За перші 40 днів війни з України емігрували 4 млн людей (з них 1,8 млн дітей), а внутрішніми переселенцями стало близько 7 млн людей (з них 2,5 млн дітей). Війна змінила потреби людей в медичній допомозі. Подекуди лікарі, а в деяких випадках і адміністративний персонал закладів охорони здоров’я, евакуювались в безпечніші куточки країни чи за кордон або боронять цілісність та суверенітет України. Все це на тлі “хронічних хвороб” нашої системи. Як наслідок – виникла низка проблем з наданням медичної допомоги населенню як в прифронтових так і в тилових громадах.
Команда Харківська експертна група підтримки медреформи у партнерстві з Український центр охорони здоров’я – UHC за підтримки Міжнародний фонд “Відродження” провела соціологічне, правове, економічне та структурне дослідження ситуації, що склалась на другу половину 2022 року в сфері здоров’я населення на тлі триваючого військового конфлікту.
Документ містить пропозиції для органів державної влади, керівників місцевого самоврядування та медичних закладів щодо розвитку системи охорони здоров’я в воєнних та післявоєнних умовах.
![▪️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tcd/2/16/25aa.png)
посилення децентралізації на основі місцевого лідерства та ефективної підтримки системи органів державної влади
![▪️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tcd/2/16/25aa.png)
розвиток інтегрованого підходу до послуг, пов’язаних зі здоров’ям, посилення взаємодії між первинною та спеціалізованою медициною, освітою та різними сферами соціальних послуг, налагодження раннього виявлення та профілактики хронічних захворювань
![▪️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tcd/2/16/25aa.png)
інтеграція даних закладів військової медицини та заключень ВЛК в загальну медичну інформаційну систему країни для підтримання безперервності надання послуг лікування та реабілітації демобілізованих громадян
![▪️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tcd/2/16/25aa.png)
реабілітація та психічне здоров’я як нові пріоритети фінансування з боку держави та громади
![▪️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tcd/2/16/25aa.png)
належна інтеграція мобільних бригад до надання доступу до медичних послуг на територіях, де відбулися значні руйнування інфраструктури та є нехватка лікарів
![▪️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tcd/2/16/25aa.png)
поступове розширення функцій практик сімейної медицини та посилення ролі медичних сестер для наближення фахової медичної допомоги до населення і максимального використання людського ресурсу
![▪️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tcd/2/16/25aa.png)
запровадження нових ролей в медичній сфері, зокрема громадських помічників/консультантів зі здоров’я (community health workers, community engagement advisors)
![▪️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tcd/2/16/25aa.png)
створення реєстру людського капіталу в охороні здоров’я, як такого, що має стратегічне значення та покликаного змінити спосіб державного регулювання лікарської діяльності та діяльності медичних практик
![▪️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tcd/2/16/25aa.png)
впровадження змін у спосіб державного регулювання лікарської діяльності та медичної практики (впровадження реєстру лікарів та видачі лікарям індивідуальних свідоцтв на право здійснення лікарської діяльності шляхом цифрових рішень)
![▪️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tcd/2/16/25aa.png)
запровадження активної комунікації державних інституцій (МОЗ, НСЗУ) з відповідними інституціями країн партнерів в Європі, які тимчасово прихистили українських громадян.
Звіт підготовлено в рамках проєкту «Первинна та амбулаторна медична допомога громадянам України внаслідок військового конфлікту», який втілюється ГО “Агенція змін “Перспектива” за підтримки програми “Громадське здоров’я” Міжнародного фонду «Відродження».