Як проєкт «Школа демократичних ініціатив» допомагає молоді ставати лідерами
Українська молодь, незважаючи на різноманітні труднощі, попри війну та її наслідки, продовжує навчатися, розвиватися, а головне - самовдосконалюватися та вдосконалювати світ навколо. У такий ...
Додано:
Rostyslav Semka

Українська молодь, незважаючи на різноманітні труднощі, попри війну та її наслідки, продовжує навчатися, розвиватися, а головне – самовдосконалюватися та вдосконалювати світ навколо. У такий непростий час молоді люди, які щиро прагнуть змін та готові втілювати їх у життя, потребують допомоги та підтримки. Адже вони мають надзвичайно відповідальне завдання – продовжувати розбудовувати державу, робити все можливе, аби зберегти культуру й традиції демократії. Тому важливо не тільки підтримувати нову генерацію активної молоді, а й навчати їх, допомогти їм зробити перший важливий крок. Усе це необхідно для формування демократичних цінностей, розвитку лідерських якостей та розуміння державотворчих процесів. Адже активні й талановиті юнаки та дівчата вже зараз творять майбутнє нашої країни.
Саме тому проєкт «Школа демократичних ініціатив», який ГО «Освіта 360» реалізувала за грантової підтримки Українсько-данського молодіжного дому, став чудовим підсумком 2024 року для яскравих та цілеспрямованих молодих лідерів та лідерок. Початком цікавої та насиченої програми стала серія із шести онлайн-вебінарів, які проходили з 19 по 29 листопада. Учасники виконували різноманітні завдання та проявляли активність на онлайн-заняттях, завдяки чому з понад 110 заявок було відібрано 20 лідерів та лідерок, які стали учасниками офлайн-етапу – триденної “Школи демократичних ініціатив”, яка тривала з 13 по 15 грудня в Києві на базі Київської школи державного управління ім. Сергія Нижного.
Ця ініціатива об’єднала юнаків та дівчат із Одеської, Дніпровської, Херсонської, Волинської, Черкаської та Полтавської областей, які прагнули зробити важливий внесок у розвиток своїх громад. Перевага надавалася жителям невеликих населених пунктів.
У ГО «Освіта 360» зазначають: «Молодь цього віку знаходиться в критичному етапі свого особистісного та професійного становлення. У цей період важливо надавати їм інструменти та знання для активної участі в житті своєї громади та країни. Водночас війна, вимушене переміщення в іншу громаду, проблеми з електропостачанням, суттєво впливають на молодь, особливо в регіонах, де є високий рівень соціальної нестабільності та обмежені можливості для розвитку».
На жаль, сьогодні молодь із певних областей стикається з проблемами, які перешкоджають їх активному залученню до демократичних процесів. Подібну тенденцію підтверджує статистика: за даними індексу благополуччя молоді (ІБМ) в Одесі показник “Участь у політичному житті” складає 0,42, коли в Івано-Франківську він становить 0,85. Відповідно до таких показників було обрано шість областей, де активні жителі потребують більшої уваги, допомоги та підтримки.
Єлизавета Борискіна, співорганізаторка та спікерка проєкту зауважує: «Проєкт базується не просто на ідеї поширювати демократію та демократичні цінності в Україні, а ще й на мотивації та підтримці молодих лідерів, які бояться робити перші кроки у політиці, державотворчих процесах, громадській діяльності. Відбір був дуже складним, оскільки було багато молодих людей, які є дуже талановитими, запальними та з бажанням навчитися чомусь важливому».
Онлайн-частина проєкту складалася із вебінарів, теми яких охоплювали:
– розширення можливостей молоді –як молодь може стати рушійною силою змін у своїх громадах;
– громадський активізм – основи організації та реалізації успішних громадських ініціатив;
– протидію дезінформації — інструменти боротьби з фейками та маніпуляціями;
– демократію та партисипацію — залучення молоді до демократичних процесів і прийняття рішень;
– 11 Європейських молодіжних цілей — знайомство з європейськими цінностями, стратегічними напрямками розвитку молоді та молодіжним діалогом;
– доброчесність — важливість етичних норм у громадській діяльності;
Записи вебінарів можна переглянути на YouTube-каналі ГО «Освіта 360».
Активність та наполегливість 20 учасників дала їм можливість потрапити на очну частину проєкту. На них чекали три насичені дні інтерактивних лекцій, дискусій та практичних вправ.
«Очна програма стала справжнім майданчиком для обміну ідеями, здобуття нових знань та створення міцних зв’язків. Спільно з Київською школою державного управління ім. Сергія Нижного , ми запросили найкращих спікерів, щоб надихнути молодь і поділитися з ними практичними порадами» – розповідає Ростислав Семка, голова правління ГО «Освіта 360».
Список спікерів дійсно вражає, своїми знаннями мали змогу поділитися:
- Віктор Галасюк – український економіст і громадський діяч, президент Української асоціації Римського клубу;
- Ольга Бабій – радниця Секретаря РНБО України;
- Олександр Новіков – екс-голова Національного агентства з питань запобігання корупції;
- Володимир Страшко – СЕО Unicorn School, засновник компанії HR You, доктор філософії з економіки (PhD);
- Людмила Таболіна – півфіналістка світової премії Global Teacher Prize 2023;
- Микола Кобися – директор Українського молодіжного фонду;
- Микола Гошовський – освітній мотиватор.
Неймовірні спікери та насиченість програми дали змогу молодим лідерам та лідеркам не просто отримати нову інформацію, а й працювати в командах, аналізувати кейси та планувати свої майбутні ініціативи.
«Ми шукали тренерів та тренерок з відповідним досвідом, які зможуть надихнути молодь на зміни. Я особисто запрошувала тренерок, які пов’язані з Європейською комісією, Європейським парламентом та молодіжними радами інших країн», – додає Єлизавета Борискіна.
Завдяки цьому інтенсиву молодь опанувала навички проєктного менеджменту, лідерства та комунікації. Ба більше, учасники змогли розробити власні ініціативи для своїх громад, поспілкуватися з однолітками, а також отримати важливі поради та настанови від експертів національного рівня. Найціннішим результатом цього проєкту є не тільки здобуті знання, а й чіткі плани дій, нові знайомства та безцінний досвід. Попереду найцікавіше – реалізація власних проєктів, але й тут молодь не залишиться без допомоги, оскільки вони мають менторську підтримку після завершення програми.
Людмила Таболіна, філологиня, вчителька української мови і півфіналістка світової Премії Global Teacher Prize 2023, поділилася своїми враженнями: «Школа демократичних ініціатив – це про людей, які творять зміни. Ця подія, яка залишилася в моїй пам’яті не лише знаннями, а й людьми. Школа демократичних ініціатив, організована громадською організацією «Освіта 360», стала простором, де молодь навчалася не лише теорії, а й практиці громадянського активізму. Я мала честь бути тренеркою з медіаграмотності, і це був той випадок, коли навчаючи – вчишся сама. Коли молодь ділиться власними спостереженнями, аналізує медіапростір, спільними зусиллями шукає рішення – це справжня демократична ініціатива в дії. Я вірю, що ці молоді люди стануть лідерами змін. А школа – лише початок їхнього шляху.»
«Школа демократичних ініціатив» позитивно оцінена й молоддю, яка брала участь у проєкті. Це підтверджують відгуки, одним із них поділився Озар Тарасов – учасник ініціативи: «Загалом можу сказати, що це був неймовірно захоплюючий та корисний для саморозвитку проєкт. До проєкту на обох (онлайн та офлайн) частинах були залучені неймовірні спікери, були обрані справді корисні теми для лекцій, а також цікаві домашні завдання для онлайн-частини. Варто згадати, що проєкт матиме результати: команди, що утворилися на офлайн-частині, незабаром почнуть реалізацію своїх мініпроєктів, отримавши грантову підтримку від організаторів».
Ще один відгук, який стосується онлайн-частини проєкту залишила одна із учасниць: «Щиро дякую за організацію цього проєкту! Інформація, якою ми обмінювалися, була не тільки корисною, але й заряджала енергією та натхненням. Знання та досвід, якими поділилися спікери, стали для мене справжнім відкриттям. Дякую вам за створення такої теплої та дружньої атмосфери. Впевнена, що цей курс стане для мене відправною точкою для нових досягнень».
Згідно з відгуками, більшість учасників оцінили «Школу демократичних ініціатив» на найвищу оцінку (83, 8 % молоді оцінили онлайн частину на 5/5, таку ж оцінку поставили 90 % учасників очній частині), майже всі учасники запевнили, що будуть використовувати отримані знання у своїй громаді.
Як зазначає Ростислав Семка: «В ГО «Освіта 360» ми віримо, що “Школа демократичних ініціатив” допоможе молоді України отримати знання, необхідні для боротьби з дезінформацією, просування демократичних цінностей та участі у прийнятті рішень на місцевому рівні. Учасники проєкту змогли на практиці застосувати знання та ініціювати позитивні зміни у своїх громадах. Це створило можливість для молодих людей зробити внесок у розвиток своєї країни та сформувати нові демократичні ідеї, які допоможуть Україні зміцнити своє демократичне майбутнє».
Автор: Джемесюк Лілія