В ОТГ Херсонщини допомогу у впровадженні програмно-цільового методу зустріли радо
З 2017 року в містах обласного значення та в об’єднаних громадах України впроваджено програмно-цільовий метод формування місцевих бюджетів (Далі ПЦМ). Це значить, що відтепер всі видатки оформляються ...
Додано:
frgn
З 2017 року в містах обласного значення та в об’єднаних громадах України впроваджено програмно-цільовий метод формування місцевих бюджетів (Далі ПЦМ). Це значить, що відтепер всі видатки оформляються паспортами бюджетних програм, в яких зазначаються конкретні показники виконання, що дозволить оцінити потребу у цих видатках та їх ефективність. Експерти ГО «Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень» зробили моніторинг бюджетних програм, ефективності витрачання коштів бюджету 2017 р. та впровадження програмно-цільового-методу (ПЦМ) в Херсоні, Каховці та двох ОТГ області – Великокопанівській та Присиваській. Детальніше про результати можна почитати тут, а у жовтні-листопаді експерти відвідали самі громади – пояснили представникам виконкому, які є у них недоліки з провадженням ПЦМ та порадили, як їх можна виправити.
10 листопада керівник Причорноморського центру політичних та соціальних досліджень Олександр Мошнягул та експерт проекту Володимир Молчанов провели зустріч в Великих Копанях та Григорівці (Присиваська ОТГ).
Володимир Молчанов зазначив, що у всіх громадах однакова проблема – вони безпосередньо отримують трансферти з держбюджету, а отже, зобов’язані застосовувати ПЦМ. При цьому в жодній з існуючих громад області не створено фінансової служби як юридичної особи та головного розпорядника бюджетних коштів, також не надано повноважень головного розпорядника іншим підрозділам та виконавчим органам місцевих рад.
Громади чинять лише мінімальний перелік дій, необхідний для здійснення фінансування – створення паспортів бюджетних програм (ПБП), точніше, в більшості випадків, їх імітації, формальну відповідальність за яку несуть особисто сільські (селищні) голови, що затверджують паспорти спільним розпорядженням себе і ще раз себе.
Інших передбачених бюджетним кодексом дій, а саме, створення інструкції із складання бюджетних запитів, публікації паспортів на сайтах, публічного обговорення паспортів в обраному форматі консультацій з громадськістю, не відбувається. Зміст абсолютної більшості ПБП не відповідає наказам Міністерства фінансів та профільних міністерств, не дозволяє стороннім користувачам оцінити ефективність та якість бюджетних програм, часто має ознаки нецільового використання коштів, чи інших корупційних ризиків.
Так, у Великокопанівській ОТГ, з 15 наявних бюджетних паспортів жоден не відповідає вимогам профільних наказів Міністерства фінансів та профільних міністерств. Зокрема, у програмах «Благоустрій» та «Інші видатки» передбачено завдання, унормовані для інших бюджетних програм (відповідно, утримання мереж зовнішнього освітлення та допомога засобам масової інформації), з переліком результативних показників, не передбачених ані для номінальних програм, ані для тих, яким ці завдання повинні були б відповідати. В інших бюджетних програмах подано неповний та/або викривлений перелік показників без пояснень таких відхилень. Крім того, майже всі показники не мають числових значень. Таким чином можна зробити висновок про формальне застосування ПЦМ громадою для задоволення попередніх вимог лише одного стороннього користувача – Казначейства.