Всеукраїнська школа з прав людини для молодих активістів ромських громад
Громадська організація «MART» підготувала видання «Всеукраїнська школа з прав людини для молодих активістів ромських громад». Брошура стане в нагоді громадським активістам, а також місцевим і ...
Додано:
Dinarko
Громадська організація «MART» підготувала видання «Всеукраїнська школа з прав людини для молодих активістів ромських громад». Брошура стане в нагоді громадським активістам, а також місцевим і міжнародним організаціям, що сприяють розвитку громадянського суспільства в Україні.
Видання, підготовлене за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», містить опис та ілюстрації подій, що відбулися під час реалізації однойменного проекту. Зокрема докладно розповідає про навчання ромської молоді у двох етапах Школи з прав людини, практику та стажування. Автори також подають відгуки учасників, їх наставників та посилання на матеріали про проектні заходи, опубліковані на різних інтернет-ресурсах.
Про проект
«Всеукраїнська школа з прав людини для молодих активістів ромських громад» реалізується впродовж 2014-2016 років як довгострокова програма Всеукраїнської освітньої програми «Розуміємо права людини».
Зважаючи на численні проблеми, з якими стикаються роми, актуальною є практична підготовка активістів ромських громад у сфері захисту громадських інтересів та прав людини, їх інтеграція до спільноти активістів, які відстоюють права людини. Особливо важливою підготовка у сфері прав людини ромської молоді. По-перше, саме молоді люди є найбільш гнучкими у сприйнятті нових компетентностей (знання, вміння та власна позиція). По-друге, відсутність системного підходу до навчання правам людини є загальнодержавною проблемою і стосується не тільки ромів, а й усіх молодих людей в Україні.
Школа з прав людини для молодих активістів ромських громад (липень 2014 року)
Протягом 7-ми днів у Чернігові ромська молодь з усієї України знайомилася з основними поняттями у сфері прав людини. Експерти всеукраїнського та міжнародного рівня проводили для них лекції, дискусії та навчальні ігри. Одним із важливих моментів, який засвоїли молоді люди, є те, що права людини – поняття, яке треба відчути, зрозуміти і навчитися бачити у щоденних проблемах. Учасники направили свою енергію на пошук шляхів вирішення проблем, міркували, які для цього можна використати наявні можливості та інструменти.
Іван Данченко, учасник Школи, стипендіат Міжнародного фонду «Відродження», Донецьк:
– Дуже важливо, що впродовж Школи роми та представники інших національностей легко знайшли спільну мову… Коли я їхав сюди, то не знав різниці між правами людини та громадянина. Після пройденого тренінгу я засвоїв ці основні поняття.
Юлія Черниш, учасниця Школи, м. Золотоноша:
– …Я не очікувала, що буде запрошено так багато компетентних людей, які нам пояснюватимуть все на доступних прикладах. Також неочікуваним стало те, що права людини нам презентують саме таким чином… Адже взяти книжку і прочитати може кожен, а пояснити доступною мовою із реальними прикладами – ні. Це мене вразило найбільше…
Євген Соловйов, учасник Школи, м. Кременчук:
– Під час Школи я зрозумів, що є такі двері, до яких можна увійти. Саме там знаходяться структуровані знання про права людини та механізми їх захисту. Тепер ми точно знаємо, як туди увійти, за допомогою кого, як використовувати знання в межах свого району, міста. Я маю наміри розширити роботу у приймальні в нашій організації в сфері захисту прав людини в Полтавській області, знаючи певні особливості саме із лекцій у Школі.
Олександр Войтенко, експерт, тренер Всеукраїнської освітньої програми «Розуміємо права людини»:
– Важливим елементом міжособистісної взаємодії та групової динаміки стало спілкування між ромськими та неромськими учасниками. Від початку Школи і до її закінчення не спостерігалося ані упереджених думок, ані напруги в контактах. Підбиваючи підсумки, неромські учасники зазначали, що подібне спілкування допомогло не лише переконатися у хибності стереотипів, але й дізнатися багато нового.
Володимир Боштан, експерт, голова Правління Ромського правозахисного Центру «Соціальна правова допомога»:
– Загалом тематика Школи є дуже актуальною сьогодні, коли, дійсно, потрібно залучати молодих ромських активістів до вирішення тих чи інших проблем. Також треба проводити більше практичних занять і мотивувати до проходження практики в існуючих ромських організаціях правозахисту.
Наступними кроками стала підготовка міні-проектів учасниками Школи та стажування у правозахисних організаціях України, де були ініційовані проекти і здійснена конкретна діяльність на захист прав представників ромських громад.
Школа з прав людини для розвитку мережі активістів ромських громад (серпень 2015 року)
Друге навчання пройшло також у Чернігові за участі 19-ти молодих ромів із 5-ти областей України.Більшість із них – учасники Програми стипендій Ромського освітнього фонду (REFSP) – проекту, що діє в рамках Ромської програмної ініціативи Міжнародного фонду «Відродження».
Це був тиждень тренінгів, лекцій, зустрічей і дискусій з акцентом на темах міжкультурного взаєморозуміння та протидії дискримінації. Етнічний профайлінг наряду з дискримінацією у шкільній освіті та проблемою паспортизації ромів потрапив до переліку тем, якими учасники Школи зацікавилися на фінальному етапі навчання, розробляючи власні локальні проекти. Цьому передували кілька днів базового курсу з прав людини та зустрічі з діючими волонтерами і активістами, які у форматі «живої бібліотеки» розповіли про свій досвід, відповіли на запитання. Окреме заняття було присвячене трагедії геноциду ромського народу.
Кращі випускники змогли пройти стажування у правозахисних організаціях України. У подальшому це може сприяти формуванню мережі ромських правозахисних організацій.
Микола Мацаценко, наймолодший учасник Школи (17 років):
– Школа є великим шансом для мене, тому що в подальшому я буду навчати свій народ. Ромам потрібно дізнатися, як можна відстояти свої права, і перестати боятися це робити. Традиційно у поколінь наших батьків, дідів і прадідів було прийнято тікати від проблем, пов’язаних із відносинами у суспільстві. Обходити їх, відкупатися – але не вирішувати. Відтепер ми не будемо боятися вирішувати проблему, бо ми знаємо, як це зробити.
Віолета Шведченко, учасниця Школи:
– Ромська громада вкрай потребує активістів, бо чимало ромів – неграмотні і тому не можуть захистити свої права, просто не знають їх. Їм потрібні люди, які будуть вести просвітницьку діяльність та захищати їх юридично. Чому саме ромських активістів? Специфіка нашого народу в тому, що ми схильні довіряти «своїм».
Потенціал ромських громад посилюється завдяки молодим правозахисникам
Два етапи Школи і здобуті навички змінили її учасників, їхній світогляд і ставлення до прав людини. Тепер молоді ромські активісти ефективно втілюють знання на практиці.
Вже в серпні 2015-го двоє випускників – Іван Попов та Іван Данченко – пройшли стажування на базі Освітнього дому прав людини в Чернігові, взявши участь в його першому проекті «Школі-таборі з прав людини та громадянської активності», що відбувся за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
У вересні ще один випускник – Євген Соловйов проходив стажування у Секретаріаті Уповноваженого Верховної Ради з прав людини. У жовтні він стажувався в ГО «МАРТ» та взяв участь в навчальному курсі «Підготовка моніторів Національного превентивного механізму». Головний результат стажування Євгена – це створення в своєму місті Кременчуці моніторингового центру, що займається питаннями внутрішніх переселенців і є посередником між ними та місцевою владою, а також лобіює Національний превентивний механізм.
Стати тренерами програми «Розуміємо права людини» можуть випускники школи Альона Казанська та Томаш Адам. Після проходження першого курсу навчання вони розпочали розробку власних проектів, які презентували під час другого курсу.
Як створити Центр правової допомоги, навчався Томаш Адам, взявши участь у Всеукраїнській школі «Права людини та громадянська активність» від УГСПЛ. Результатом став проект Томаша, який він реалізовуватиме у своїй громаді в Ужгороді.
Альона Казанська з Чернігова від самого завершення школи є волонтером ГО «МАRТ» та проходить стажування в організації на базі юридичної приймальні. Після навчання вона стала гідом виставки з прав людини «Кожен має право знати свої права», створеною за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», самостійно організувала правову виставку у своєму навчальному закладі, залучила групу волонтерів, організувала навчання гідів, екскурсії, здійснювала інформаційний супровід експозиції у місцевих ЗМІ. Також брала активну участь у проведенні в Чернігівській області Мандрівного Docudays UA.
Організатори відзначають і випускниць Ілону Дорогу та Зінаїду Купіну, які проходили стажування в ГО «MART». За досить короткий час дівчата не лише взяли участь у всіх сферах діяльності організації, а й стали активними учасницями сесії стратегічного планування програми «Розуміємо права людини».
Стажування випускники проходили і в інших організаціях: Асоціації українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів, УГСПЛ, Харківській правозахисній групі.
Олена Вайдалович, стажувалася в УГСПЛ:
– Не скажу, що було легко, але було повчально… Я зробила для себе деякі висновки, які, напевно, візьму з собою у своє професійне майбутнє, та й взагалі у життя… Головне – це самостійність і відповідальність… Звісно, мені є дуже багато чому навчитися, багато, що засвоїти і немало побачити, аби називатися професіоналом. Але коли бачиш таких людей, як колектив УГСПЛ – дійсно відданих майстрів, професіоналів своєї справи, хочеться на них рівнятися. Це дуже велика мотивація і честь знаходитися серед таких людей.
Стажування відкрило учасникам школи широкі можливості. Певно, найяскравішим прикладом можна назвати візит до Варшави, під час якого кращі випускники взяли участь у щорічній зустрічі бюро ОБСЄ з демократичних інституцій і прав людини «Реалізація людського виміру» – одній з найбільших щорічних конференцій, присвячених правам людини в регіоні ОБСЄ (на фото внизу). Хто з випускників школи поїде на міжнародну конференцію, вирішували шляхом проведення конкурсу кращого есе на тему захисту прав людини.
Значення Школи
Школа стала запорукою потенційних зрушень на краще у майбутньому і кроком назустріч суспільству, який, хоч і не без вагань, зробили самі роми. Для багатьох батьків доцільність неформальної освіти залишається не до кінця з’ясованою і вони сумніваються, чи відправляти дітей на подібне навчання. Учасниця Олена Кондур розповідає, як їй було важко «вирватися» на тренінг у 2015-му, оскільки він передбачав спільне проживання і харчування учасників обох статей, що суперечить національним традиціям ромів.
– Але мої батьки, зібравши попередньо рекомендації про аналогічний торішній захід, лояльно поставилися до мого бажання приїхати сюди. Ця Школа вже заслужила довіру, – говорить дівчина.
В цілому ж, під час розробки та реалізації Школи було застосовано комплексний підхід, який дозволив підготувати якісний продукт, направлений на виконання стратегічної цілі – посилення потенціалу активістів ромських громад в Україні та їх включення до руху на захист та підтримку прав людини.
Руслана Бурова, координаторка проекту:
– …Ми розширили коло однодумців, активістів, які вливаються в загальний правозахисний рух, розуміють, що права людини – це загальнолюдська цінність, яку треба підтримувати і відстоювати спільно, а толерантність, взаєморозуміння та взаємна підтримка – це запорука миру та головна умова співжиття у суспільстві.
Сергій Буров, координатор Всеукраїнської освітньої програми «Розуміємо права людини»:
– Школа – один із найбільш цікавих і важливих заходів програми «Розуміємо права людини». Командою організаторів оцінюємо її як справжнє випробування, але успішне! Певною мірою ми самі навчалися. Ми раді, що у Школі взяли участь активні й небайдужі молоді люди. Ми отримали нових союзників і партнерів. Школа – це лише перший етап нашого спільного шляху.
За матеріалами брошури «Всеукраїнська школа з прав людини для молодих активістів ромських громад». Фото: ГО «MART».
Автор: Олена Орлова
Джерело: ІРЦ «Правовий Простір»