Які проблеми можуть завадити регіональному розвитку?
Процес децентралізації в Україні розпочато не так давно. Проте люди,залучені до нього встигли не лише досягнути певних успіхів, але пізнати і зворотній бік. Чому? Відомо, що для координації процесів ...
Додано:
ceasc
Процес децентралізації в Україні розпочато не так давно. Проте люди,залучені до нього встигли не лише досягнути певних успіхів, але пізнати і зворотній бік. Чому? Відомо, що для координації процесів локального розвитку у регіоні має з’явитися низка спеціальних інституцій: Агенції регіонального/сталого розвитку, інкубатори підприємництва, консультаційні центри, технологічні парки, центри обслуговування інвесторів та інші.
Хороша новина: в Україні достатньо ініціативних людей, які це розуміють, готові створювати такі інституції і навіть вже зробили перші кроки.
Не дуже хороша новина: ініціатори процесів стикаються на своєму шліху із дошкульними проблемами, вирішення яких потребує іноді титанічних зусиль. Що це за проблеми?
Один в полі не воїн
Для успішного «запуску» інституції регіонального розвитку (ІРР) необхідно залучитися підтримкою громади, або хоча б стейкхолдерів. І тут ініціатор стикається із ситуацією, що в середовищі відсутнє розуміння того, що таке регіональний розвиток, для чого він потрібний усім мешканцям певного населеного пункту або території. Чому основні проблеми території краще вирішувати разом. Намагання залучити стейкхолдерів до обговорення тематики показують: усім – байдуже, кожен під регіональним розвитком розуміє щось своє і розглядає цей процес лише під кутом отримання преференцій для власного бізнесу.
Робоча і успішна модель ІРР
Навіть дипломовані фахівці з регіонального розвитку, які розуміються на ньому, встигли попрацювати над темою практично, часто не мають уявлення про таку модель. Ключові запитання: як мені створити модель, у якій я можу самореалізуватися, як фахівець і допомогти самореалізуватися іншим фахівцям? Щоб вона була не дотаційною, а як мінімум – самоокупною, як максимум – прибутковою? З чого почати? Як презентувати таку модель загалу, щоб говорити зі стейкхолдерами не взагалі, а предметно? Як заручитися підтримкою влади, довівши, що така інституція буде діяти в її інтересах?
Фінансування на початковому етапі
Інституції, які фінансуються з державного бюджету, в силу певних причин функціонують не дуже ефективно. Можливий інший шлях – створення незалежної структури. Але у цьому випадку необхідно переконати бізнес фінансувати ІРР хоча б на початковому етапі. Проте, як ми знаємо, залучення в регіон грантів і інвестицій – процес непростий і тривалий. Відповідно бізнес, не бачачи швидких результатів, сприймає такі витрати, як надто ризиковані і скасовує фінансування. Як наслідок, ІРР втрачає кращих фахівців і, зрештою, ініціатива згасає.
Кадрова проблема
Розглянемо цю ситуацію у розрізі залучення в регіон грантових коштів з міжнародних фондів і програм. Тут кадрова проблема виходить на рівень «дурної безкінечності» і провокує два питання: де знайти високопрофесійних проектних менеджерів і чим їм платити? Адже без проектних менеджерів не буде підтриманих грантових проектів, а отже – доказової бази про результативність роботи. Але на старті, доки проекти лише пишуться і подаються на розгляд донорів (а це займає тривалий час), проектних менеджерів потрібно залучити в штат, причому не на мінімальну ставку. Самі проектні менеджери не прагнуть працювати в підтриманих проектах, тому зробити роботу сьогодні задарма, заради оплаченої участі у проекті через рік, відкидають. Не варто також забувати, що людей такого рівня підготовки – одиниці, тому навіть в разі залучення стартового фінансування їх можна просто не знайти.
Якщо вам відомі і близькі перелічені вище проблеми – ви точно практик, який вже має певний досвід, як успішний, так і не дуже. Якщо лише плануєте створення інституції регіонального розвитку, вам слід взяти сказане до уваги: здебільшого проблеми типові для усіх регіонів.
Основоположне питання: як вирішувати усі ці проблеми? Оптимальний шлях – скористатися досвідом колег, які вже проходили подібні етапи і знайшли ефективні рішення. Пропонуємо вашій увазі закордонне стажування «Інституції оточення бізнесу – ІОТ. Інтенсивний бізнес-курс», яке відбудеться у Кракові і Лодзі 19 – 24 червня. Під час стажування ви відвідаєте діючі інституції оточення бізнесу та регіонального розвитку, де зможете поспілкуватися з практиками і встановити партнерські зв’язки. А також – отримаєте відповіді на більшість питань, пов’язаних з процесом створення ІРР та управління ними.
Основні теми стажування:
- Інституції оточення та підтримки бізнесу: типи, форми, функціональне призначення.
- Створення ІОТ: хто ініціює, з чого починати, стратегії розвитку.
- Фінансування ІОТ: на чому вони заробляють.
- Європейські фінансові інструменти для розвитку регіонів та сегменту МСП (малого та середнього бізнесу) та робота з ними.
- Базові поняття роботи з проектами, фінансованими ЄС: типи проектів, структура і логіка заповнення проектних заявок.
- Пошук інструментів фінансування для різних типів проектів.
- Побудова консорціумів та джерела пошуку партнерів.
- Роль консалтингової фірми в написанні, управлінні та звітуванні по проектах в цифрах.
- Проектна команда консалтингової фірми та команда проекту організації-замовника: вимоги до кваліфікацій.
*Реєстрація для власників діючих віз та біометричних паспортів – до 15 червня включно.
При потребі оформлення візи – до 1 червня включно.
Детальніше тут: https://www.ceasc-bw.com/products/institutsiji-otochennya-biznesu/