Яка насправді децентралізація влади?

Нині у всіх на вустах децентралізація влади. Що від неї чекати? Про децентралізацію влади у Львові та Донецьку в умовах війни розповіли львівські фахівці: голова постійної комісії з питань бюджету, ...

децентралізація
Яка насправді децентралізація влади?

Нині у всіх на вустах децентралізація влади. Що від неї чекати? Про децентралізацію влади у Львові та Донецьку в умовах війни розповіли львівські фахівці: голова постійної комісії з питань бюджету, соціально- економічного розвитку та комунальної власності Львівської обласної ради Ярослав Качмарик, заступник голови Львівської ОДА Юрій Підлісний, громадський активіст Володимир Квурт.

А також донецькі експерти: заступник голови Донецької ОДА Михайло Сливка, заступник міського голови міста Краматорськ Андрій Панков, депутат Краматорської міської ради Володимир Ржавський.

Ризикові надходження віддано на місцевий рівень

- Як будуть розподілятися податки та збори?

Я. Качмарик: У процесі децентралізації державна влада дуже цікаво поділила надходження: ті податки і збори, які завжди виконувалися і перевиконувалися, забрала собі, а ті, які ризиковані чи й взагалі можуть не надійти, – передала на місцевий рівень. Якщо говорити про структури фінансової децентралізації, то якщо в попередньому році власні податкові надходження і збори складали в основному 17%, то цього року лише 13,6%. Тобто ми говоримо про фінансову децентралізацію, а бачимо, що все навпаки. Цілу низку тих речей, які доволі ризиковані в надходженнях, віддано на місцевий рівень. А податок на доходи фізичних осіб, який завжди виконувався чи перевиконувався, переведений на загальнодержавний рівень. Водночас держава має намір перевести на місцеве фінансування багато різних структур, які раніше «годувалися» з державного бюджету.

- Що зміниться у фінансовому плані після передачі повноважень?

Я. Качмарик: Якщо передадуть повноваження, але не дадуть грошей, то не буде результату. Для прикладу, коли передаються повноваження щодо фінансування тих чи інших бюджетних установ і закладів, а на це немає грошей, то це означає, що ті люди, які там працюють, з часом не будуть отримувати зарплати і, можливо, вийдуть на вулицю. Тому зрозуміло, що на все має бути фінансовий ресурс.

- Як на вашу думку, чи буде процес децентралізації безболісним?

Ю. Підлісний: Процес децентралізації буде тривалим і болісним. Доволі специфічно проходить бюджетний процес, коли деякі території намагаються ще працювати по-старому. Але сам процес буде тривати доволі болісно, інколи проблематично. Однак ми тим шляхом повинні йти. Тому що логіка нормального розвитку держави має передбачити максимальну кількість повноважень на місцях. Проте слід чітко розуміти, що це не просто максимально віддали все, що могли віддати. А це є дуже чітке і логічне розмежування властивих функцій: що належить громаді, а що належить іншим рівням управління в державі.

В Краматорську бездефіцитний бюджет

- Яка думка щодо децентралізації влади побутує на Донеччині?

М. Сливка: Децентралізація влади у Львівській чи Івано-Франківській області – це зовсім інше, ніж децентралізація в Донецькій області. Тим більше, це зовсім інше у розумінні тих, хто живе за лінією розмежування. У зв’язку тими діями, які зараз відбуваються на території Донецької та Луганської області, можливо, треба дуже обережно підходити до ідеї децентралізації. Більшість людей, які зараз живуть за лінією розмежування, бачать цю децентралізацію зовсім в іншому ракурсі, ніж бачимо ми її. Тому я вважаю, що у нас повинен бути український варіант, який враховує всі ті обставини, які є зараз в Україні. Донеччанин вважає, що варто цей процес трошечки відтермінувати, аби не наламати дрова. Ми віримо, що скоро цих окупованих територій не буде. Ми працюємо над цим, бо вважаємо, що наша країна єдина. А люди, які скоїли цей злочин, я по-іншому не можу це назвати, повинні відповісти за свої дії. У них є своя, донецька ментальність. Адже 75 років радянської влади місцевим мешканцям втовкмачували, що Донбас – це місто шахтарів, металургів, трударів, які годують всю Україну. За 23 роки України нічого не змінилося.

- Що очікує від децентралізації Краматорськ?

А. Панков: Я погоджуюся з заступником голови Донецької ОДА Михайлом Сливкою. Зараз, коли проводяться бойові дії на наших територіях, треба більш уважно віднестися до цих територій. Але, на мою думку, те, що зараз пройшли зміни у бюджетному та податковому кодексі – це і є перший крок у децентралізації влади.

- Цьогорічний бюджет Краматорську відрізняється від попередніх років?

А. Панков: Такого бюджету, який Краматорськ сформував цього року, не було десь з п’ять років. Та самостійність, яку ми отримали, дозволила нам сформувати бездефіцитний бюджет, врахувати всі потреби бюджетної сфери, і деякі, навіть, капітальні вклади ми плануємо скерувати на розвиток міста. Тому поки що я бачу тільки позитив.

Реформи слід ретельно підготувати

- Що потрібно врахувувати під час децентралізації?

В. Ржавський: Говорячи про децентралізацію, треба враховувати, що на місцях влада залишилася та, яка й була і яка не відповідає вимогам суспільства. Тому, надаючи теперішній владі нові повноваженнями, ми лише зміцнюємо її та ускладнюємо її зміну. На мою думку, реформи зараз дуже потрібні. Але їх треба ретельно підготувати. І запроваджувати вже після місцевих виборів силами новообраних місцевих рад.

- Пане Михайле, ви також вважаєте, що слід проводити реформи на місцях?

М. Сливка: В Донецькій області місцевій владі зараз не до реформування. Ми вже цілий рік прожили у війні.Це не АТО, це – війна. Зараз у нас щодня гинуть люди. Дебальцеве, Авдіївка, обстрілюють крупнокаліберною зброєю. Ми воюємо. У нас зараз в головах не децентралізація, а те, як вивезти дітей, інвалідів. Я вчора групу людей відправляв до Одеської області. За словами мешканців цього регіону, дуже багато підприємств у них належать громадянам Росії. І ці підприємства закриваються. А людей викидають на вулицю без будь-якого соціального забезпечення, що провокує соціальні вибухи. Тому, поки йде війна, говорити про децентралізацію цього регіону завчасно.

- У Львові дещо інша ситуація.

В. Квурт: Так, у мирному Львові натомість інша ситуація. Я вважаю, що кожного разу розмови про децентралізацію влади приводили до зворотного результату. З досвіду ми знаємо, що вал розмов про децентралізацію закінчується звуженням прав територіальних громад. Ми це вже спостерігали. Поява Держархбудконтролю доби Ющенка. Чи звузило це чи розширило права територіальних громад? Чи вирішило воно питання самобудів у містах? Та, напевно, що ні. Або коли у територіальних громад забрали «швидку допомогу». Чи дозволило це міській раді гарантувати місцевим мешканцям надання своєчасної допомоги? Та, напевно, теж не зовсім.

Мені приємно чути, коли влада Краматорська тішиться щодо збільшення дохідної частини бюджету. Львів теж тішиться. Львів отримує в середньому на 600 мільйонів гривень більше, ніж він отримав в попередні роки. Але з податку з доходу фізичних осіб в попередні роки в місті залишалося 90%, а зараз тільки 67%. Це – централізація чи децентралізація?

- І які ж висновки можна зробити?

В. Ржавський: 80% мешканців Краматорська ніколи не виїжджали за межі Донецької області. Дуже треба, щоби Львів поділився патріотами. Тому що найголовніші зміни, які нам зараз треба зробити, це зміни у головах. Нам дуже не вистачає патріотів і в депутатському корпусі, і тих патріотів, які би заперечили всі ці лякалки про бандерівців, які дуже активно використовує країна-агресор. У нас, насправді, дуже велика кількість людей, ніколи не виїжджала за межі області. І тільки зараз вони змушені виїжджати. Отож вони побачили інше життя. І саме в часи війни мешканці Донбасу змогли відчути, що їх підтримує Львів.

А. Панков: Я додам. Львівська область не залишає в біді Донбас, і дуже велика кількість волонтерів працює тут, на нашій території, з перших дні визволення Краматорська. Багато надходить і одягу, і будівельних матеріалів на відновлення міста. Тому я хочу подякувати за це.

Автор : Інна Борисова для Громадського простору


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

В американському університеті презентували виставку з історії «Щедрика»

Клуб Добродіїв шукає менторів/ок для участі в проекті підтримки підлітків

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку

Зимноводівська громада: спільний пошук рішень для розвитку