Як підвищити довіру до рішень міської влади завдяки Бюджетному регламенту обговорили у Рубіжному

25 січня у місті Рубіжне відбувся круглий стіл «Бюджетний регламент міста Рубіжного: на шляху підвищення прозорості публічних фінансів». Захід проводився в рамках проекту «Бюджети Лисичанська та ...

Додано:
Євген

IMG_6202-1024x683
Як підвищити довіру до рішень міської влади завдяки Бюджетному регламенту обговорили у Рубіжному

25 січня у місті Рубіжне відбувся круглий стіл «Бюджетний регламент міста Рубіжного: на шляху підвищення прозорості публічних фінансів». Захід проводився в рамках проекту «Бюджети Лисичанська та Рубіжного: прозорість, підзвітність та громадська участь».

Основними цілями круглому столу були презентація та погодження проекту Бюджетного регламенту м. Рубіжне, що був оприлюднений та пройшов обговорення протягом вересня-грудня 2017 року, перед його поданням до міської ради.

Модератором заходу виступив Іван Сікора – розробник проектів Бюджетних регламентів для Лисичанська та Рубіжного, розробник авторської методології Індексу ПУД (прозорості, участі та доброчесності) місцевої соціально-економічної та бюджетної політики, що була апробована у 17 містах України та досі є найбільш комплексною в Україні, зовнішній експерт-консультант проекту «Бюджети Лисичанська та Рубіжного: прозорість, підзвітність та громадська участь», експерт Фундації Відкрите суспільство, екс-консультант Ради Європи, експерт у сфері бюджетної та антикорупційної політики, експерт-консультант для більше 20 громадських організацій та бізнес асоціацій.

Презентуючи проекту Бюджетного регламенту Іван Сікора послався на Декларацію Варшавського саміту Ради Європи у якій зазначено, що «ефективна демократія та добре врядування на всіх рівнях є необхідними передумовами попередження конфліктів, сприяння стабільності, прискорення економічного та соціального прогресу і, відповідно, для створення сталих громад, у яких люди бажають жити і працювати сьогодні та у майбутньому». Метою Бюджетного регламенту є упорядкування організаційно-процедурних питань та процесів (механізму) формування та використання фінансових ресурсів, забезпечення кращої регламентації взаємовідносин між різними учасниками бюджетного процесу та належних умов для участі представників громадськості та заінтересованих сторін у бюджетному процесі.

На думку Івана Сікори «прийняття бюджетного регламенту у місті Рубіжному дасть змогу не лише підвищити довіру до рішень міської ради та попередити конфлікти, але й зробить бюджетні процеси у містах більш прозорими та зрозумілими для громадян та створить належні можливості для участі містян у визначенні проблем та питань, які передовсім мають вирішуватися за кошти міського бюджету».

Важливим є зменшення дискреції при прийнятті рішень на всіх стадіях бюджетного процесу оскільки рішення про бюджет фактично є фінальним акордом у бюджетному процесі. До оприлюднення проекту рішення про бюджет приймаються документи, які безпосередньо впливають на пріоритети та показники рішення про бюджет. Це і Плани діяльності головних розпорядників бюджетних коштів, Бюджетна резолюція (основні пріоритети бюджету), Цільові програми, Бюджетні програми, Бюджетні запити, Програма соціально та економічного розвитку, Фінансові плани комунальних підприємств та звіти про їх виконання. Більше того, на визначені пріоритети у рішенні про бюджет впливають зміни до рішення про бюджет за результатами піврічної та квартальної звітності про виконання бюджету та пропоновані зміни до прийнятого рішення про бюджет. Проектом Бюджетного регламенту пропонується врегулювання порядку та термінів оприлюднення проекту не лише рішення про бюджет, але й документів, які впливають на зміст рішення про бюджет. Пропонується розширити можливості безпосереднього впливу громадян на прийняття рішень. А саме, пропонується зафіксувати мінімальний обов’язковий набір форм консультацій, які застосовуються до кожного документи на різних стадіях бюджетного процесу. Наприклад, щодо проектів бюджетних запитів та проектів цільових програм та звітів про їх виконання. Пропонується використання набору із 3-х основних форм «публічних консультації»:

  1. публічні електронні консультації (отримання пропозицій на вказану електронну пошту);
  2. публічні громадські обговорення (із залученням заінтересованих сторін та представників територіальної громади, журналістів). Перелік заінтересованих сторін, яких офіційно запрошують до участі у публічних громадських обговореннях, оприлюднюється на веб-сайті міської ради поряд із проектом консультативного документу;
  3. публічні експертні обговорення (із залученням заінтересованих сторін на яких впливають рішення та експертів).

Безперечно, консультації не підміняють можливостей звернення громадян до депутатів та міського голови. Більше можливостей для впливу – більше можливостей бути почутим. Більше того, звіти за результати консультацій дадуть змогу громадянам краще зрозуміти не лише долю наданих ними пропозицій, але й долю пропозицій, які були надані депутатами міської ради. Також проектом Бюджетного регламенту пропонується оприлюднювати звіти за результатами консультацій, які мають зазначати причини врахування, часткового врахування чи відхилення пропозицій громадян та депутатів, які були надані в рамках публічних консультацій. Така практика дасть змогу підвищити довіру та зробити більш зрозумілими рішення, які приймаються на різних стадіях бюджетного процесу. Проектом Бюджетного регламенту пропонується створити координаційний орган у формі Бюджетної робочої групи. Цей орган, який забезпечуватиме взаємодію учасників бюджетного процесу, здійснює контроль за виконанням Бюджетного регламенту, прийматиме рішення щодо організації окремих форм публічних консультацій, які не є обов’язковими. Також цей орган допоможе фінансовому управлінню належним чином виконувати додаткові процедури на різних стадіях бюджетного процесу, які передбачені Бюджетним регламентом. Щороку Бюджетна робоча група готуватиме публічний офіційний звіт про виконання Бюджетного регламенту (до 20.01). Статус Бюджетної робочої групи та порядок її формування досі є предметом дискусій, які знайшли своє відображення і під час круглого столу.

У круглому столі взяли участь депутати Рубіжанської міської ради, представники виконавчих органів та громадських та політичних організацій міста, журналісти місцевих ЗМІ.

На жаль, попри офіційне запрошення, ні міський голова, ні його заступники, ні депутати найбільшої фракції у міській раді не були присутні на круглому столі.

Тим не менш ряд депутатів міської ради підтримали запропонований командою проекту «Бюджети Лисичанська та Рубіжного: прозорість, підзвітність та громадська участь» Бюджетний регламент та дали попередню згоду підписати резолюцію щодо його підтримки, яку буде направлено на ім’я міського голови.

Наразі ведуться переговори з іншими депутатами та представниками політичних партій, громадських організацій щодо підтримки резолюції. Круглий стіл став доброю нагодою почути відповіді на відкритті питання від автора проекту Бюджетного регламенту Івана Сікори. Організатори круглого столу переконанні, що Бюджетний регламент дасть змогу створити максимально можливі умови для безпосередньої участі громадян у бюджетного процесі, підвищить соціальну згуртованість, для забезпечення того, щоб всі члени громади були захищеними та поважались, і щоб жодний не був дискримінований або виключений з процесу прийняття рішень. Зрештою Бюджетний регламент дасть змогу забезпечити реалізацію законних очікувань та потреб громадян. Підвищити довіру до рішень міської влади – є тим, що є вкрай потрібним для Рубіжного вже зараз.

Більше про переваги Бюджетних регламентів, які розроблені для Лисичанська та Рубіжного можна дізнатися за посиланням.


Проект виконується в рамках програми «Публічні бюджети від А до Я: інформування, активізація та залучення громадянського суспільства», що виконується Фондом Східна Європа у партнерстві з Фундацією польсько-української співпраці ПАУСІ за фінансової підтримки Європейського Союзу. Точка зору, відображена у цій публікації , є винятковою відповідальністю ГО “ЛОО “Солідарність” і може не співпадати з точкою зору Фонду Східна Європа, ПАУСІ і/або Європейського Союзу.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Відбулась навчальна майстерня-практикум для жінок в рамках проєкту «Виявлення можливостей використання спадщини для економічного розвитку малих громад»

Молодь з 30 громад напрацювала стратегії розвитку молодіжних рад під час літнього табору в Карпатах

Дуже просторова добірка вакансій в громадському секторі

Чотири роки партнерства: історія співпраці громадської організації «Нова Дружківка» та Дружківської пожежно-рятувальної частини

39 ветеранів/ок завершили навчання на сертифікатній програмі “Урядування в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення"

Громадська участь у місцевій політиці: які зміни до статутів громад мають внести сільські та селищні ради Харківщини