Знання, які спонукають до дії
Як створити самодостатню, людиноцентровану, активну, освічену, щасливу та здорову громаду? – Пошуком відповіді на це питання і шляхів досягнення визначеного займається чи не кожна громада. Так, ...
Додано:
ІСКМ
Як створити самодостатню, людиноцентровану, активну, освічену, щасливу та здорову громаду? – Пошуком відповіді на це питання і шляхів досягнення визначеного займається чи не кожна громада. Так, клопіткою справою пошуку секрету успіху «бажаної» громади займалися учасники тренінгу «Діяльність громадських активістів в умовах децентралізації», що проводився Інститутом соціокультурного менеджменту з 17 по 19 вересня 2018 року у м. Львів в рамках проекту «Участь через залучення»*. Цього разу до навчалася друга група учасників проекту, а саме 20 громадських активістів з усієї України опановували інструменти впровадження децентралізації на локальному рівні. Громадськість має бути освіченою у питаннях реформування місцевого самоврядування.
Ділився досвідом, знаннями, напрацюваннями на заході Леонід Жовтило, експерт з місцевого економічного розвитку, реформування місцевого самоврядування, тренер з неформальної освіти, випускник проектів ІСКМ.
Триденний тренінг характеризувався насиченим навчальним процесом. Пробіжимося по центральним пунктам:
Ознайомилися
На тренінгу учасники поринули в ознайомлення із сутністю децентралізації як секторальної реформи, розглянули її ключові аспекти. Поринули в історію реформування адміністративно – територіального устрою Європейських держав та України, зокрема, держава Україна – як частина європейської спільноти; децентралізація місцевих влад в державах Європи – як частина демократичних цінностей; децентралізація владних взаємовідносин в Україні – історичний аспект. Також тренер розповів учасникам про досвід впровадження децентралізації закордоном.
Засвоїли
Основу основ, що неабияк вразила учасників, – законодавчі аспекти децентралізації в Україні. Тренер представив повноцінний базис юридичної основи децентралізації в Україні. В чому полягає сутність залучення громадськості до прийняття рішень місцевою владою – наступне, що засвоїли учасники. Наприклад, тренер розповів учасникам і передав практичні методики щодо інструментів громадської участі, зокрема: загальні збори громадян за місцем проживання; громадські слухання; громадські ради та інші. Засвоїли зміст стратегічного планування.
Практикували
Що іноді заважає плинути у напрямку розвитку громад? Сукупність певних бар’єрів. А саме яких – учасники визначали в процесі групової роботи, обмінюючись досвідом та ситуацією у власній громаді. Це допомогло учасникам сформувати перелік наявних та можливих загроз для їхніх територіальних громад, що можуть виникнути в процесі впровадження реформи місцевих влад. А далі займалися пошуком шляхів подолання та убезпечення від цих загроз.
Групова робота, які поєднують пакунок макаронів та зефіру, у прямому сенсі. Учасники завдяки стратегічному баченню, консенсусу й спільним зусиллям будували «Башту з макаронів». Це чудовий інструмент групової роботи, який занурює у процес і результат тішить всіх учасників.
Досліджували
Досліджували «які внутрішні ресурси ОТГ сприятимуть сталому розвитку громади?» через три локації: екологія; виробнича сфера; соціальна сфера.
На прикладі трьох громад учасники здійснювали їх картування. І мова не про географію – «картуємо можливості громади». Учасники, об’єднавшись у групи, створювали карти ресурсів громад, шляхом дослідження через мережу Інтернет сайтів громад, документів та інших інформаційних публікацій, які так чи інакше описували ресурси громад. Відповідно, учасники отримали цікаві мапи можливостей й усвідомили те, що якщо трансформувати дану методику на свої громади – результат відкриє нові вектори для роботи і покращення життєдіяльності громад.
Переглянули
Іноді мультфільм може візуально передати зміст тих проблем, які у реальному житті ми просто не помічаємо. Так яскравий анімаційний мультик «Про важливість місцевої демократії» показав учасникам, що все в їх руках, адже місцеве самоврядування має неабияку силу, якщо діяти спільно.
Філософський уривок з фільму «Собаче серце», де професор Преображенський розповідає про розруху в «головах» – чудовий приклад того, з чого починаються безліч проблем, і в чому полягає проблема свідомості людства.
Аби не було «розрухи», тому ж активна громадськість і навчається. Руйнація старих стереотипів і формування нового світогляду запорука активного громадянського суспільства.
Отже, триденне навчання активних громадян пройшло динамічно, з користю не тільки для них, але й для громад, до яких вони повернуться. Тренінг «Діяльність громадських активістів в умовах децентралізації» для другої групи завершив другий етап проекту «Участь через залучення». Але завершення є початком, зокрема, початком скорого третього етапу, впровадження знань учасниками та реалізацією ними громадських ініціатив на локальному рівні.
*Проект «Участь через залучення» реалізується Інститутом соціокультурного менеджменту в рамках «Програми сприяння громадській активності «Долучайся!»», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст статті є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.