В Уряді обговорюють заборону рекламної викладки тютюнових виробів — громадськість підтримує

Держпродспоживслужба України винесла на громадське обговорення важливий для громадського здоров’я проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення ...

Додано:
olha233

c3cfd6df-cb16-44b5-ba77-6da6b0306669 (2)
В Уряді обговорюють заборону рекламної викладки тютюнових виробів — громадськість підтримує

Держпродспоживслужба України винесла на громадське обговорення важливий для громадського здоров’я проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» щодо заборони видимого для споживача розміщення тютюнових виробів та деяких інших виробів у місцях роздрібної торгівлі»

Понад 80% дорослого населення України підтримує заборону реклами й видимого розміщення тютюнових виробів у місцях роздрібної торгівлі (магазинах, кіосках). Експертна громадська організація «Життя» приєднується до підтримки ініціативи  заради відновлення людського капіталу України та захисту здоровʼя дітей та молоді від приваблення до початку куріння як тютюнових виробів, так і електронних пристроїв. 

Про що законопроєкт?

Проєкт Закону передбачає заборону видимого розміщення тютюнових виробів, електронних сигарет та рідин до них, пристроїв для нагрівання тютюну у місцях торгівлі. Усі легальні точки продажу зможуть і надалі продавати вказані тютюнові та нікотинові вироби з дотриманням законодавства. Обмежень місць, де можуть продавати зазначені вироби, проєкт не передбачає. Разом з цим, у місцях торгівлі відповідно до чинної ст. 16 Закону України №2899-ІV має розміщуватися прайс-лист з переліком та ціною наявних у продажу тютюнових виробів. 

Заборона викладки тютюнових виробів передбачена Керівними принципами ратифікованої Україною Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну

Керівні принципи статті 13 РКБТ ВООЗ визначають: «Зображення тютюнових виробів у місцях продажу саме собою є рекламою та стимулюванням продажу. Зображення продукції є одним із основних засобів стимулювання продажу тютюнових виробів та вживання тютюну, у тому числі за допомогою стимулювання імпульсних покупок тютюнових виробів, створюючи враження, що вживання тютюну є соціально прийнятним, та ускладнюючи припинення вживання користувачами тютюну. Молоді люди особливо вразливі для стимулюючого впливу зображення виробів».

А також пропонують рішення: «Для забезпечення такого стану, при якому в місцях продажу тютюнових виробів не буде ніяких стимулюючих продаж елементів, Сторонам слід запровадити повну заборону на будь-яке зображення та видимість тютюнових виробів у пунктах продажу, включаючи постійні підприємства роздрібної торгівлі та вуличних продавців. Дозволяється лише текстуальний перелік виробів та цін на них без будь-яких стимулюючих продаж елементів»

Нагадаємо, щороку в Україні від хвороб, спричинених курінням, помирає 130 тисяч людей. Ще 325 тисяч українців живуть неповноцінне життя та втрачають працездатність через вживання тютюну. А українська економіка втрачає близько 3,2% ВВП через витрати на лікування хвороб – наслідків активного та пасивного куріння, втрату працездатності українців та передчасну смерть частини з них.

Тютюнові вітрини полюють на дітей!

На сьогодні реклама, стимулювання продажу та спонсорство тютюнових виробів, пристроїв для нагрівання тютюну та електронних сигарет є забороненими. Попри це тютюнові компанії використовують місця торгівлі як рекламні щити. Тютюнові компанії щороку оплачують на 1,6 млрд грн рекламну викладку тютюнових виробів та електронних пристроїв для куріння в місцях торгівлі і використовують набір інструментів для приваблення дітей до початку куріння, зокрема:

  • тютюнові вироби розміщують на рівні очей дитини (до 1 метра);
  • біля тютюнових виробів розміщують товари дитячого асортименту, такі як солодощі, іграшки, напої;
  • тютюнові вироби розміщують на фоні привабливих зображень;
  • медичні попередження заклеюють цінниками, щоб приховати інформацію про наслідки вживання тютюну;
  • розширюють асортимент тютюновими виробами зі смаками фруктів та солодощів. 

Опитування вказують, на те, що 63% дітей в Україні спостерігають рекламу та стимулювання продажу тютюнових виробів у місцях торгівлі. Як наслідок в Україні кожна пʼята дитина у віці 13-15 років курить електронні пристрої для куріння, 14% дітей цього віку є курцями тютюнових виробів

Американська академія педіатрії наголошує, діти та підлітки, що спостерігають тютюнові та нікотинові вироби у місцях торгівлі, мають на 64% вищу схильність почати курити!

Всесвітня організація охорони здоровʼя наголошує, що до половини споживачів тютюнових виробів передчасно помруть від хвороб, спричинених вживанням тютюну.

Серед дорослого населення поширеність куріння серед жінок з 2017 року зросла на 40%, і у 2023 році становить 11%. Серед чоловіків — 38%. Дорослі споживачі тютюну також вказують, що основним джерелом реклами тютюнових та нікотинових виробів є місця торгівлі.

Міфи тютюнової індустрії щодо заборони викладки

Особи, що діють в інтересах тютюнової індустрії, поширюють міф, що заборона викладки тютюнових виробів в місцях торгівлі сприятиме зростанню нелегальної торгівлі тютюновими виробами. Пояснюють це тим, що продукція знаходиться поза полем зору. Проте така теза не витримує жодної критики. Станом на сьогодні, коли викладка тютюнових виробів та електронних пристроїв для куріння присутня, дані досліджень, пов’язаних з тютюновими компаніями, демонструють, що 66% нелегальних тютюнових виробів продаються у магазинах та кіосках поряд з легальною продукцією

Це демонструє, що заборона видимого розміщення тютюнових виробів у місцях торгівлі немає жодного впливу на рівень нелегальної торгівлі цими виробами.

Міжнародна практика

Понад 50 країн світу, серед яких Велика Британія, Нова Зеландія, Фінляндія, Канада, Австралія, заборонили сигаретну викладку задля здорового майбутнього своїх громадян. Адже, окрім тютюнових компаній, ніхто не отримує переваг від сигаретної викладки — люди вбивають себе за свій же рахунок, держава втрачає здорових громадян та ще й змушена утримувати непрацездатне населення.

Для контактної інформації: Ольга Масна, медіа менеджерка ГО «Життя», (044) 234-93-20, [email protected]

 


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Представники громад Житомирщини представили результати проєктів місцевого економічного розвитку за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА»

Що несуть у собі рекордні темпи будівництва «підземних шкіл»

На Прикарпатті стартує 21 Мандрівний фестиваль Docudays UA

Перша листопадова добірка актуальних вакансій для громадських активістів та активісток

Підтримка та розвиток підприємництва в невеликих громадах заходу України

В Болгарії презентували книгу «Примарна Ясність» та обговорили як українські біженці можуть протидіяти російському впливу