Яка мова панує в українському сегменті Інтернету
Українська мова домінує на сайтах телекомпаній, інші ЗМІ віддають перевагу російській. Російська тотально переважає у торгівлі, розвагах та "довідково-порадницьких" сайтах. Залізобетонно українські ...
Додано:
Громадський Простір
Українська мова домінує на сайтах телекомпаній, інші ЗМІ віддають перевагу російській. Російська тотально переважає у торгівлі, розвагах та “довідково-порадницьких” сайтах. Залізобетонно українські сайти держструктур, українською, як правило, інструменти банкінгу та онлайн-платежів.
62% українців старші за 15 років користуються інтернетом (в містах – 69 %, у селах – 47 %), – стверджує дослідження Factum Group Ukraine, проведені у березні цього року.
Інтернет не має кордонів, відповідно, користувачі однієї країни можуть активно відвідувати сайти іншої країни. Тому досліджувати сегмент «українського інтернету» варто не з точки зору доменів, а беручи до уваги найпопулярніші сайти серед загальної аудиторії країни (без прив’язки до домену .ua).
Не варто також виводити середні показники вжитку мов з цілого «українського сегменту інтернету» (Див. наприклад, дослідження Станіслава Свідлова ), оскільки – це занадто комплексний набір найрізноманітніших стилістичних дискурсів.
Відповідно середній показник всього «українського сегменту» інтернету – це середня температура по лікарні разом з моргом. Сайти мають різний обсяг матеріалів, різну аудиторію і різне функціональне призначення. Правильніше досліджувати мовну ситуацію на сайтах, поділивши їх на умовні групи.
Мовний вжиток в інтернеті можна було назвати окремими дискурсом у час, коли він не був таким популярним, однак сьогодні, коли більше половини українців – користувачі мережі, говорити про окремий дискурс не доводиться.
Інтернет перетворився на загальноприйнятий інструмент комунікації, в якому можна знайти найрізноманітніші стилістичні дискурси, проте не усі вони однаково популярні. Далі аналіз мовної ситуації стосуватиметься тільки найвідвідуваніших інтернет-сторінок.
Бізнес-консалтингова компанія Gemius проводить дослідження найпопулярніших сайтів серед аудиторій різних країн. Її дані вважають одними з найточніших та найавторитетніших. За даними Gemius за січень 2016 р. українці найактивніше відвідували 527 сайтів:
Усі ці веб-ресурси можна умовно поділити на 8 груп:
1. Соцмережі, як загальні так і спеціалізовані;
2. Софт та CMS: сторінки з яких скачують програми та за допомогою яких створюють персональні сайти;
3. Сайти державних структур: органів влади, пошти та залізниці.
4. ЗМІ: інтернет-ЗМІ, сайти теле- та рідіоканалів, прогноз погоди;
5. Торгівля: інтерент-магазини, банкінґ, платіжні системи, зв’язок, нерухомість;
6. Розваги та дозвілля: медіа-майданчики, кіно, музика, туризм;
7. Довідково-порадницькі: спеціалізовані форуми, порадницькі сайти, кухонні рецепти;
8. Пошуковики і портали;
Цей поділ абсолютно умовний, він не відповідає класичним жанровим класифікаціям сайтів, однак для завдань цього аналізу потрібна приблизна і недеталізована класифікація, що базується на ключових утилітарних характеристиках сайтів. На графіці нижче показано сумарну кількість відвідувачів у сайтах, що належать до цих умовних категорій.
Отже, українці, як правило, використовують інтернет для отримання інформації зі ЗМІ, покупок, розваг (кіно, музика), пошуку інформації, спілкування, отримання необхідних програм.
У цих умовних категоріях цілком різна дистрибуція мов, окрім того, українці часто відвідують неукраїнські сайти.
Українські сайти поділено за мовною ознакою, окремо виділено російські та англомовні сторінки. Великі міжнародні сайти на кшталт Google, Yandex, Facebook, Вконтакте та Однокласники кваліфікуються як «українські», якщо вони цілеспрямовано працюють в «українському сегменті» інтернету і мають україномовний інтерфейс, деякі з них відкрили окремі українські редакції.
Сайти з умовного «українського сегменту» я поділив за мовними ознаками: сайт має українську версію і вона вмикається автоматично (дефолтно), сайт має українську версію, але дефолтно вмикається російськомовна, і сайт не має україномовної версії (але він з українським доменом).
Розглянемо детальніше
Соцмережі. Найпопулярніші в Україні:
Вконтакте (13 218 915 відвідувань за місяць),
Facebook (8 729 179 відвідувань за місяць),
Однокласники (6 680 700 відвідувань за місяць),
Twitter (2 987 706 відвідувань за місяць).
Усі найпопулярніші соцмережі мають український інтерфейс. Усі вони відкривають мовну версію залежно від мови браузера користувача. Відповідно, якщо у вас англійська – основна мова браузера, то сайт vk.com відкриється з англомовним інтерфейсом і т.д.
Сайти державних структур це мовний моноліт.
Усі мають дефолтні україномовні інтерфейси. Найпопулярніші сайти з цієї категорії такі: сторінка верховної ради, міністерства фінансів, державної фіскальної служби, кабінету міністрів, та портал судової влади.
ЗМІ – найвідвідуваніший сегмент в Україні
Усі сайти я погрупував за найпопулярнішими категоріями.
До тематичної групи «ЗМІ широкого спектру» зараховано інтернет видання, інтернет-версії друкованих ЗМІ, вузькоспеціалізовані видання – жіночі, молодіжні видання тощо.
У цій групі домінують українські сайти без україномовної версії або з недефолтою українською версією.
Суттєвий відсоток мають також російські ЗМІ широкого профілю (lenta.ru, gazeta.ru, kp.ru, meduza.io) та спеціалізовані жіночі (woman.ru) та молодіжні видання lookatme.ru та adme.ru. В україномовному сегменті є альтернативні сторінки подібного спрямування, але вони програють конкуренцію.
Серед сайтів телеканалів домінують сторінки з дефолтним україномовним інтерфейсом. Це зумовлено тим, що самі канали дублюють в інтернеті своє мовлення з телеефіру, який більше регулюється законодавством, ніж інтернет.
Усі найпопулярніші погодні сайти мають україномовний інтерфейс, проте він не дефолтний.
В економічному секторі ЗМІ також домінують сайти з недефолтним українським інтерфейсом а також російські видання, зокрема (http:/
В спортивному секторі ЗМІ українські сайти без україномовного інтерфейсу суттєво переважають над іншими.
В радіо подібна ситуація до телеканалів.
Як бачимо в залежності від тематичного спрямування сайти працюють різними мовами.
Якою мовою запитують Гугл?
За статистикою українці переважно вводять пошукові запити російською. Це досить легко перевірити за допомогою додатку Google Trends.
За 2015 рік серед найпопулярніших запитів були такі: військовий стан, селфі, децентралізація, летальна зброя, помилка 403, 3g інтернет, Жанна Фріске, Кузьма Скрябін, Путін. Далі ми ще повернемося до цих запитів.
Google Trends дозволяє переглянути кількісну статистику (як часто українці шукали той чи інший запит) та розподіл кількісних показників по областях. Можна ввести, наприклад, запит «військовий стан» та «военное положение» і порівняти статистику.
Зі всіх запитів тільки «децентралізація» трохи переважає над «децентрализация», оскільки належить до україномовного політичного дискурсу. По регіонах є незначні тенденції: схильність до україномовних запитів на Галичині та Волині і до російськомовних на Південному Сході країни, проте вони не завжди підтверджуються.
У соціальних мережах кожен користувач може вибрати мову інтерфейсу власної сторінки (українська доступна у всіх найпопулярніших соцмережах).
Кількісні показники різних мов персональних сторінок, на жаль, не відображають усієї повноти мовної ситуації у соцмережах (мову постів користувачів, перемикання кодів у коментарях тощо), але вони можуть дати загальне уявлення про декларативні мовні преференції (або байдужість до них).
У найпопулярнішій в Україні соціальній мережі Вконтакте користувачі можуть вказати, якими мовами вони володіють. Андрій Лопата підрахував мову за цим параметром станом на жовтень 2015 р. . Результат: Схема 8.