В Чернігові обговорили механізми посилення правових можливостей місцевих громад
28 березня 2017 року в Чернігові відбувся круглий стіл щодо налагодження співпраці владних структур та громадських організацій для вирішення правових проблем в місцевих громадах. Відкриваючи ...
Додано:
Viktor Tarasov
28 березня 2017 року в Чернігові відбувся круглий стіл щодо налагодження співпраці владних структур та громадських організацій для вирішення правових проблем в місцевих громадах.
Відкриваючи захід, заступник керівника апарату Чернігівської облдержадміністрації Ірина Соломаха наголосила, що на сьогодні питання децентралізації є доволі актуальними: змінюються повноваження органів місцевого самоврядування, змінюється світогляд в громадах, і сам процес децентралізації набуває все більшого розуміння у людей.
«В Чернігівській області вже сформовані 16 об’єднаних територіальних громад (ОТГ), керівників ще трьох оберуть в квітні. Найважливішим в цих умовах – це зберегти законність. Подібні заходи дають можливість публічного обговорення існуючих проблем, почути думки, негаразди, які існують в громадах. Ми як представники влади маємо створити такий майданчик для спілкування та реагування на проблеми», – зауважила представник облдержадміністрації.
Ігор Пузан, начальник Управління землеустрою та охорони земель ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області виокремив проблематику, яку виникає в об’єднаних громадах в сфері земельних відносин.
По-перше, це приватизація земель в ОТГ. Якщо рішення про виділення земельної ділянки було видано багато років тому, але документи до цього часу не оформлені, або надано дозволи на розробку документації до 2015 року – починаючи з липня 2017 року документи будуть недійсними.
По-друге, постійно вносяться зміни до земельного законодавства, тому ОТГ мають мати в своєму розпорядженні кваліфікованих спеціалістів для захисту прав як своїх мешканців, так і самої ОТГ. Якщо в ОТГ буде штатний й фаховий землевпорядник – зменшиться кількість проблем з розробниками документації, оскільки в багатьох випадках люди не укладають договори з землевпорядними організаціями при оформлені технічної документації на землю. В подальшому це призводить до затягування часу та технічних помилок в документах, що в свою чергу призводить до недовіри до владних органів й посадовців та створює соціальну напругу в громаді. Окрім того існують проблемні питання із землями колишніх підприємств колективної власності, громадських пасовищ, збереженням кормових угідь, виділенням земельних ділянок під будівництво, затвердженням нових Генеральних планів населених пунктів та інше.
Директор Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Чернігівській області Ірина Протченко нагадала присутнім, що на сьогодні в Чернігівській області вже працюють 19 бюро правової допомоги. Фахівці бюро надають безоплатну первинну правову допомогу (юридичні консультації), забезпечують прийом звернень про отримання БВПД від громадян, які відповідно до ЗУ «Про безоплатну правову допомогу» мають на неї право та забезпечуватимуть представництво інтересів таких громадян в суді.
«Чернігівський регіональний центр з надання БВПД у співпраці з органами місцевого самоврядування та громадськими організаціями активно працює над впровадженнями місцевих програм з надання безоплатної правової допомоги, – зазначила Ірина Протченко. – Так, на Чернігівщині вже затверджені 9 Програм з надання безоплатної правової допомоги мешканцям місцевих громад, зокрема 3 з них – в об’єднаних територіальних громадах (Вертіївській, Кіптівській та Деснянській ОТГ)».
– Бюро правової допомоги є мережею точок активного поширення правової інформації та доступу до правових консультацій на рівні територіальних громад та соціально вразливих суспільних груп, – розповіла представник Чернігівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Альона Михайленко. – Діяльність бюро правової допомоги спрямована на досягнення таких цілей, як підвищення правової грамотності мешканців сільської місцевості та малих громад; сприяння досудовому врегулюванню цивільних та адміністративних спорів і зменшення навантаження на судову систему; попередження злочинності, насамперед, серед неповнолітніх; посилення правової спроможності та правових можливостей територіальних громад.
За словами, Миколи Силенка, координатора Офісу реформ при Чернігівському регіональному відділенні Асоціації міст України, перш за все необхідно залучати державні субвенції на розробку документації в ОТГ.
Окрім того, з’явилося нове законодавство та встановлений правовий статус старости, з’явилось поняття старостинський округ. Тобто тепер село може ділитись на старостинські округи, якщо воно велике, або навпаки – 2 малих села можуть об’єднатися в один округ. На сьогодні існує можливість приєднання інших сіл та селищ до вже створених ОТГ. Однак все рівно залишається багато правових проблем.
Цю думку підтримав й Володимир Бойко, директор Чернігівського центру перепідготовки та підвищення кваліфікації: «ОТГ отримують нові можливості та повноваження, але й коло проблемних правових питань, які мають бути вирішені, збільшується. Існує правова колізія в в цілому ряді нормативно-правових актів, що в подальшому може створити негативні наслідки для мешканців цих громад».
Микола Завальний, голова Михайло-Коцюбинської об’єднаної територіальної громади наголосив, що дійсно на сьогодні державою на ОТГ покладається багато функцій, частина з яких досі не врегульовані законодавством. Це може в подальшому привести до зневіри до влади та збільшувати соціальну напругу в громадах. Тому співпраця як державних установ, так і громадських організацій є необхідною, адже правових питань в діяльності ОТГ виникає чимало – наприклад щодо прописання алгоритму складання штату працівників в ОТГ, проблеми земельних правовідносин, питання, які витікають з регламенту роботи ОТГ, тощо.
В свою чергу, керівник програм Чернігівського громадського комітету захисту прав людини Наталія Кулікова підкреслила, що громадські правозахисні організації проводять активну роботу в усіх напрямках посилення правової спроможності та забезпечення механізмами правового захисту місцевих громад та їх мешканців, в першу чергу вразливих категорій.
Після обговорення проблемних питань прийшли до спільного рішення про необхідність створення Дистанційного консульт з Мережеюативного пункту з залучення представників нерядових організацій та владних органів для вирішення правових питань в громадах, а також подальшу співпрацю через прийняття відповідних Програм з надання правової допомоги в ОТГ, проведення спільних виїздів та надання консультацій як для самих ОГ, так і для мешканців громад.
Захід організований Чернігівським громадським комітетом захисту прав людини у спіпраці з Мережею правового розвитку в рамках реалізації проекту «Посилення правових можливостей місцевих громад Чернігівської області» за підтримки Програмної ініціативи “Права людини та правосуддя” Міжнародного фонду “Відродження”.