В Україні проаналізували, як відкриті дані впливають на ремонт і будівництво доріг

Міністерство цифрової трансформації разом із проєктом USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» презентували результати якісного дослідження про вплив ...

Додано:
Iryna

Screen Shot 2020-11-17 at 16.00.21
В Україні проаналізували, як відкриті дані впливають на ремонт і будівництво доріг

Міністерство цифрової трансформації разом із проєктом USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» презентували результати якісного дослідження про вплив відкритих даних у сфері будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг в Україні. У ньому проаналізували, як оприлюднення даних впливає на життя громадян, провадження бізнесу та діяльність органів влади, а саме: які дані дають змогу моніторити витрати у дорожній сфері та виявляти порушення під час закупівель, де шукати ці дані, за допомогою яких інструментів громадяни можуть скаржитися на проблеми з дорогами у своїх населених пунктах і змушувати владу усувати їх.

Ще кілька років тому було неможливо зрозуміти та відстежити, як витрачають державні кошти на ремонти та утримання доріг в Україні. Сьогодні ж громадськість має доступ до сотень тисяч договорів публічних закупівель у дорожній галузі, що містяться у системі Prozorro. А на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних Укравтодор і служби автомобільних доріг оприлюднюють дані про фінансування дорожньої галузі, про виконання планових та поточних ремонтів тощо. 

Попри відкритість інформації, існує низка потенційних корупційних ризиків. У 2019 році правоохоронні органи визначили, що корупційна складова від загальної вартості ремонту та утримання доріг становить 10-15%[1]. Це може бути близько 10-15 млрд гривень із розрахунку, що у 2020 році на цю сферу в Україні передбачено фінансування близько 100 млрд гривень[2].

У дослідженні описують, який вплив має відкриття даних про ремонти доріг в Україні та які можливості воно створює для вирішення проблемних питань дорожньої галузі. Серед усього:

  • Виявляти змови виконавців. Інструменти на основі відкритих даних та аналіз документів із системи Prozorro допомагають відслідкувати поведінку учасників на тендерах, зв’язки між компаніями, де і як вони отримують довідки та готують документи для подання на тендер тощо.
  • Знаходити порушення під час тендерів з боку замовників. Схеми, коли дорогу ділили на шматки, щоб уникнути проведення тендеру, застосування нецінових критеріїв і прописування дискримінаційних вимог під певних виконавців – усе це можна виявити завдяки інформації, що міститься у Prozorro, і таким чином сприяти скасуванню проблемних закупівель послуг.
  • Удосконалювати процедуру закупівель. Аналіз тендерних заявок, рекомендацій та інших документів автодорожніх структур дає змогу виявити порушення у процедурах закупівель та усувати недоліки на законодавчому рівні.
  • Подавати скарги на поганий ремонт доріг. Завдяки таким громадським сервісам на основі відкритих даних, як «Прозора інфраструктура» та «Антикорупційна карта ремонтів», мешканці можуть перевірити стан і якість відремонтованої дороги та повідомити про наявні недоліки для їх усунення.
  • Контролювати ефективне використання бюджетних коштів. Використовуючи дані на порталах gov.ua та spending.gov.ua, громадськість може перевірити невикористані кошти на утримання доріг та змушувати владу проводити ремонт.
  • Перевіряти підрядників. За допомогою сервісу «Прозора інфраструктура» замовники можуть оцінити досвід виконавців та якість попередніх робіт.
  • Перевіряти фахівців дорожніх структур на належне виконання обов’язків. Аналіз договорів з інженерами технічного нагляду за ремонтом доріг, обсягу їх навантаження та звітів технагляду дає змогу виявити недобросовісне надання послуг та корупційні схеми.

Більше прикладів використання відкритих даних у дорожній сфері можна знайти у звіті за посиланням.

Цей звіт є другим із серії якісних досліджень, в яких аналізують вплив відкриття даних на галузі економіки України. У вересні презентували перше дослідження про відкриті дані Державної архітектурно-будівельної інспекції України.

[1] З інтерв’ю голови Укравтодору Олександра Кубракова:
 https://ua-news.liga.net/economics/articles/koruptsiya-pri-budivnitstvi-dorig—10-15-pershe-intervyu-novogo-golovi-ukravtodoru

[2] https://ua.interfax.com.ua/news/general/663137.html


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я