бізнесу і Бебсон-коледжем під керівництвом професорів Майкла Хея, Білла Бігрейва і Пола Д. Рейнольдса. Він вважається найбільш повним і довготривалим дослідженням підприємництва у всьому світі. З моменту створення, коли в ньому брало участь лише п’ять країн — Канада, Фінляндія, Німеччина, Великобританія та США, GEM проєкт швидко збільшував свою присутність і на початок 2023 року охопив понад 120 країн, зібравши відповіді від більш ніж 3,6 мільйонів людей в рамках опитування дорослого населення GEM (APS).
Участь України в Глобальному звіті дає унікальну можливість поширити у світі об’єктивну інформацію про особливості розвитку екосистеми національного підприємництва у воєнний час. Підприємці та політики можуть використовувати ці дані для прийняття стратегічних рішень щодо розподілу ресурсів і залучення зацікавлених сторін, особливо якщо підприємництво визнано критично важливим фактором економічного відновлення та суспільного розвитку.