У Луцьку вчилися як організувати та провести загальні збори громадян
Саме загальні збори є найдавнішим інструментом прямої демократії, який дозволяє мешканцям впливати на розвиток території та вирішення найнагальніших проблем. Такі збори доцільно проводити, коли ...
Саме загальні збори є найдавнішим інструментом прямої демократії, який дозволяє мешканцям впливати на розвиток території та вирішення найнагальніших проблем. Такі збори доцільно проводити, коли громада чи її частина має проблему, для вирішення якої членам громади потрібно домовитися між собою, та/або водночас спонукати владу до врахування їхнього колективного рішення.
Найчастіше коли ми говоримо про загальні збори то мешканці ототожнюють їх із зборами для створення ОСББ чи ОСН. Проте варто розрізняти типи загальних зборів. Коли ми вирішили створити орган самоорганізації населення то використовуємо для цієї справи профільний закон «Про органи самоорганізації населення», коли говоримо про ОСББ то і там є свої процедури, які визначені у законі «Про об’єднання співвласників багатоквартирних будинків».
Проте варто пам’ятати, що загальні збори не завжди збираються для того, щоб щось створювати. п.1 ст.8 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» говорить «загальні збори громадян за місцем проживання є формою їх безпосередньої участі у вирішенні питань місцевого значення».
Та ж стаття закону говорить, що «порядок проведення загальних зборів громадян за місцем проживання визначається законом та статутом територіальної громади». У Луцьку Статут територіальної громади прийнятий та діє з 2007 року. Ст.26 нашої місцевої конституції говорить «Загальні збори громадян як форма їх безпосередньої участі у вирішенні питань місцевого значення скликаються за місцем проживання громадян (збори мешканців під`їзду, будинку, кварталу, вулиці, мікрорайону, міста в цілому) для обговорення або вирішення питань міського життя» .
Статут нашої територіальної громади містить чіткий перелік питань, які можуть виноситись на загальні збори.
Однією із найбільших проблем організації загальних зборів є забезпечити норми представництва. Адже, для того, щоб рішення вважалось прийнятим за нього має проголосувати більше 50% членів територіальної громади. Розуміючи, що зібрати більше 50% мешканців міста, кварталу чи навіть вулиці є практично неможливим, Статут говорить «у випадках, коли організаційно й технічно неможливо провести загальні збори громадян, можуть скликатися збори (конференція) представників громадян від відповідних територіальних утворень» і визначає відповідні норми представництва на таких конференціях.
В той час, є і певні невідповідності. Так, Закон «Про місцеве самоврядування в Україні» вказує на те, що «рішення загальних зборів громадян враховуються органами місцевого самоврядування в їх діяльності», в той час, як формулювання Статуту дещо різниться. ст.26 говорить «…рішення загальних зборів з питань, що мають важливе значення для міської громади, але віднесені до повноважень міської влади, мають рекомендаційний характер». Відмінність формулювань може призводити до невідповідностей під час настання правових наслідків від рішень, прийнятих більшістю членів територіальної громади чи її певної частини.
Є ще декілька важливих моментів організації та проведення загальних зборів. Якщо Ви маєте додаткові запитання з приводу процедур організації та проведення загальних зборів (конференцій) за місцем проживання, у Вас є можливість звернутись до Волинського ресурсного центру розвитку місцевої демократії за додатковими консультаціями.
Захід відбувся в рамках реалізації проекту «Волинь – територія розвитку місцевої демократії», що реалізується Асоціацією підтримки та розвитку ОСББ та ОСН за підтримки програмної ініціативи «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження» та за сприяння Всеукраїнської асоціації самоорганізації населення. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не співпадати з думками та точками зору авторів.