В Україні розробили онлайн-сервіс е-Резидент

Про проєктKitsoft розробили на порталі Дія комплексу послугу е-Резидент. Громадяни інших країн зможуть без зусиль зареєструвати і вести підприємницьку діяльність в Україні онлайн.Спеціальний статус ...

Додано:
Kitsoft

Kitsoft розробили онлайн-сервіс е-Резидент
В Україні розробили онлайн-сервіс е-Резидент

Про проєкт

Kitsoft розробили на порталі Дія комплексу послугу е-Резидент. Громадяни інших країн зможуть без зусиль зареєструвати і вести підприємницьку діяльність в Україні онлайн.

Спеціальний статус електронного резидентства іноземцям надається українським урядом та дозволяє зареєструвати бізнес і сплачувати податки в Україні.

Онлайн-сервіс е-Резидент дозволить іноземцям вести бізнес в Україні онлайн з будь-якого куточка світу.

Онлайн-сервіс е-Резидент дозволить іноземцям вести бізнес в Україні онлайн з будь-якого куточка світу.

Всі етапи в системі е-Резидент — від подання заяви на отримання статусу е-резидента до відкриття банківського рахунку і сплати податків — здійснюються онлайн.

Наразі послуга доступна для IT-підприєців 4 країн: Індії, Пакистану, Таїланду та Словенії. В подальшому планується розширення програми як для громадян інших країн, так і для інших секторів креативної економіки.

Е-резидентство в Україні недоступне для громадян рф та Білорусі, а також країн, які входять до «сірого» чи «чорного» списків FATF — Міжнародної групи з протидії відмиванню брудних грошей. Перелік держав, громадяни яких можуть набути статус е-резидента встановлюється Міністерством цифрової трансформації України.

Програма електронного резидентства в Україні сприятиме збільшенню доходів до бюджету, розвитку банківської сфери, залученню інвестицій та розширенню експортного потенціалу. 

Досвід інших країн

Першою країною, яка запровадила е-резиденство, у грудні 2014 року стала Естонія. Набути статус е-резидента країни може будь-який іноземний громадянин, а сама система є повністю дистанційною. У червні 2021 року систему е-резиденства Естонії з певними відмінностями запозичила Литва. На відміну від естонської, вона не є цілком дистанційною, і для деяких кроків необхідна фізична присутність в країні.

З 2018 року впроваджують електронне та мобільне резидентство також в Азербайджані. З кінця 2023 року у країні працює технологія Asan İmza, яка дозволяє використовувати 600+ електронних послуг. Над розробкою e-резиденства за естонською моделлю працює також Португалія. Запуск схожих програм планується в ряді інших країн, зокрема в США, Японії, Сінгапурі, ПАР та Бразилії.  

Шлях України

Можливість отримання е-резиденства була ініційована Мінцифрою ще у 2020 році з метою полегшення ведення бізнесу в Україні для іноземців. Однак реалізація технічної частини програми тоді не відбулася.

Впровадження е-резиденства потребував великої кількості змін у нормативно-правових документах та налагодження технічної взаємодії багатьох суб’єктів державної влади, зокрема:

  • Національний банк України (НБУ);
  • Міністерство закордонних справ України (МЗС);
  • Міністерство юстиції України (Мін’юст);
  • Міністерство внутрішніх справ України (МВС);
  • Служба безпеки України (СБУ);
  • Державна податкова служба України (ДПС).

1 квітня 2023 року до Податкового кодексу України внесли зміни, які зробили можливою концепцію е-резиденства в Україні. У вересні того ж року Кабінет Міністрів України прийняв постанову, що регулює роботу системи «е-Резидент» та захист персональних даних. 

Заявка на отримання статусу е-резидента.

Заявка на отримання статусу е-резидента.

Технічна реалізація

Команда Kitsoft розробила портал і комплекс послуг для іноземних громадян для набуття та скасування статусу е-резидента, зокрема наступні:

  1. Державна реєстрація ФОП та припинення підприємницької діяльності;
  2. Відкриття та закриття поточних рахунків;
  3. Використання КЕП (кваліфікованого електронного підпису);
  4. Запис в електронну чергу МЗС для ідентифікації особи;
  5. Інформування ДПС щодо статусів е-резидента;
  6. Присвоєння РНОКПП (Реєстраційний номер облікової картки платника податків);
  7. Отримання інформації про несудимість;
  8. Взаємодія з СБУ для перевірки заявника.

Для забезпечення всі функцій ми налагодили взаємодію та обмін даними з ІТ-системами всіх залучених органів державної влади за допомогою API, а також мобільним застосунком «е-Резидент».

Офіційному запуску системи передувало закрите бета-тестування послуги для громадян Індії та Пакистану.

Як працює е-Резидент

Схема роботи системи е-Резидент.

Схема роботи системи е-Резидент.

1. Іноземний громадянин подає заявку на отримання статусу е-резидента через особистий кабінет на порталі https://e-resident.diia.gov.ua/ 

Заявка автоматично перекладається українською мовою. Надані дані перевіряються у відкритих санкційних списках на наявність зв’язків з рф.

2. Заявка проходить фінансову та безпекову перевірку. Паралельно через систему «Трембіта» відправляється автоматичний запит до МВС на отримання витягу про несудимість.

Інформація про заявника відображається в особистих кабінетах співробітників СБУ та ЗДУ (Закордонна дипломатична установа). 

3. В разі успішної перевірки СБУ і відсутності судимостей в Україні, заявка надходить до ДПС, де за заявником резервують Реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП).

Відповідно до Податкового кодексу України (ПКУ), подання іноземцем заяви на набуття статусу е-резидента прирівнюється до особистого подання до відповідного органу контролю облікової картки фізичної особи – платника податків та заяви для реєстрації у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків.

4. В особистому англомовному кабінеті е-резидента на порталі Дія з’являється можливість записатися до української закордонної дипломатичної установи у своїй країні через е-Чергу.

Це ресурс МЗС, що використовується для запису в ЗДУ з метою ідентифікації особи. Співробітник установи перевіряє фізичні документи потенційного е-резидента на відповідність наданим даним. В разі успішної перевірки направляється запит до ДПС про присвоєння йому РНОКПП.

Функціонал для отримання часових слотів та здійснення запису на прийом до ЗДУ, а також інтерфейс системи бронювання в е-Чергу також розробили спеціалісти Kitsoft.

5. Іноземний громадянин набуває статусу е-резидента України.

За допомогою мобільного застосунку е-Резидент він може згенерувати Дія.Підпис і онлайн зареєструвати в Україні бізнес та дистанційно відкрити банківський рахунок*.

* наразі ця послуга доступна тільки в «ПриватБанку».

Що отримають е-резиденти

  • Можливість вести підприємницьку діяльність в Україні як ФОП за визначеними в рамках програми напрямками, відкривати банківські рахунки та розпоряджатись ними.
  • Спрощену систему оподаткування в рамках ліміту ФОП 3-ї групи – 5% від доходу е-резидента в рамках встановлених ПКУ лімітів. Якщо ліміт перевищується – за ставкою 15%.
  • Звільнення від подання декларацій платника єдиного податку та інших форм звітності (цей обов’язок покладається на податкового агента, яким є банк, в якому е-резидент відкрив свій поточний рахунок).

Довідково

Проєкт uResidency реалізується на замовлення Міністерства цифрової трансформації України за підтримки Європейського Союзу в межах проєктів EU4DigitalUA та DT4UA, що впроваджуються Академією електронного управління Естонії. Комунікаційна підтримка проєкту надається Міжнародним та іберо-американським фондом адміністративної та державної політики (FIIAPP) в межах проєкту EU4DigitalUA.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Суспільне шукає кореспондентів у громадах Чернігівщини, Сумщини та Харківщини — стартувала реєстрація

ГО «Інтерньюз-Україна» створила the Ukrainian Media and Society Fund

Остання березнева добірка вакансій тижня

«Вікно Відновлення» запустило сервіс безплатної взаємодопомоги «Один Одному»

Завершилась серія публічних консультацій щодо Стратегії розвитку Калинівської громади через нові цифрові методики

Як об’єднуватись для вирішення проблем? Волинський Інститут Права провів тренінг для активних жителів