Залучати мешканців до ухвалення місцевих рішень – і не для «галочки»

Результати анкетування мешканців м. Чугуєва, Чугуївського та Печенізького районів Харківської області. Ще у 1948 році у Загальній декларації прав людини було проголошено, що «визнання гідності, ...

Додано:
kobzar

Не для галочки
Залучати мешканців до ухвалення місцевих рішень – і не для «галочки»

Результати анкетування мешканців м. Чугуєва, Чугуївського та Печенізького районів Харківської області.

Ще у 1948 році у Загальній декларації прав людини було проголошено, що «визнання гідності, яка властива всім членам людської сім’ї, і рівних та невід’ємних їх прав є основою свободи, справедливості та загального миру».

Серед інших прав і свобод людини було визначено право на участь у суспільних справах та основоположний принцип, що випливає з цього права: урядування має базуватися на волі народу. Стаття 21 цього засадничого документу говорить: «1. Кожна людина має право брати участь в управлінні своєю країною безпосередньо або через вільно обраних представників».

Для того, щоб визначити рівень поінформованості мешканців м. Чугуєва, Чугуївського та Печенізького районів про можливість участі в процесі прийняття рішень на місцевому рівні та про механізми участі, Чугуївською правозахисною групою було проведено анкетування мешканців зазначеного регіону – шляхом письмового опитування та заповнення анкет на відповідній google-формі.

В опитуванні взяли участь 300 осіб з м. Чугуєва, Чугуївського та Печенізького районів.

Що стосується гендерної ознаки, то серед респондентів виявилося трохи більше чоловіків, ніж жінок:

– чоловіки – 54.1%

– жінки – 45.9%

За віком найбільш активними виявилися мешканці (мешканки) у віці 31 – 45 років:

– 18 – 30 років – 19.4%

– 31 – 45 років – 55.1%

– 46 – 60 років – 20.4%

– понад 60 років – 4.1%

За рівнем отриманої освіти:

– середня освіта – 11.2%

– професійно-технічна освіта – 16.3%

– вища освіта – 72.4%

На питання «До якої з нижчезазначених категорій громадян Ви себе відносите?», майже половина опитуваних відповіли, що співвідносять себе з людьми, що не беруть активну участь  у місцевих суспільних процесах:

– людина, що не бере активну участь у місцевих суспільних процесах – 45.7%

– громадський активіст (представник громадської організації) – 29.8%

– працівник органу місцевого самоврядування – 5.3%

– депутат місцевої ради (помічник депутата) – 6.4%

– інше – 12.8%

Шляхом опитування ми також з’ясували, що заважає мешканцям брати участь у процесах прийняття рішень. Більшість відповіло, що немає вільного часу, однак 29,3% сказали, що причиною є незнання, як вплинути на прийняття рішень на місцевому рівні:

– немає вільного часу – 36%

– недостатність коштів та інших ресурсів для здійснення такої діяльності – 7.3%

– немає однодумців – 6.7%

– незнання, як вплинути на прийняття рішень на місцевому рівні – 29.3%

– можливий тиск з боку органів влади, місцевого самоврядування, правоохоронних органів, роботодавця тощо – 8%

– інше – 2.7%

На питання «Чи потрібно сприяти підвищенню громадянської активності мешканців Вашої громади (села, селища, міста) через їх залучення до процесу ухвалення рішень на місцевому рівні?» 91,8% опитаних відповіли, що потрібно:

– так – 91.8%

– ні – 0%

– складно відповісти – 8.2%

Варто також звернути увагу, що ніхто з опитаних не відповів, що не потрібно сприяти підвищенню громадянської активності мешканців громади через їх залучення до процесу ухвалення рішень на місцевому рівні:

Всі опитані вважають, що мешканці повинні мати реальний вплив на прийняття рішень органами місцевого самоврядування, однак їх погляди розділилися в питанні, які саме громадяни мають мати вплив: частина (45.1%) вважає, що лише ті, які є компетентними у питаннях, що вирішуються, інша ж частина (53.1%) переконана, що вплив повинні мати усі громадяни, яких це стосується, незалежно від рівня їх досвіду, освіти, віку тощо.

Дуже прикро, що на питання «Чи впливають мешканці міста/селища/району на процес прийняття рішень у громаді?» більшість опитаних відповіли, що владники та мешканці не чують один одного:

– так, я вважаю, що мешканці впливають на процеси прийняття рішень – 6.1%

– місцева рада іноді враховує думку мешканців у прийнятті рішень – 30.6%

– вважаю, що владники та мешканці не чують один одного – 60.2%

– інше – 3.1%

 

Не чують

Рівень поінформованості жителів про їх права та можливості їх захисту:

– високий – 16.3%

– середній – 38.8%

– низький – 44.9%

Тобто, майже половина опитаних сказали, що рівень їх поінформованості у царині захисту прав і свобод людини є низьким. Високий рівень поінформованості лише у 16% опитаних.

На питання «Чи відомі Вам громадські неурядові організації, які активно діють у Вашій громаді (районі)? Якщо так – напишіть», 68,3% опитаних відповіли, що їм відомі такі громадські організації.

Серед громадських організацій, які були вказані:

– Чугуївська правозахисна група – 83% опитаних

– ГО «Наш вибір» – 12%

– ГО «Зоозахист» – 4%

– інші – 1%

Щодо того, в якій формі проводяться обговорення проектів рішень органів місцевого самоврядування у населеному пункті, то більшість опитаних вказали, що обговорення проводяться серед депутатів на сесіях відповідних рад:

– загальні збори мешканців – 5.3%

– громадські слухання         – 11.6%

– обговорення серед депутатів на сесіях місцевих рад – 69.5%

– інше – 13.7%

На питання «Наскільки масовими є обговорення?» ми отримали не дуже втішні результати, адже респонденти вказали, що обговорення є небагаточисельними та відбуваються у вузьких колах осіб:

– в обговореннях беруть участь багато мешканців – 2.2%

– обговорення є небагаточисельними – 22.6%

– обговорення відбуваються у вузькому колі осіб – 49.5%

– складно відповісти – 25.8%

В результаті опитування вдалося також з’ясувати, що мешканці громади недостатньо поінформовані щодо можливостей впливати на процес прийняття рішень та не до кінця розуміють механізми впливу:

– цілком достатньо – 1%

– мешканці інформовані, але не до кінця розуміють механізми впливу – 18.2%

– мешканці недостатньо інформовані і не розуміють механізмів впливу – 78.8%

– інше – 2%

Джерела, з яких мешканці отримують інформацію щодо прийняття рішень органами місцевого самоврядування (можна було називати кілька джерел, тому сума перевищує 100%):

– з соціальних мереж (Facebook, Вконтакте, Одноклассники тощо) – 49.5%

– з друкованих ЗМІ – 44.3%

– від родичів або знайомих – 38.1%

– з Інтернет-видань – 29.9%

– з сайтів місцевих рад – 25.8%

– з радіо, телебачення          – 22.7%

– від громадських організацій – 14.4%

– від місцевих депутатів – 11.3%

– від керівництва ради – 6.2%

На питання «Чи є висвітлення інформації про діяльність органів влади та місцевого самоврядування у місцевих комунальних ЗМІ об’єктивним?» лише 11,7% відповіли ствердно. А 77,7 % опитаних вважають таке висвітлення необ’єктивним.

– так – 11.7%

– ні – 77.7%

– інше –10.6%

Половина опитаних не знає, хто з депутатів закріплений за їхніми округами (мікрорайонами) у місцевій раді:

– знають – 35.4%

– не знають – 50.5%

– ніхто не закріплений – 2%

– складно відповісти – 12.1%

На питання «Яким чином депутати місцевої ради Вашого населеного пункту відстоюють інтереси громадян, яких вони представляють?», опитані зазначили:

– подають власні проекти рішень – 31,6%

– регулярно спілкуються із мешканцями, яких вони представляють у раді – 25,3%

– беруть активну участь у розробці планів, стратегій розвитку – 13,9%

Чи зацікавлена місцева рада у залученні мешканців до процесу прийняття рішень? Переважна більшість (70,1%) респондентів вказали, що місцева рада практично НЕ залучає мешканців до процесу прийняття рішень:

– так, місцева рада зацікавлена та постійно консультується із мешканцями – 2.1%

– місцева рада ситуативно залучає мешканців до процесу прийняття рішень – 18,6%

– місцева рада практично не залучає мешканців до процесу прийняття рішень – 70.1%

– інше – 9.3%

Більшість опитаних не знають, що таке бюджет участі (громадський бюджет) або не дуже добре знають:

– так, добре знаю – 20.4%

– не дуже добре знаю – 35.7%

– не знаю – 43.9%

Як виявилося, мешканці зазначеного регіону також не дуже добре обізнані про такі механізми участі в процесі прийняття рішень, як громадські ініціативи (взагалі не знають 48%), місцеві ініціативи (не знають 25%), загальні збори (не знають 17%).

Опитані не змогли відповісти, чи є чіткими і прозорими закріплені в місцевих нормативно-правових актах (НПА) процедури громадських слухань, місцевих ініціатив, загальних зборів у відповідному населеному пункті. Більшість респондентів поставили відмітку, що їм складно відповісти на це запитання, що свідчить про низьку поінформованість про наявні механізми:

– складно відповісти – 62.5%

– локальні НПА не містять згаданих процедур громадських обговорень – 14.6%

– у місцевих НПА процедури зазначені, але вони занадто ускладнені або нечіткі – 16.7%

– закріплені в НПА процедури є чіткими і прозорими, мешканці можуть безперешкодно провести громадські слухання, загальні збори та реалізувати місцеві ініціативи – 6.2%

На питання «Чи проводяться громадські обговорення проектів рішень?» ми також отримали інформацію, що переважно НЕ проводяться, а якщо і проводяться, то лише «для галочки», тобто формально:

– так, проводяться, і доволі активно – 6.1%

– проводяться, але, скоріше, формально, для «галочки» – 30.6%

– ні, не проводяться – 37.8%

– складно відповісти – 25.5%

При цьому 89,9% опитаних хочуть взяти участь у заходах, де б могли дізнатися, як можна впливати на прийняття рішень місцевими органами влади та місцевого самоврядування.

Отже, анкетування виявило чимало проблем, що існують у сфері залучення громадян до процесу прийняття рішень на місцевому рівні, головними з яких є, з одного боку, низький рівень поінформованості самих мешканців, а з іншого – намагання владників «обійтися» без дієвої громадської участі або імітувати цю участь формальними заходами «для галочки».

Зауважимо, що опитування проводилося в рамках проекту  «Мости для демократії в Харківській області», що реалізовує Чугуївська правозахисна група в партнерстві з Інститутом міжнародного співробітництва Німецької асоціації народних університетів (DVV), Представництвом DVV International в Україні у рамках проекту «Регіональні Голоси – Створюємо Мости для Демократії» за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччини.


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Публічне управління на деокупованих територіях: відбулась експертна дискусія

Як відновлюється Петропільський ліцей Широківської громади Запорізької області

Новий застосунок для турботи про себе та покращення ментального стану дорослих та дітей

Молодіжні делегати України до ООН взяли участь у форумі ЕКОСОР-2025 у Нью-Йорку

Лебединський педколедж пережив руйнування війни, був відновлений — але не оновлений

У двох громадах Миколаївщини успішно реалізують Плани відновлення і розвитку, що мають зелену складову