Transparency International закликає Укроборонпром продовжити рух до прозорості
У п’ятницю 12 лютого в інформаційному агентстві «Укрінформ» презентували результати глобального Індексу оборонних компаній Transparency International Оборона та Безпека. Індекс оборонних компаній з ...
Додано:
Nako
У п’ятницю 12 лютого в інформаційному агентстві «Укрінформ» презентували результати глобального Індексу оборонних компаній Transparency International Оборона та Безпека. Індекс оборонних компаній з протидії корупції та корпоративної прозорості (DCI) – це єдиний у світі індекс, який вимірює прагнення провідних оборонних компаній світу до прозорості та протидії корупції. Індекс охоплює 134 найбільші оборонні компанії у 38 країнах світу. Компанії оцінюються за шкалою від А до F, де A – найвищий рівень прозорості, F – високий ризик корупції.
За підсумками DCI, лише 12% найбільших представників оборонної індустрії у світі отримали оцінку А та В, що свідчить про високий рівень прозорості і прагнення протидіяти корупції. Найкращий показник (група A та 103 бали зі 112) – в італійської компанії Leonardo. Ця компанія спеціалізується на високих технологіях і знаходиться в десятці найбільших світових гравців у сфері авіабудування, оборони та безпеки.
Водночас, 73% компаній отримали оцінку D або нижче, що свідчить про низький рівень прагнення прозорості і подолання корупції. Найгірший показник в Індексі (група F та 0 балів) – в австралійської компанії CEA Technologies.
“Ці результати свідчать про те, що оборонний сектор є надмірно засекреченим. Компанії переважно демонструють неадекватну політику та процедури захисту від корупції. Майже три чверті компаній не змогли досягти оцінки «С», і це означає, що нам всім потрібно зробити набагато більше, щоб досягти змін. Між корупцією та конфліктами існує чітко встановлений зв’язок, тож якщо досягти цієї мети не вдасться, це буде коштувати життів”, – зазначила директорка TI-DS Нетелі Хог.
Укроборонпром – єдина українська компанія, представлена в індексі, отримала 28 зі 110 балів. Це відповідає рівню E. У цій групі, серед інших, також опинилися такі компанії, як японські Toshiba Infrastructure Systems and Solutions Corporation, Mitsubishi Electric Corporation, Mitsubishi Electric Industries, Російські гелікоптери та державна корпорація Ростех з Російської Федерації.
Варто відзначити прогрес, якого вдалося досягти Україні в рамках цього Індексу. У 2015 році, тобто востаннє, коли було опубліковано Індекс оборонних компаній TI-DS, Укроборонпрому в Індексі не було. Натомість, оцінювали державне авіаційне підприємство «Антонов», яке на сьогоднішній день входить до складу Укроборонпрому, а також Харківський авіаційний завод. Тоді Антонов та ХАЗ опинилися у групі з найнижчим показником прозорості – F та з оцінкою 0 балів. У 2020 році Укроборонпром став єдиною українською компанією, представленою в Індексі. Порівняно з Антоновим та ХАЗ, позиції державного концерну “Укроборонпром” у 2020-му виявились значно кращими.
“Ми маємо намір рухатися вперед і це важливо робити в тому числі під наглядом антикорупційних органів і громадських організацій, які нам в цьому допомагають, за що я хочу подякувати і НАКО”, – прокоментував Юрій Гусєв. “Багато речей було здійснено вже після цього огляду. Наприклад, на цьому тижні я затвердив Кодекс етики, який розробляли разом з НАКО. І ми запускаємо систему комплаєнсу. Я переконаний, що це будуть ще одні кроки на зустріч тому, щоб рейтинг Укроборонпрому ставав ще кращим”, – підсумував генеральний директор Укроборонпрому.
“Серед причин, завдяки яким Укроборонпрому вдалося суттєво піднятися в рейтингу, – цілеспрямоване прагнення підвищити рівень своєї прозорості упродовж останніх років і конструктивний діалог з укладачами рейтингу”, – пояснила Олена Трегуб, виконавча директорка Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони. “Зокрема, у концерні дослухалися до конкретних порад експертів щодо антикорупційних процедур, Кодексу етики, прозорих процедур призначення директорів компаній-членів. Все це, зрештою, допомогло покращити загальний результат концерну”, – сказала Трегуб.
Істотний прогрес Укроборонпрому також відзначила заступниця Міністра економіки Світлана Панаіотіді: “За цей період часу з точки зору антикорупційної складової, прозорості та відкритості був здійснений квантовий стрибок. Укроборонпром самостійно ініціює звернення до правоохоронних органів, розробляє ті політики, які забезпечують і навіть роз’яснюють поняття “конфлікту інтересів”. Окрім цього, Панаіотіді відзначила низку здобутків керівництва концерну. Зокрема, перехід на прозору систему здачі приміщень в оренду і впровадження низки політик і стандартів, метою яких є зміна етики та культури всередині Укроборонпрому. “Однак, попри постійну критику та інформаційні атаки, найбільшою перемогою концерну за останні роки є відсутність корупційних скандалів”, – зазначила Панаіотіді.
“В Індексі сприйняття корупції, яку презентував Тransparency International, Україна набрала 33 бали зі 100 можливих. За останній рік Україна додала 3 бали. Тransparency International кожного року надає владі України рекомендації для того, аби знизити рівень корупції і реформа корпоративного управління, корпоратизація державних підприємств та їх приватизація є однією з таких рекомендацій. Державні підприємства залишаються одним із джерел корупції, про що періодично нагадує НАБУ і це робить рекомендацію й надалі актуальною“, – підсумував юридичний радник Тransparency Іnternational Україна Олександр Калітенко.
Корпоратизація та впровадження корпоративного управління в Укроборонпромі було і залишається найбільшим викликом для побудови прозорого та менш схильного до корупції оборонно-промислового комплексу України. Важливим елементом реформи ОПК є законопроєкт №3822, підтриманий Верховною Радою у першому читанні. На надзвичайній важливості цього законопроєкту наголосили всі учасники дискусії. “Таке завдання перед нашою командою поставив Президент України, який прагне, щоб концерн перестав існувати в тому складі, в якому створювався в 2010 році, і була створена сучасна ефективна антикорупційна система“, – підкреслив Юрій Гусєв.
“Корпоратизація – це така сама глибинна і нагальна потреба, як і проблема наглядових рад. Станом на зараз у нас є шість чи сім законопроєктів, які стосуються реформи корпоративного управління. Ми вирішили створити робочу групу, в рамках якої напрацювати і створити один законопроєкт, на базі тих, які надійшли до нас від різних народних депутатів та різних фракцій. Думаю, що стосовно корпоратизації може бути застосований такий самий підхід”, – повідомив голова Комітету з питань економічного розвитку Дмитро Наталуха. За його словами, для процесу корпоратизації та впровадження корпоративного управління всіх українських підприємств необхідно встановити єдині правила, які б також враховували специфічні особливості кожної з галузей. Для цього планують створити міжкомітетську робочу групу, яка змогла б напрацювати загальну канву реформи корпоратизації українських підприємств, зокрема й оборонно-промислового комплексу.
З 2017 року НАКО адвокував проведення реформи корпоративного управління Укроборонпрому та надавав рекомендації щодо зниження корупційних ризиків і підвищення прозорості в концерні. Зокрема, НАКО допоміг Укроборонпрому розробити Кодекс етики, нову функцію комплаєнсу і низку політик, серед яких антикорупційні політики і такі, що стосуються протидії хабарництву, конфлікту інтересів тощо. Також НАКО допоміг концерну розробити внутрішні процедури щодо підвищення прозорості закупівель Укроборонпрому.
Команда НАКО сподівається, що прагнення керівництва Укроборонпрому до прозорої політики збережеться і під час періоду трансформації. Це допоможе розбудувати державний оборонно-промисловий комплекс України, який буде більш ефективним та менш схильним до корупції.
НАКО висловлює щиру подяку Міністерству закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії за сталу підтримку ініціатив, спрямованих на підвищення прозорості і належного врядування в секторі безпеки та оборони у світі і в Україні, зокрема, за підтримку Індексу оборонних компаній з протидії корупції.
Довідково
Індекс оборонних компаній з протидії корупції та корпоративної прозорості (DCI), розроблений глобальною антикорупційною програмою Transparency International Defence and Security (TI-DS), аналізує публічні зобов’язання відкритості та політик найбільших оборонних компаній світу. DCI дає оцінку якості, доступності процедур боротьби з корупцією за шкалою від A (низький ризик корупції) до F (високий ризик корупції).
Незалежний антикорупційний комітет з питань оборони – це громадська організація, яка є партнером Transparency International Defence and Security в Україні. Глибока співпраця базується на спільному прагненні знизити рівень корупції в оборонному секторі України.