Залучення громадськості до процесу відновлення України: приклад Баштанського району Миколаївської області

Залучення громадськості до процесу відновлення України: приклад Баштанського району Миколаївської області. Війна в Україні завдала величезних збитків інфраструктурі країни. За оцінкою Світового ...

Додано:
alyona2329

374256934_620313216948830_8857403152099353084_n
Залучення громадськості до процесу відновлення України: приклад Баштанського району Миколаївської області

Залучення громадськості до процесу відновлення України: приклад Баштанського району Миколаївської області.

374256934_620313216948830_8857403152099353084_nВійна в Україні завдала величезних збитків інфраструктурі країни. За оцінкою Світового банку, станом на лютий 2023 року потреба у коштах на відбудову та відновлення України оцінювалась у сумі 411 млрд дол. США. Йдеться про кошти, які мають бути забезпечені як всередині країни, так і за рахунок міжнародної допомоги та прямих іноземних інвестицій. Але коштів обмаль, а тому їх витрачати потрібно виважено та ефективно. Громадською Організацією «Проти Корупції», яка входить в коаліцію з раннього відновлення,  було проведено дослідження моніторингу процесу відновлення в Миколаївській області, а саме в Баштанському районі. За словами експерта з раннього відновлення Юрія Путрі, який є керівником ГО «Проти Корупції», дослідження показало, що залучення громадськості до процесу відновлення є важливим фактором успіху. 
Громадський сектор може відігравати важливу роль у таких сферах, як:
- планування: громадськість може надавати інформацію про потреби громади та допомагати формувати план відновлення та залучати фахівців до підготовки проєктно-кошторисної документації по проєктах відбудови;
- контроль і моніторинг: громадськість може стежити за виконанням робіт і запобігати корупції, вчасно сигналізувати про можливі проблеми й зловживання.
Приклад з Баштанського району Миколаївської області

У Баштанській територіальній громаді Миколаївської області міська рада ініціювала створення Робочої групи з відновлення. Склад робочої групи – 17 осіб: 16 представників Баштанського виконавчого комітету та комунальних підприємств та одна представниця громадського сектору – член молодіжної ради. Зауважимо, такий склад робочої групи не відповідає критеріям щодо кількісного та персонального складу Порядку “Розроблення, проведення громадського обговорення, погодження програм комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини) та внесення змін до них” постанови Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2022 р. № 1159, що передбачає більшу залученість громадських представників в таких робочих групах. Робоча група бере участь у розробці плану відновлення територіальної громади. Члени групи надають інформацію про потреби громади та формують Програму комплексного відновлення.
Профіль Громади:
Баштанська територіальна громада, Миколаївська область, Баштанський район
Кількість населених пунктів: 26
Тип громади: міська
Площа територіальної громади: 760.3 км 2
Чисельність населення громади: 21940
Джерело: https://decentralization.gov.ua/newgromada/4257
Заступник голови робочої групи, Світлана Євдощенко (заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради), у своєму інтерв’ю зазначила: “Сьогодні кожен мешканець громади має можливість не просто висловитися про те, як краще здійснити точкові ремонти та «підлатати» існуючу забудову. Мешканці громади можуть долучитись до формування бачення нашої громади у майбутньому, виходячи з особливостей нашої місцевості, структури забудови, характеристик бізнесу, нашої культури та історії”.

Участь громадськості в розробці плану відновлення
Сьогодні робоча група активно розробляє план відновлення. При цьому, громадськість залучена до кількох етапів підготовки плану відновлення Баштанської територіальної громади:
- опитування громадськості – члени робочої групи провели опитування населення громади для з’ясування основних потреб громади;
- громадські обговорення – члени робочої групи планують провести низку громадських обговорень для обговорення результатів опитування та обміну ідеями.
Визначення пріоритетних об’єктів для відновлення.
Станом на момент підготовки цієї публікації проведено 100% комісійних обстежень об’єктів від загальної кількості візуально виявлених пошкоджень та 71,4% технічних обстежень від загальної кількості візуально та комісійно виявлених значних пошкоджень та руйнувань. На основі інформації, отриманої від громадськості, робоча група визначила пріоритетні об’єкти для відновлення в громаді. До таких об’єктів належать:

- школи, садочки та інші освітні заклади 13 об’єктів;
- медичні заклади 10 об’єктів;
- інфраструктурні об’єкти, а саме дороги, мости та водопровід 12 об’єктів;
- об’єкти культурного значення 6 об’єктів;

- адмінбудівлі різних форм власності 12 об’єктів; 

Житлова інфраструктура, у т.ч.:
- багатоквартирних будинків 26 об’єктів;
- квартир в багатоквартирних будинках 225 об’єктів
- садибна житлова будівля 645
Міська рада вже подала два проєкти (очікується фінансування) на фінансування за рахунок коштів Фонду ліквідації наслідків збройної агресії, а саме:
- реконструкція будівлі поліклініки, В-2 КНП “Баштанська багатопрофільна лікарня“ Баштанської міської ради;
- реконструкція будівлі лікувального корпусу (інфекція), Д-1КНП “Баштанська багатопрофільна лікарня“ Баштанської міської ради.
Контроль виконання робіт з відновлення
Робоча група Баштанської ТГ планує провести громадське обговорення з метою погодження програми комплексного відновлення. Обговорення відбудеться в онлайн-форматі та буде доступно для всіх мешканців громади. Після обговорення громадськість буде залучена до моніторингу виконання програм комплексного відновлення. Члени громадської групи планують розробити систему моніторингу, яка дозволить відстежувати хід виконання робіт та вчасно виявляти можливі проблеми. Для підвищення ефективності моніторингу робоча група планує залучити експертів з відновлення. Експерти проведуть навчальні тренінги для членів робочої групи та бажаючих місцевих активістів. Освітні тренінги будуть присвячені основам моніторингу та принципам ефективної взаємодії з органами влади.

Висновок
Залучення громадськості до процесу відновлення. Баштанської громади є позитивним прикладом того, як можна використовувати досвід та знання мешканців для розробки ефективного плану відновлення. Однак варто зазначити, що склад робочої групи не відповідає нормам постанови Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2022 р. № 1159, що може негативно позначитися на ефективності її роботи.
—————————————————————–
Ця публікація була підготовлена в рамках проекту «Екстрена підтримка громадянського суспільства та ЗМІ у відповідь на війну в Україні» за сприяння Європейського Союзу. Її зміст є виключно відповідальністю ГО “Проти Корупції” і не обов’язково відображає погляди Європейського Союзу.


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Її перспектива: погляд жінок на війну та участь у відбудові

Понад тисяча мешканців Бучанського району отримали правову допомогу від Громадського центру сприяння доступу до правосуддя

Як Шацька громада розвиває туризм спільно з місцевим бізнесом та громадським сектором

Роль Street Child в підтримці локалізації гуманітарної допомоги в Україні

Десять проєктних ідей з відновлення та розвитку Шевченківської громади

Опитування щодо нового курсу YouControl Academy “OSINT для журналістів-розслідувачів”