Як громади застосовують законодавство щодо інституту старост – дослідження
Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування спільно з ГО «ДЕСПРО» презентували дослідження «Аналіз практики ...
Додано:
Громадський Простір
Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування спільно з ГО «ДЕСПРО» презентували дослідження «Аналіз практики застосування законодавства щодо інституту старост».
«Дослідження було проведене у січні цього року, ще до початку війни. Але висновки, яких ми дійшли, є актуальним навіть в умовах воєнного часу, бо зараз забезпечити ефективну управлінську систему на місцях, мабуть, ще більш необхідно, ніж у мирний час. І старости є першими комунікаторами між місцевою владою та жителями громад. Саме старости приймають перші виклики і працюють з запитами людей. Тому від того, як функціонує інститут старост і наскільки законодавчо забезпечена їхня діяльність, залежить дуже багато», – сказала Оксана Гарнець, президент громадської організації «ДЕСПРО».
Експертка громадської організації «ДЕСПРО» Олена Бойко повідомила, що для дослідження проаналізована ситуація зі створення старостинських округів і призначенням старост у 1428 громадах з усіх областей України.
«Звичайно, інформація є динамічною, але на загальні тенденції, про які йдеться в дослідженні, це не впливає. Як показує практика, громади не завжди дотримуються логіки, закладеної у законодавстві щодо утворення старостинських округів, вимог до таких округів та затвердження старост», – сказала Олена Бойко.
За її інформацією, станом на 15 січня 2022 року, загалом було створено 7494 старостинських округи. Не було створено старостинських округів у 136 територіальних громадах з 1428 досліджених.
У 487 громадах у створених старостинських округах кількість жителів становить менше 500 осіб, що суперечить законодавству. У 299 територіальних громадах утворення старостинських округів відбулось після затвердження відповідною радою кандидатур на посади старост, що суперечить законодавству та логіці утворення старостинських округів.
За даними дослідження, у 24 областях загалом затверджено 7147 старост. При цьому у 46 територіальних громадах кандидатури на посади старост затверджені взагалі без утворення старостинських округів. Існують і випадки коли на посадах старост працюють тимчасово виконуючі обов’язки старост, навіть посадові особи. А у 62 територіальних громадах працює 251 староста, що призначені ще до місцевих виборів.
На думку Олени Бойко, щоб виправити ці помилки, органи місцевого самоврядування потребують інформаційно-методичної допомоги у застосуванні законодавства щодо інституту старост. Також доброю практикою могло б стати впровадження інформаційного ресурсу – реєстру старостинських округів та старост.
Віталій Безгін, народний депутат України, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, так прокоментував результати дослідження:
«Під час війни органи місцевого самоврядування, в тому числі інститут старост, зберігають свою дієздатність. На мою думку, за ці півроку представники місцевого самоврядування є другими героями після військових. Війна показала – чим якісніше організоване місцеве самоврядування на територіях, тим стійкішими до зовнішніх викликів вони є. Це корелюється і з даними дослідження – де більше порядку зі старостинськими округами і старостами, там менше хаосу і більше підтримки жителів. Схиляємо голову перед тими старостами, які залишилися вірними Україні і зробили багато для перемоги».
За його словами, змін до законодавство щодо функціонування старост найближчим часом не очікується.
«Але звернути увагу на презентоване дослідження, особливо тиловим громадам, було б варто. Їм не треба сподіватися, що війна усе спише. Законодавства все одно слід дотримуватися. Бо як вирішувати питання старост – то не на часі, а як землю виділяти – то на часі. Давайте будемо послідовними», – зазначив Віталій Безгін.
На думку заступника міністра розвитку громад та територій України В`ячеслава Негоди, інститут старост відіграв надзвичайно важливу роль у організації життя громад. Там, де ця робота організована добре, як в тилових, так і в прифронтових громадах, там більше порядку і допомоги людям.
«Рухів в удосконаленні законодавства щодо інституту старост ми зараз робити не будемо. Але спільно з профільним Комітетом Верховної Ради ми працюємо над національним планом відновлення України, який передбачає й удосконалення законодавства про місцеве самоврядування. Думаю, під час розроблення відповідних законопроектів ми використаємо результати цього дослідження», – сказав В`ячеслав Негода.
Станіслав Август, виконавчий директор Всеукраїнського об’єднання старост теж вважає, що зміни до законодавства зараз не у пріоритеті.
«На мою думку, головна проблема в тому, що багато громад не знають законодавства або неправильно його тлумачать. І виправити це можна двома способами: контроль і навчання. При цьому, варто враховувати що останні зміни щодо функціонування інституту старост були прийняті рік тому, півроку з який йде війна. Отже часу для імплементації громади мали не так вже й багато. Тому і помилок немало. Перед війною представники громад у спілкуванні з нами зазначали, що збираються ці помилки виправляти. Сподіваюся, що громади, які зараз в тилу, працюють над цим. І ми готові допомогти тим, хто цього потребує».
Ознайомитися з результатами дослідження можна ЗА ПОСИЛАННЯМ.
Джерело: decentralization.gov.ua.