Три вимоги до міської влади про публічні кошти одеситів

Громада повинна побачити і почути позицію міської влади про те, звідки надходять кошти до бюджету міста Одеса та хто і чому їх отримає або не отримає у 2016 році. Пропозиції громадян та бізнесу ...

^3D391DEE14AF7B0DEAEB0BDB4F3F522C52860AC978FFE68A6E^pimgpsh_fullsize_distr
Три вимоги до міської влади про публічні кошти одеситів

Громада повинна побачити і почути позицію міської влади про те, звідки надходять кошти до бюджету міста Одеса та хто і чому їх отримає або не отримає у 2016 році. Пропозиції громадян та бізнесу повинні бути почуті міським головою і депутатами.

Трохи більше місяця залишається до прийняття бюджету міста Одеса. Одеська обласна організація «Комітету виборців України», Фонд «Відкрите суспільство» та Бюро аналізу політики як учасники громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети», що об’єднує громадських активістів і незалежних журналістів у 15 містах України, звернулися офіційно і відкрито до міського голови міста Одеса у зв’язку з важливістю своєчасного і повного оприлюднення проекту рішення про бюджет міста на наступний рік.

У зверненні учасники громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети» вимагають проведення повноцінних консультацій щодо проекту рішення про міський бюджет на 2016 рік. Для того, щоб консультації не перетворилися на односторонній рух, важливо оприлюднити їхні результати і забезпечити повноцінний зворотній зв’язок щодо наданих пропозицій.

ВИМОГА 1: Публічність проекту головного фінансового документа міста Одеса

Цього року вперше в історії України прийняття бюджету на місцевому рівні є незалежним від прийняття державного бюджету. Тому в черговий раз «кивати» на уряд чи депутатів парламенту цього разу у місцевих керівників вже не вийде. До 25 грудня місто Одеса повинне отримати місцевий бюджет – головний фінансовий документ на наступний рік.

Одесити можуть дізнатися, чи враховані їхні інтереси, звернення та скарги, проаналізувавши проект рішення про місцевий бюджет, що має бути оприлюднений за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття.

Важливо, щоб чиновники оприлюднили не тільки прогнозні показники надходжень і витрат, а й пояснювальну записку із зазначенням податкової бази формування прогнозних показників доходів і не забули про всі додатки, як того вимагає Бюджетний кодекс України. Шановним чиновникам виконавчого комітету міськради важливо пам’ятати, що проект рішення про місцевий бюджет повинен містити:

– Пояснювальну записку з інформацією про соціально-економічний стан міста

– Оцінку прогнозу доходів і аналіз пропонованих обсягів видатків. Кожна цифра прогнозних надходжень до міського бюджету повинна ґрунтуватися на переконливих і чітких розрахунках. Повторення ситуації, коли прогнозні показники щоквартально перевиконувалися, може свідчити або про заниження прогнозних показників, або про питання до якості роботи фінансового управління виконкому

– Перелік інвестиційних програм (проектів) на плановий бюджетний період та наступні за плановим два бюджетні періоди (дозволить дізнатися, що і де буде побудовано або відремонтовано)

– Пояснення головних розпорядників бюджетних коштів, чому необхідно витрачати кошти саме на той чи інший об’єкт і чому пріоритети витрачання коштів сформовані саме таким чином.

Така можливість гарантується чинним законодавством про доступ до публічної інформації. Тому міська влада повинна гарантувати громадянам можливість заздалегідь ознайомитися з повним проектом рішення про міський бюджет на 2016 рік і усіма його складовими.

ВИМОГА 2: Почути голос небайдужих громадян

Доступ до інформації про зміст проекту рішення про бюджет дає громадянам можливість надавати пропозиції та зауваження. Це дасть місцевій владі можливість краще зрозуміти потреби та інтереси громадян і бізнесу, які, можливо, не були почуті під час складання проекту міського бюджету.

І хоча в компетенції міської влади врахувати, частково врахувати або відхилити надані пропозиції та зауваження в рамках проведення консультацій, але голос кожного небайдужого громадянина, який хоче долучитися до управління містом в проміжку між виборами, має бути почутий.

Очевидно, що кожен з нас, в залежності від місця проживання, доходу, віку і статі має різні уявлення про те, куди в першу чергу повинні бути спрямовані кошти з міського бюджету. Але, безперечно, громадяни мають право знати принципи, на підставі яких визначалася доцільність включення тих чи інших об’єктів до переліку інвестиційних програм (проектів). Адже саме громадяни через процедуру консультацій можуть впливати на рішення міської влади про:

– Перелік об’єктів, які отримають кошти на капітальний ремонт або будуть побудовані;

– Де будуть заасфальтовані прибудинкові території і міжквартальні проїзди;

– Де будуть відремонтовані або замінені ліфти;

– Де з’являться спортивні і дитячі майданчики.

Болючі для суспільства проблеми можна обговорити в ході консультацій і почути аргументи міської влади.

Щоб не перетворювати консультації щодо проекту бюджету в шоу для журналістів, важливо задіяти не тільки інструмент публічних громадських обговорень у форматі слухань, але й передбачити:

1. Відправку та / або реєстрацію пропозицій у письмовій формі на певну електронну пошту;

2. Проведення обговорень найбільш проблемних статей доходів і видатків бюджету у форматі експертного обговорення;

3. Проведення публічних зустрічей із зацікавленими сторонами (ініціативні групи громадян і бізнес-об’єднання) з конкретних проблемних питань місцевої політики (наприклад, незаконні забудови, тимчасові споруди, об’єкти капітального ремонту та будівництва, утримання та благоустрій міських пляжів та прилеглих територій тощо).

ВИМОГА 3: Налагодити двосторонній зворотний зв’язок з громадянами

На думку учасників громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети», консультації можуть бути ефективними, а громадяни і бізнес – бути впевненими, що міська влада готова не тільки до консультування, а й до співпраці та реагування на надані пропозиції, якщо буде забезпечено:

1) оприлюднення усіх наданих пропозицій в рамках консультацій на сайті міськради;

2) оприлюднення звіту про результати консультацій з громадськістю на сайті міськради. Це стане свідченням того, що надані пропозиції громадян у рамках консультацій були використані в проекті рішення про місцевий бюджет. У звіті про результати консультацій відзначити стан і причини схвалення, часткового схвалення або відхилення отриманих пропозицій та зауважень, а також зазначити, яким чином це позначилося на проекті рішення про місцевий бюджет;

3) звіт про проведення консультацій з громадянами та бізнесом та інформацію про його результати буде оформлено у вигляді окремого додатка до рішення про місцевий бюджет на 2016 рік.

У цілому, міській владі не так уже й важко це зробити. Результатом стане зростання довіри до того, що міський голова хоче робити в місті. Особливо важливо, щоб було налагоджено реальний зворотний зв’язок, і пропозиції не залишилися на сайті або у теках чиновників і депутатів. Адже саме участь громадян у бюджетному процесі є чи не найкращою можливістю впливати на міську владу в проміжках між виборами, а для міської влади – краще зрозуміти потреби та інтереси громадян, які з різних причин не були враховані в проекті головного фінансового документа міста.

Відповідь на питання: «Чи пройде команда міського голови Одеси тест на відкритість, прозорість і готовність до співпраці з громадянами?» – залежить від відповіді на відкрите звернення громадських експертів та активістів з оприлюднення та консультування щодо проекту міського бюджету на 2016 рік. Незважаючи на те, що звернення вже офіційно направлено меру, його можуть підписати всі небайдужі громадяни, пройшовши за посиланням https://docs.google.com/forms/d/18DyIhKE5VAiWDDnYblhO5zKVjWWeFaOtetVW3INIuZc/viewform?c=0&w=1.

Громадяни ВИМАГАЮТЬ від міської влади відкритості, прозорості, консультацій та співпраці у формуванні остаточної редакції проекту міського бюджету на 2016 рік.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я