У Луцьку говорили про підтримку переселенців
19 березня 2015 року у м. Луцьку відбувся круглий стіл під назвою «Чи існують проблеми з реалізацією права на освіту внутрішньо переміщених осіб на Волині?». Захід відбувався в рамках реалізації ...
Додано:
Громадський Простір
19 березня 2015 року у м. Луцьку відбувся круглий стіл під назвою «Чи існують проблеми з реалізацією права на освіту внутрішньо переміщених осіб на Волині?».
Захід відбувався в рамках реалізації проекту «Забезпечення права на освіту внутрішньо переміщених осіб, що перебувають на території Волинської області», що реалізовується Волинським Інститутом Підтримки та розвитку Громадських Ініціатив, за фінансової підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
Впродовж проекту командою залучених спеціалістів, проводився громадський моніторинг стану реалізації права на освіту дітей внутрішньо переміщених осіб, що перебувають на території Волинської області.
«Під час реалізації проекту ми ставили перед собою декілька завдань. А саме: провести громадський моніторинг стану практичної реалізації права на освіту дітьми внутрішньо переміщених осіб, провести соціальну діагностику проблем та потреб, що виникають в процесі реалізації такого права; дослідити чи виникають проблеми в процесі налагодження партнерського діалогу даних категорій у учнівському колективі, дослідити, як на всю ситуацію впливає локальне законодавство та на основі отриманих результатів запланувати впровадження подальших програм та заходів на рівні дошкільних, загальноосвітніх та вищих навчальних закладів, що задовольнятимуть потреби усіх цільових груп дослідження», – зазначив Петро Лавринюк, Президент Волинського Інституту Підтримки та розвитку Громадських Ініціатив.
З огляду на широкий спектр дослідження, до обговорення його результатів були запрошені представники органів влади, громадського сектору, керівники загальноосвітніх навчальних закладів, спеціалісти, що здійснюють соціально-психологічну роботу на рівні навчальних закладів, а також представники внутрішньо-переміщених осіб, що постійно проживають на території Волинської області.
Світлана Мишковець, заступник голови Волинської обласної державної адміністрації зазначила «ми постійно досліджуємо те коло проблем, з якими стикаються переселенці зі Сходу України та АРК. Найболючішими, звичайно, залишається житло та працевлаштування, особливо в умовах постійного збільшення переселенців на території області. Так, за офіційними даними на Волині наразі зареєстровано 1903 родини (3621 особа). Це суттєво більше, ніж було на початку року. На жаль, ми бачимо, що надіятись на швидке вирішення конфлікту на окупованих територіях марно, тому уже зараз маємо приділяти значну увагу соціалізації та інтеграції даної категорії осіб у повсякденне життя нашої області та міста»,- зазначила пані Світлана.
Результати дослідження «Соціальний портрет переселенців зі Сходу України: проблеми адаптації», що проводився у м. Луцьк, Ковель, Нововолинськ, Володимир-Волинський та ряді інших міст Волині представилиОлександр Дурманенко, кандидат соціологічних наук, доцент кафедри соціології Інституту соціальних наук СНУ ім. Лесі Українки та Станіслав Демчук, старший викладач кафедри соціології ІСН СНУ ім. Лесі Українки.
«Наше дослідження ґрунтувалось на анкетуванні батьків та дітей, що є вимушено переміщеними із Сходу України і АРК та педагогів загальноосвітніх навчальних закладів Волині. На основі проведеної роботи побачили ряд проблем, сформулювали рекомендації, які потребують нагального опрацювання та впровадження у роботі органів влади та педагогів, психологів загальноосвітніх навчальних закладів області із цими категоріями. Важливим є той факт, що більшість опитаних скаржиться на погане здоров’я, в тому числі душевне», – зазначив пан Олександр.
Рекомендації, що розроблені на основі проведеного соціологічного дослідження:
1. Оскільки об’єктивних показників, які б свідчили про негативні аспекти життєдіяльності тимчасово переміщених осіб не виявлено, необхідно сприяти зміні образу такої особи, як у суспільній свідомості, так і у її власній. Образ «потерпілого», «нужденного», «постраждалого» необхідно скоригувати на образ рівноправного члена суспільства, який потребує підтримки та взаємодії із соціумом на рівних правах та при рівних можливостях.
2. Необхідно активізувати представників місцевої влади для надання первинної допомоги тимчасово переміщеним особам.
3. Першочерговим завданням стає просвітницька робота серед переміщених осіб щодо їх знання Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб». Мається на увазі, як інформування про права та обов’язки таких осіб, так і знайомство їх з самим текстом Закону.
4. Спонукати тимчасово переміщених осіб до працевлаштування, оскільки це сприятиме їх повноцінному включенню у суспільні процеси на мікро- та макро- рівнях.
5. Визначити стратегію щодо планування майбутнього тимчасово переміщених осіб з проведенням необхідних медійних заходів.
6. В подальшому налагодити контроль за здійсненням замірів тривожності дітей тимчасово переміщених осіб, а також покращити співпрацю педагогів з фаховими спеціалістами, які відповідають за такого роду процедури.
7. Проводити роз’яснювальну роботу серед батьків щодо необхідності різного виду психологічних занять, які допоможуть їх дітям у подоланні різноманітних проблем, оскільки, зовні успішна адаптація може з часом мати негативні вияви, як зовнішнього так і внутрішнього характеру. Бажано було б, розробити уніфіковану методику проведення занять (на базі школи або ж іншої установи) із дітьми переміщених осіб, яка враховувала б результати даного дослідження.
8. Враховуючи актуальність проблеми та недостатню її дослідженість, доцільно було б керівництву навчальних закладів розробити або ж модифікувати програму зі створення сприятливого адаптаційного начально-виховного середовища.
«Зі свого боку, ми проводили моніторинг офіційних даних отриманих від керівників дошкільних, загальноосвітніх та вищих навчальних закладів Волині», – зазначає директор ОМГО «Волинський Інститут Права», Ірина Гайдучик. «Побачили ряд проблем, які у великій мірі підтверджують результати проведеного соціологічного дослідження. Проте, крім всього іншого нагальним постає питання внесення змін в локальне законодавство, що регулюють влаштування дошкільнят в освітні заклади. Адже наразі таке влаштування відбувається з явним порушенням встановлених норм та правил. Крім того, ми побачили гостру необхідність підвищення кваліфікації психологів та соціальних працівників, які мали б працювати над поступовою та безболісною інтеграцією та соціалізацією дітей та батьків у нове середовище», – додає Ірина.
За результатами обговорень за «круглим столом» були встановлені домовленості про спільне створення робочої групи із напрацювання проектів локальних актів, які б врегулювання питання позачерговості влаштування дошкільнят із Сходу України та АРК у навчальні заклади м. Луцька та Волині.
«Дуже важливо працювати над випередженням негативних проявів психологічного стану внутрішньо переміщених. Потрібно вважати, що за даними у 93% із них залишились рідні та близькі на окупованих територіях. Крім того, варто зважати на таке поняття як «посттравматичний синдром», який проявляється у дітей та батьків, які опинились в складних обставинах, не обов’язково на наступний день. Поки проходить адаптація у побутові умови, цей період відтягується. Ми, як спеціалісти, маємо всіляко сприяти підтримці батьків та дітей, та прикладати максимум зусиль, щоб душевне здоров’я цих категорій залишалось на високому рівні. Саме це сприятиме подальшому успішному плануванню ними свого майбутнього», – зазначає практичний психолог ВОПЛ № 1, Олена Штейн.
Впродовж палких дискусій та обговорень учасники напрацювали першочерговий план спільних дій зацікавлених сторін щодо забезпечення ефективності реалізації права на освіту та сприяння соціальній адаптації дітей внутрішньо переміщених осіб.
Джерело : Волинський Інститут Підтримки та розвитку Громадських Ініціатив