Ток-шоу #SimpleSE: правда від соціальних підприємців
Інклюзивна пекарня, музей у темряві, магазин товарів і рішень для людей з інвалідністю, апсайклингова майстерня і ресторан – соціальні підприємства, які в прямому ефірі 27 липня 2020 року відповідали ...
Додано:
Lesya Yaroshenko
Інклюзивна пекарня, музей у темряві, магазин товарів і рішень для людей з інвалідністю, апсайклингова майстерня і ресторан – соціальні підприємства, які в прямому ефірі 27 липня 2020 року відповідали на запитання: «Соціальне підприємництво – це просто?» Онлайн ток-шоу – перший захід ініціативи ГО «Простір 500» #SimpleSE, яка поширює найкращі практики соціального підприємництва завдяки підтримці Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України».
Дві години відвертої розмови із соціальними підприємцями
Учасники zoom-зустрічі, яка транслювалась у фейсбук-події #SimpleSE, розповідали: як починали, що виробляють, яку соціальну проблему намагаються вирішити своїм бізнесом, що надихає, що заважає, як пережили пандемію і чи є сенс розвивати соціальне підприємництво в часи соціальної ізоляції.
«Підприємництво – це не просто. Це ризики, відповідальність, здатність передбачати і пропонувати щось незвичне. У випадку соціального підприємництва цього ще більше. Але є перевага – мотивація, ідея, за яку ти стоїш, і спільнота, яка тебе підтримує, – зазначив в ефірі Любомир Чорній, керівник напряму з покращення бізнес-клімату Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Програма пропонує багато можливостей тим, хто розвиває експорт, жіноче і соціальне підприємництво. Любомир Чорній переконаний, що соціальне підприємництво домінуватиме в економіці і соціальній сфері XXI століття, у деяких країнах соціальне підприємництво замінює державну систему соціального захисту населення. Він говорив також про підприємництво впливу, яке працює вже не з наслідками соціальних проблем, а пропонує інноваційні моделі для громад і суспільства.
Засновник магазину товарів і рішень для людей з інвалідністю Віталій Пчолкін радить не боятися ламати стереотипи: «Я економіст за освітою, але досвіду підприємництва не мав. Найскладніше в моїй роботі – змінити думку про те, що для людей з інвалідністю все безкоштовно. Кожен товар має свою мету. Я продаю, щоб підсилити громадську діяльність. Товар не масовий, тому і коштує дорого – це економічні реалії. Але моє завдання – не плекати безпомічність, а допомогти людям з інвалідністю жити якісним життям і досягати більшої незалежності завдяки приладдю попри свій діагноз».
Подібна місія і у Владислава Малащенка, засновника інклюзивної пекарні Good Bread from Good People. Він створює альтернативу для дорослих людей із ментальною інвалідністю, даючи їм можливість бути самостійними – виготовляти випічку і заробляти. А для суспільства це ілюстрація думки: зайвих людей не буває, особливості можуть стати перевагами: «Я переконаний, що кожна людина має себе реалізувати, але не кожна може навіть спробувати. Важливо дати шанс».
«Знайти проблему просто, просто займатися тим, у що ти віриш, що ти любиш. Але вимоги до твоєї роботи більші, ніж до звичайного бізнесу», – каже Олег Бардяк, співзасновник громадського рестрану Urban Space 500. Підприємство не лише реінвестує доходи в проєкти розвитку Києва. Ресторан – це майданчик для освітніх і громадських заходів. Команда власноруч здійснює благоустрій території, на якій працює. «Urban змінює місто і об’єднує громаду для спільних змін», – підсумовує Олег Бардяк.
Усі учасники ток-шоу #SimpleSE використали карантин для трансформацій, на які бракує часу у звичному режимі роботи. Так майстерня крафтових аксесуарів із банерної тканини і сітки Re:ban отримала інвестицію, закупила швейне обладнання, створила сайт для продажів, переорієнтувалася з B2С на B2В сегмент. «Зараз цих змін не видно, але вже незабаром ви побачите результати ребрендингу», – анонсує засновниця Re:ban Дарина Антоненко.
Команда музею в темряві «Третя після опівночі» на карантині вигадала і втілила ідеї, про які раніше не замислювалася, наприклад, програми онлайн-квестів для дітей для розвитку органів чуття. Співзасновниця соціального підприємства Аліна Марненко каже, що це завдяки курсу на мислення за межами наявних рішень: «До відкриття музею ми домовилися не їздити в інші країни і не дивитися на інші музеї в темряві, щоб не обмежувати себе готовими реалізаціями».
Соціальне підприємництво: перші асоціації і несподівані відповіді
На прохання модераторки зустрічі Аліни Бочарнікової, координаторки з розвитку соціального підприємництва у Future Development Agency, гості ток-шоу #SimpleSE озвучили і пояснили, з чим у них асоціюється сфера, в якій вони самореалізуються. Соціальне підприємництво – це як:
- Айфон: воно покращує життя, створює інновації;
- адронний колайдер: шукає нові зв’язки, відкриває нове (але іноді його робота так само не зрозуміла широкому загалу);
- мікрофон, тому що це можливість озвучити важливу місію, формувати бачення, норми поведінки, культури широкої громадськості;
- калейдоскоп, тому що стільки є можливостей, бізнес-моделей і способів впливу;
- пазл – малий крок до вирішення системної проблеми; вбудовує вразливі групи населення.
Хочете побачити справжніх соціальних підприємців? Дивіться запис ток-шоу #SimpleSE «Соціальне підприємництво – це просто?»