Як агітують кандидати в депутати: ефективність, законність, демократичність
5 вересня 2019 року у Харкові в хабі «E-LEVEL» Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» провів тренінг «Як агітують кандидати в депутати: ефективність, законність, демократичність». Електоральні ...
Додано:
OD
5 вересня 2019 року у Харкові в хабі «E-LEVEL» Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» провів тренінг «Як агітують кандидати в депутати: ефективність, законність, демократичність». Електоральні кейси, як і завдання для учасників, були зібрані і розроблені на основі результатів моніторингу парламентської виборчої кампанії у Харківському регіоні, здійсненого командою Центру. Знайомство учасників заходу розпочалося із особистих історій з електорального досвіду – від цікавих до курйозних. Цікаво, що кожна з них виявилася пов’язаною із незаконними чи недемократичними виборчими практиками.
Три блоки тренінгу включали різноманітні кейси – від раціонально-правових – до нормативних головоломок та творчих PR-завдань. У ході інтерактиву «Протестуй агітаційний кейс на законність» більшості груп вдалося правильно ідентифікувати незаконні форми агітації та відповідні правові норми. Значно складніше виявилося спрогнозувати рішення судів за відповідними позовами. Співставлення результатів правового аналізу учасників та реальних судових рішень продемонструвало значний розрив у яскравості «правової фантазії» на користь останніх.
У рамках другого блоку учасникам було запропононо нейтралізувати маніпулятивні форми агітації. Складність полягає у тому, що маніпуляцію далеко не завжди можна попередити чи нейтралізувати правовим шляхом, не порушуючи при цьому прав і свобод громадян, базових принципів демократії. Однак для вирішення деяких проблем учасники знайшли вельми оригінальні шляхи. Чи не найбільше дісталося соціологам. Оскільки фактично одноголосно учасники визнали, що оприлюднені рейтинги впливають на вибір, бо голосування за «непрохідного» кандидата, виборці сприймають як “втрачений голос”, усі зійшлися на ідеї, за прикладом Японії, законодавчо заборонити оприлюднення результатів соціологічних досліджень під час виборчої кампанії. До неї додали пропозиції запровадити ліцензування діяльності соціологічних агенцій та декларування майна соціологів та ще й контроль за доходами на основі витрат. Тож соціологам є над чим серйозно замислитись. Не образили неувагою і «електоральних плагіаторів». Спектр пропозицій був широким – від реєстрації і патентування політичних брендів – до жеребкування кольорів для символіки. А карати «плагіаторів» вирішили нещадно – знімати з виборів. До того ж ще й запровадити винагороду громадянам за «здачу плагіатора». Тож вони вже так «дістали», що прирівнюються до корупціонерів.
У ході виконання креативних завдань – організації ефективної, й водночас - законної та демократичної агітаційної кампанії партії – всі групи продемонстрували не лише добре знання особливостей парламентської агітаційної стратегії відповідних суб’єктів, але й пройнялись духом виборчої конкуренції. Опоненти команди «Доверяй делам» запропонували слогани: «Можна краще» та «Досить понтів». В якості наочної агітації вирішили поширювати у соціальних мережах фото- і відеоматеріали під загальною назвою: «Харків – місто контрастів» (зоопарк vs зони «комунального стихійного лиха»). У якості певного контраргументу команда «Доверяй делам» запропонувала свій слоган: «Ти – суддя для влади. Суди по справам». «Слуги народу» вирішили, що найкращим слоганом стане: «Зробимо їх ще й тут». Для визначення першої п’ятірки виборчих списків учасники пропонували проводити кастинги та вибирати серед науковців, людей творчих професій, громадських активістів, переселенців. Як бачимо, «міцні господарники» більше не в тренді. В цілому, запропоновані PR-ідеї виглядали достатньо ефективними, а щодо демократичності виникали деякі запитання.
Окрім цікавих і оригінальних рішень визначених проблем, учасники тренінгу, більшість із яких – молодь, неодноразово акцентували увагу на тому, що головним засобом протидії незаконним і недемократичним формам агітації є просвітництво і громадянська освіта. Це добра ознака того, що зростає рівень усвідомлення необхідності виховання компетентного виборця, здатного усвідомлювати відповідальність за власний вибір.
Тренінг проведений у рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», що реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».