У Києві презентовано проект з реформування освіти на місцевому рівні

 26 лютого в УНІАН відбулась презентація проекту «Децентралізація: реформування освіти на місцевому рівні», який був реалізований у 5 пілотних областях – Чернігівській, Волинській, Херсонській, ...

Додано:
Nataliya Drozd

01
У Києві презентовано проект з реформування освіти на місцевому рівні

 

26 лютого в УНІАН відбулась презентація проекту «Децентралізація: реформування освіти на місцевому рівні», який був реалізований у 5 пілотних областях – Чернігівській, Волинській, Херсонській, Одеській та Луганській за підтримки посольства Великої Британії в Україні.

Реформа освіти тісно переплетена з реформою децентралізації і даний проект є черговим кроком Мережі Ресурсних Центрів з розвитку місцевої демократії у сприянні реформи децентралізації, зокрема в практичному супроводі профільної реформи – освіти.

Тільки завдяки реформі освітньої мережі можна забезпечити рівний доступ до якісної освіти усім жителям громади.

Ідея проекту виникла після візиту в Хмельницьку область. Де нам був представлений досвід  шведсько-українського проекту “Підтримка децентралізації в Україні” у реформуванні освіти. Ми також вивчали фінський та англійський досвід реформування освіти.  Це допомогло нам розвинути нашу ідею. 

Учасники прес-конференції:

  • ДЖОН МІТЧЕЛЛ, перший секретар Посольства Великої Британії в Україні
  • НАТАЛІЯ ДРОЗД – керівник проекту, ГО Центр «Доброчин»
  • ІРИНА ГАЙДУЧИК – експерт проекту, ГО «Волинський Інститут Права»
  • ОЛЕКСАНДР ПІДГОРНИЙ – експерт проекту, ГО «Чернігівський Центр Прав Людини»
  • ТЕТЯНА КІРІЛЛОВА – експерт проекту, ГО «Громадська ініціатива Луганщини»
  • АРТЕМ ЧАЙКОВСЬКИЙ – експерт проекту, ГО «Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень»
  • ОЛЕКСАНДРА КАЛАШНІКОВА – експерт проекту, ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення»

У вітальному виступі перший секретар посольства Великої Британії в Україні Джон Мітчелл зауважив, що реформа децентралізації є найуспішнішою реформою в Україні, серед реформ  які наразі реалізуються. «Але, незважаючи на те, що це успішна історія, вона ще потребує нашої уваги і зусиль для її продовження. Найголовніше – забезпечити сприяння реалізації реформи на місцевому рівні, тому що громади мають стати більш спроможними і успішними», – сказав Мітчелл.

Для забезпечення якості потрібно розуміти як ефективного управляти освітою у громаді і що потрібно самій громаді. Протягом декілька місяців експерти збирали дані та аналізувати ситуацію, що склалася в громаді, вимірювали соціальний зріз очікувань від освітньої реформи серед учнів, батьків та вчителів. Отримані результати – чесна картина – були представлені всім зацікавленим сторонам і під час різноманітних заходів ці дані обговорювались.

Максимальне залучення сторін до обговорень та напрацювання спільних рішень до процесу реформування освіти дало позитивний ефект у зміні відношення мешканців, вчителів і місцевої влади до проведення оптимізації. За результатами аналізу та напрацювань були складені Плани реформування освіти в громадах, які ще раз активно обговорювались з усіма зацікавленими сторонами – владою, вчителями і батьками.

15 лютого 2019 року на засіданні сесії Лозно – Олександрівської селищної ради Білокуракинського району Луганської області прийнято План розвитку освітньої мережі Лозно-Олександрівської ОТГ на 2019 – 2021 роки.

В інших громадах Плани будуть винесені на розгляд сесій в березні 2019 року. 

Під час заходу учасники зосередились не лише на результатах проекту, але й надали практичні поради – «лайфхаки», що дозволять більш ефективно планувати, діяти і досягати сталих результатів.

8 фактів про реформу освіти в ОТГ:

  • Освітня сфера, як правило, є найбільш витратною в бюджеті ОТГ та складає 50%-70%.
  • Система закладів освітньої мережі є неефективною через мало комплектність класів, застарілі методи навчання та низьку енергоефективність будівель.
  • Вартість навчання (витрат бюджетних коштів) на одного учня на рік в сільській школі, може бути в 3 рази вищою за такі самі витрати у великому місті. Це пов’язано, в першу чергу, з малокомплектністю класів.
  • Показники успішності складання зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) учнями опорних шкіл та закладів освіти великих міст, як правило, вищі, ніж в маленьких селах.
  • Матеріально-технічне забезпечення шкіл з повнокомплектними класами краще, ніж в школах з невеликою кількістю учнів.
  • Погані дороги між населеними пунктами не дозволяють місцевим радам ефективно реалізовувати реформу освіти, зокрема, проводити оптимізацію шкільної мережі.
  • Важливою умовою успішної реалізації реформи є широкі консультації з педагогічним персоналом, батьками та учнями шкіл.
  • В школах з малокомплектними класами вчителі вимушені викладати предмети не за фахом.

5 основних порад, як НЕ проводити кампанії лобіювання

  • пропагувати себе, як крутого експерта, який все знає та може все вирішити замість громади;
  • обіцяти одразу зміни на краще та вирішити всі проблеми після оптимізації;
  • давити на керівництво громади або навчального закладу, які реально підпадають під реформування;
  • давати суб’єктивні судження та коментарі результатам аналізу та процесам трансформування взаємовідносин в громаді;
  • не можна/можна організовувати спільних обговорень батьки-вчителі- депутати, оскільки це негативно впливає на конструктивність та результативність обговорення.

5 основних порад, як проводити кампанії лобіювання

  • проведення відвертого статистичного аналізу спроможності освітньої мережі (відверті відповіді на усі запитання, нехай якими би незручними вони не були);
  • проведення аналізу соціальних взаємовідносин між цільовими групами (наявність конфліктів в громаді, серед керівництва ОТГ, школами, склад депутатського корпусу, внутрішні особливості, звичаї, традиції);
  • проведення вимірювання рівня розуміння процесів реформування освітнього простору серед цільової аудиторії;
  • використання позитивних практичних прикладів (порівняння з умовами проходження учбового процесу в опорних школах);
  • проведення публічних зустрічей/обговорень на нейтральній території.

 Протягом проекту було проведено 25 заходів, в яких брало учать 688 осіб. Це: 48% – мешканці, 27% вчителі та 25% депутати, керівництво. З них 75% – жінки та 25 чоловіки.

Чим ми корисні?

  • 5 практичних кейсів реформування освіти в різних громадах
  • Мережа фахових громадських організацій – джерело інформації, знань, аналітики 
  • Приклад для наслідування і поширення

 Маємо надію, що наш спільний унікальний досвід буде корисним для всіх, хто працює в площині реформи освіти та децентралізації.

 Долучайтесь та слідкуйте за новинами у відкритій групі ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ = САМООРГАНІЗАЦІЯ https://www.facebook.com/groups/samoorg2015/, а також на публічній сторінці ГО «Центр Доброчин»  https://www.facebook.com/Dobrochyn/ в соціальній мережі Facebook.

 

Проект проходить завдяки фінансовій підтримці Посольства Великої Британії в Україні в рамках проекту «Децентралізація: реформування освіти на місцевому рівні».

 https://bit.ly/2Tp6SKW

 


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я