Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?
Соціальні мережі, звісна річ, створюють вільний простір для обміну ідеями між людьми з різних куточків світу, що відкриває безпрецедентні можливості для спілкування, співпраці, обміну ідеями та ...
Додано:
Український центр майбутнього
Соціальні мережі, звісна річ, створюють вільний простір для обміну ідеями між людьми з різних куточків світу, що відкриває безпрецедентні можливості для спілкування, співпраці, обміну ідеями та розвитку. Водночас ця свобода тягне за собою низку негативних наслідків. Українське суспільство в умовах війни як ніхто відчуває на собі ці наслідки, і водночас їхній вплив і поширення є глобальним для всього світу
Чому? Передовсім тому що традиційні етичні системи зазвичай виникали в межах вузьких спільнот з чіткими культурними, релігійними або соціальними коренями, а соцмережі є глобальним простором, де взаємодіють люди з геть різними культурними та історичними передумовами. Ця різноманітність, яка, безумовно, є позитивною рисою, також породжує нові виклики: немає єдиної системи цінностей, яка була б зрозумілою та прийнятною для всіх.
Тому постає питання: чи потрібна соціальним мережам етична система? Відсутність загальноприйнятих етичних норм у віртуальному просторі призводить до безвідповідальності, поширення дезінформації, мови ненависті, токсичної поведінки та інших негативних явищ.
Сьогодні відповідальність за формування етичних норм у соціальних медіа здебільшого беруть на себе великі технологічні корпорації, такі як Facebook, Google та інші. Вони намагаються впроваджувати власні етичні політики через правила платформ і модерацію контенту. Однак це лише одна сторона проблеми, бо ці політики відображають погляди компаній, які насамперед керуються бізнес-інтересами.
Отже, на сьогодні маємо низку етичних проблем:
1.Конфлікт між свободою слова та відповідальністю. Соціальні мережі надають можливість для вільного самовираження, але водночас існує ризик, що ця свобода перетвориться на інструмент для поширення ненависті, дискримінації та маніпуляцій.
2.Конфіденційність і безпека даних.Інформація про користувачів у соціальних медіа є цінним активом, але її використання часто викликає питання щодо порушення права на приватність та персональні дані.
3.Дезінформація та фейкові новини Відсутність контролю за точністю інформації призводить до швидкого поширення неправдивих або маніпулятивних повідомлень.
Ще одним важливим питанням є брак єдиної глобальної платформи для діалогу щодо етичних стандартів у соціальних медіа. Такий діалог є дуже важливим на сьогодні, бо міг би допомогти сформувати етичні принципи, які враховували б не лише інтереси техногігантів, але й потреби кожної людини. Платформа могла б стати простором і для обговорення, впровадження та комунікації етичних стандартів, і для освіти та виховання нових поколінь у дусі відповідального використання технологій.
Провівши дослідження в межах проєкту Стратегічного партнерства Erasmus+ “Warrior`s Values: Effective Defence against Fakes and Frauds” 2023-1-IT03-KA220-YOU-000153640 команда експертів дійшла висновків , що виклик майбутнього полягає насамперед у розробці етичної системи для соціальних медіа, яка враховувала б глобальну взаємодію різних культур і спільнот. Зокрема – етику інформаційного середовища, повагу до конфіденційності, боротьбу з дезінформацією, забезпечення відповідальності за висловлені думки.
Чи просте це завдання,? Звісно, ні, бо навряд чи в такій хаотичній системи, якими є соцмедіа, можливі прості рішення. Але сама така етична система могла б стати основою для створення гармонійного та етично відповідального інформаційного простору.