Як відновити місцеве самоврядування від наслідків війни?
Реформа місцевого самоврядування, яка розпочалася в Україні у 2014 році, посприяла підвищенню стійкості та спротиву громад в умовах широкомасштабної російської агресії. Проте, станом на початок 2022 ...
Додано:
oksana
Реформа місцевого самоврядування, яка розпочалася в Україні у 2014 році, посприяла підвищенню стійкості та спротиву громад в умовах широкомасштабної російської агресії. Проте, станом на початок 2022 року, у сфері місцевого самоврядування та публічної адміністрації загалом все ще були недоліки.
Беручи до уваги позитивний вплив децентралізації на підвищення спроможності місцевих громад, українська влада підтвердила свою рішучість продовжити реформу з оновлення адміністративно-територіального. Саме тому питання місцевого самоврядування включено до проєкту Плану відновлення, розробленого Національною радою з відновлення України від наслідків війни.
Центр експертизи доброго врядування Ради Європи в рамках програми “Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні” підготував рекомендації щодо відновлення місцевого самоврядування.
Війна принесла нові серйозні виклики. 13 мільйонів осіб були вимушені покинути свої домівки, з них майже 8 мільйонів виїхали з України.
За різними оцінками, понад 1500 компаній подали заявки на урядову програму переміщення, з них 510 вже перенесли своє виробництво на захід із постраждалих від війни регіонів.
Цього року ВВП знизиться на 45%, а надходження з основних місцевих власних джерел (плата за землю, рента за землю тощо) зменшуються на 38%. Як наслідок, місцеві бюджети змінили свою структуру, стаючи більш залежними від трансфертів з центрального бюджету.
У деяких громадах важко скликати засідання місцевих рад через відсутність депутатів/-ок, а відносини між виборними органами влади та військовою адміністрацією, які у більшості випадків налагодили співпрацю, є новою реальністю, за якою необхідно уважно стежити.
Відтік компаній і людей працездатного віку призвів до того, що громади в середньому стали ще “старішими”, більш залежними від соціальної підтримки та зі зменшеною дохідною частиною місцевих бюджетів, яка може становити до мінус 90% в частині доходів від компаній, які все ще діють, і до мінус 50% у частині місцевих доходів у порівнянні з довоєнним рівнем.
Проте, беручи до уваги позитивний вплив децентралізації на підвищення спроможності місцевих громад, українська влада підтвердила свою рішучість продовжити реформу з оновлення адміністративно-територіального устрою і водночас усувати ті недоліки, які лишались невирішеними на початку 2022 року.
Саме тому питання місцевого самоврядування включено до проєкту Плану відновлення, розробленого Національною радою з відновлення України від наслідків війни.
Центр експертизи доброго врядування Ради Європи в рамках програми “Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні” підготував рекомендації щодо відновлення місцевого самоврядування.
Запропонований План має чотири основні цілі:
- оновити адміністративно-територіальний устрій;
- закріпити розподіл повноважень між органами місцевого самоврядування на всіх рівнях, а також з місцевими органами виконавчої влади;
- запровадити дієву та гнучку систему підготовки та просування працівників/-ць органів місцевого самоврядування і таким чином сформувати привабливі та сприятливі умови роботи на публічній службі;
- удосконалити виборчу систему місцевих виборів.
Детальніше – читайте в колонці консультантів Ради Європи Маркіяна Дацишина та Соріна Іоніце на Українській правді.