У Львові відбувся захід, присвячений стратегічному плануванню в громадах

У вашої громади немає стратегії розвитку? Тоді ви втрачаєте можливості для розвитку! Саме такий висновок можна зробити за результатами проведеного семінару «Стратегічне планування в територіальних ...

IMG_2413
У Львові відбувся захід, присвячений стратегічному плануванню в громадах

У вашої громади немає стратегії розвитку? Тоді ви втрачаєте можливості для розвитку! Саме такий висновок можна зробити за результатами проведеного семінару «Стратегічне планування в територіальних громадах: подолання викликів та розробка якісних документів», який 27-28 липня відбувся у Львові та об’єднав представників 30 громад Львівської, Волинської та Закарпатської областей. Цей захід проводився Агенцією місцевого економічного розвитку Яворівщини в партнерстві з департаментом економічної політики Львівської ОВА в рамках проєкту «Стратегічний аналіз і рекомендації з розширення можливостей органів місцевого самоврядування і громад за допомогою відповідних стратегічних документів», який став можливим завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА».

Попри війну та обстріли планування є вкрай важливим для громад. На розвиток громади необхідно дивитися стратегічно та системно. Війна не додала аргументів мислити саме так, адже фактор безпеки суттєво вплинув на процес стратегування. Але це не означає, що стратегії громадам не потрібні. Важливо просто змінити вектор бачення.

Захід розпочався з дискусійної панелі «Стратегічне планування: виклики та можливості». Гаслом цієї дискусійної панелі став вислів Анатолія Ткачука, директора з питань науки та розвитку Інституту громадянського суспільства: «План без грошей, гроші без плану не працює». Саме тому громадам необхідно думати про майбутнє вже зараз.

«Мати стратегію – означає бути зрозумілим і виглядати послідовним в очах громадськості, бізнесу, донорів! Мати план реалізації – усвідомлювати, що і за які ресурси насамперед потрібно зробити для досягнення стратегічної мети. Бо перемога обов’язково буде, але кошти на відбудову Україні надаватимуть не на красиві картинки, а під пріоритетні проєкти, які будуть конкретно прописані у стратегіях розвитку громади / області / держави. На обласному рівні ми своїм прикладом показуємо, що це можливо і це дає високий результат. Усі наші проєкти та програми спрямовані на досягнення стратегічних цілей Львівщини, крім того, маємо дієвий публічний цифровий моніторинг. На сьогодні ми виконуємо типову функцію для опорного регіону держави, що воює: на першому місці створення необхідних умов для проживання ВПО, далі – розвиток інфраструктури прикордоння та розвиток загальної інфраструктури. Але не менш важливим для нас є розвиток бізнесу: ми стараємося мотивувати громади запроваджувати програми підтримки підприємництва, а ще краще – синхронізувати їх з обласними програмами для досягнення максимального результату», зазначив Степан Куйбіда, директор департаменту економічної політики Львівської ОВА.

Ірина Сторонянська, експертка проєкту, розповіла про регіональні та локальні виклики формування стратегій у громадах: «Якщо говорити про виклики регіонального чи навіть національного рівня, то важливо наголосити на тому, що стратегія розвитку громади та план заходів з її реалізації тісно пов’язані з документами державного планування, які ще не розроблені / не актуалізовані. Також відчувається нестача фахівців / експертів із стратегічного планування для забезпечення належної експертної підтримки розробки стратегічних документів на місцевому рівні. Серед викликів на локальному рівні хочу виділити низьку прозорість і відкритість окремих ОМС у процесі розробки стратегічних документів, небажання сприймати / визнавати існуючі проблеми в громаді».

«Насамперед необхідно вдосконалити підходи до горизонтального вирівнювання місцевих бюджетів України, зменшивши значні диспропорції їхньої фінансової спроможності. Також є питання до середньострокового прогнозування. На нашу думку, доцільно запозичити досвід європейських країн, де практикують бюджетне прогнозування на 5-7 років без подальшого внесення змін та одночасно з відповідним бюджетом. Потребує посилення й кадровий потенціал на місцях», підкреслив директор департаменту фінансів Львівської обласної військової адміністрації Олег Демків.

Анатолій Ткачук підсумував: «Якщо коротко, то стратегія – це як напрям руху, план реалізації – карта маршруту, місцеві програми – як транспорт, на якому можна здолати маршрут, бюджет – як пальне для транспорту, а пальне не можна використати, якщо у вас немає транспорту з відповідним паливним баком».

Це експертне обговорення показало, що:

  • актуалізація державної та обласної стратегій потрібна громадам як орієнтир;
  • у багатьох муніципалітетах стратегічних документів або немає, або вони застарілі (докарантинні);
  • без синхронізації системи стратегічних документів нам буде важко в процесі повоєнної відбудови.

Впродовж другого дня заходу учасники дізналися, як виконувати стратегії, звідки громадам залучати ресурси на проєкти та як використовувати можливості залучення зовнішніх фінансових ресурсів для реалізації проєктів стратегічного розвитку і тим самим збільшити свою фінансову спроможність.

«Найбільш доступним варіантом залучення додаткових коштів громадами є власні бюджети та співфінансування з обласного бюджету в межах обласних цільових програм. Загалом із 30 програм, які на сьогодні діють в області, 19 включають напрями, куди громада може подати заявку на співфінансування, зокрема й на конкурсних засадах. На ці заходи в бюджеті ми передбачили понад 1 млрд грн. Звісно, цих коштів може бути недостатньо, тому для громад є можливість залучати додатковий фінансовий ресурс від донорських організацій. Наприклад, з мільярда гривень, залученого з різних джерел впродовж воєнного часу на реновацію соціальної інфраструктури, 387 мільйонів – це кошти донорів», розповів Вадим Табакера, заступник директора департаменту економічної політики Львівської ОВА.

Сьогодні як ніколи в органах місцевого самоврядування зростає потреба в проєктних менеджерах. Значною мірою такий попит спричинений глобальною тенденцією до застосування управлінських підходів, орієнтованих на результат, а також із новими викликами та відкритими можливостями від різних донорів. Це все посилило необхідність володіння навичками проєктного менеджменту серед працівників органів місцевого самоврядування. Проте фахових проєктних менеджерів у громадах бракує. Олександр Волошинський, керівник Львівського регіонального офісу Проєкту USAID «ГОВЕРЛА», наголосив, що дуже важливо для громад залучати кваліфіковані кадри або вчити свої, адже це допоможе залучати додаткові кошти на розвиток громади. 

Незважаючи на те, самодостатня громада чи не дуже, у неї завжди є низка проблем, на які просто не вистачає коштів з бюджету громади. Одним із найефективніших способів розв’язання таких проблем є залучення грантових коштів. Це можуть бути гранти міжнародних, національних, регіональних чи приватних фондів. Вичерпну інформацію та практичні поради щодо успішного залучення грантів для втілення розроблених рішень у життя надала учасникам експертка з місцевих фінансів Львівського регіонального офісу Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» Ірина Гринчишин.

«Тому основна теза цих двох днів – стратегії мають формуватися з прицілом на конкретні ресурси, які можна залучити громадам для розвитку», резюмував Вадим Табакера.


Тематика публікації:            

Останні публікації цього розділу:

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я

Результати опитування: як в Україні змінюється споживання тютюнових та нікотинових виробів

Результати дослідження держзакупівель при будівництві укриттів на базі освітніх закладів Херсона