Як Уряд перезавантажує владу

25 вересня набув чинності закон «про перезавантаження влади» (http://bit.ly/36lYG22 ). Прем’єр-міністру України дозволено протягом 4-х місяців з дня свого призначення вносити подання до Уряду про ...

На_вихід
Як Уряд перезавантажує владу

25 вересня набув чинності закон «про перезавантаження влади» (http://bit.ly/36lYG22 ). Прем’єр-міністру України дозволено протягом 4-х місяців з дня свого призначення вносити подання до Уряду про звільнення держсекретаря будь-якого міністерства або керівника будь-якого ЦОВВ (http://bit.ly/34hGdBR ). Зокрема, таким чином звільнено та оголошено конкурси на зайняття їх посад держсекретарів МОЗ, Мінсоцполітики, Голів Держаудитслужби, Державної регуляторної служби України ( http://bit.ly/2Wo9WpK ).

Відбір кандидатів на ці посади лежить на оновленій Комісії з питань вищого корпусу державної служби (Комісія). Комісія складається з 7 членів, 5 з яких підконтрольні Уряду (http://bit.ly/2q1UV0S ). Призначення деяких членів відбувається з порушенням вимог. Наприклад, Олександр Корнієнко не відповідає критерію «політична неупередженість», адже є народним депутатом, першим заступником Голови депутатської фракції “Слуга народу”.

Варто зазначити суть оновлення Комісії: до набуття чинності закону «про перезавантаження» Комісія визначала переможця конкурсу, тепер Комісія лише визначає та передає Уряду достойних кандидатів (до 5 осіб) і вже Уряд обирає серед них переможця на власний розсуд (http://bit.ly/2qWPuAS ). Роль Комісії при відборі: пропуск потрібних Уряду кандидатів до п’ятірки відібраних.

В подальшому роль Комісії буде також здійснення дисциплінарних проваджень стосовно держсекретарів та керівників ЦОВВ, результатом чого може бути подання до Уряду про їх звільнення (http://bit.ly/2qOCBbR ).

Конституцією кожному гарантовано рівний доступ до посад державної служби (http://bit.ly/2NoaojZ ), до яких відносяться державні секретарі та керівники ЦОВВ (http://bit.ly/2Nq5eny ). Принцип їх відбору за законом відмінний від обрання кандидатів на політичні посади (наприклад Міністрів), де головне лояльність. Тут повинен діяти інший критерій – здатність професійно та політично неупереджено виконувати посадові обов’язки. На прикладі конкурсу (http://bit.ly/2PzpVjt ) щодо відбору Голови Національного агентства з питань державної служби (НАДС), можна побачити як проводять своїх людей.

У одного з кандидатів, Олександра Стародубцева, не вистачає півроку стажу з 3-х обов’язкових на посаді категорії «Б» в МЕРТ (http://bit.ly/34f3LHy ), як того вимагає закон (http://bit.ly/34kuDG9 ). Всупереч цій нормі, обов’язковий досвід можна замінити «досвідом реформування чи управління змінами у великих організаціях». При цьому не зазначається, скільки років такого досвіду необхідно, та не вказується, що саме на керівній посаді (http://bit.ly/34dgt9r ).

В умовах проведення конкурсу є посилання (http://bit.ly/2ptQyMb ) на постанову КМУ від 25 вересня 2019 р. № 844 (нова редакція Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби), яка в той день ще не набула чинність. Розпорядження підлягало скасуванню на підставах невідповідності Закону, та посиланню на нечинні акти, проте скасовано не було.

26 вересня 2019 року НАДС надає роз’яснення (http://bit.ly/2Jy5vU8 ) що конкурси, оголошені до 26 вересня, повинні проходити за попередньою редакцією Порядку. Всупереч роз’ясненню, конкурс  проводять за новою редакцією, в якій виключені пункти 20 та 21, що стосувались здійснення відділом забезпечення діяльності Комісії перевірки поданих кандидатами документів на відповідність установленим кваліфікаційним вимогам (в тому числі досвіду), а також їх наявність. Перевірку не проводили.

Своїм розпорядженням Уряд переніс дату тестування на знання іноземної мови з 18 на 15 жовтня (http://bit.ly/2JxXWNo ). Кандидати всі не повідомлені. З 13 ймовірних претендентів залишається всього 8.

Після проведення 17 жовтня тестування на абстрактне та вербальне мислення, знання законодавства залишається 4 кандидата. 24 жовтня перед проведенням ситуаційних завдань та співбесіди перший заступник Голови НАДС Володимир Купрій заявив про самовідвід на підставі потенційного конфлікту інтересів та не приймав участь у відборі кандидатів. Як стверджує незалежний член Комісії старого складу Радмила Войтович, про конфлікт інтересів, за закритими дверима, заявляли і інші тимчасові члени – Кирило Клименко та Сергій Сорока. Проте, на відкритому засіданні про це умовчали.

Переглянути виступи двох залишених кандидатів та проаналізувати адекватність оцінок Комісії можна тут: http://bit.ly/3345388 та http://bit.ly/2q66dkU .

Після призначення потрібних Уряду держсекретарів та керівників ЦОВВ принцип відбору на основі лояльності буде масштабуватися і на їх органи, адже саме ці особи наймають на роботу підлеглих чиновників. Уряду треба змінити свої погляди на перезавантаження влади, інакше залишаться одні «лояльні», проте не завжди професійні кадри.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я