Звернення Євромайдан SOS щодо незаконного переміщення громадян України з Маріуполя та інших українських міст на територію Російської Федерації

The English text is belowПісля вторгнення Російської Федерації на територію України 24 лютого 2022 року Маріуполь опинився у блокаді російських військ. За повідомленнями місцевої влади, ...

Євромайдан-4
Звернення Євромайдан SOS щодо незаконного переміщення громадян України з Маріуполя та інших українських міст на територію Російської Федерації

The English text is below

Після вторгнення Російської Федерації на територію України 24 лютого 2022 року Маріуполь опинився у блокаді російських військ. За повідомленнями місцевої влади, інфраструктура міста знищена на 80%, а в самому місці відбувається масштабна гуманітарна катастрофа.

Ізюм, Волноваха, Ірпінь, Іванків, Буча, Гостомель, Чернігів та інші українські міста опинилися під прицільним вогнем російської армії, яка вже кілька тижнів зриває спроби української сторони завезти гуманітарні вантажі та евакуювати цивільне населення.

Натомість Російська Федерація вдається до воєнних злочинів у вигляді незаконного переміщення цивільного населення з Маріуполя, Волновахи, Гостомеля тощо на територію Російської Федерації.

За офіційними повідомленнями така практика вже охопила кілька тисяч маріупольців, серед яких приблизно половини жителів Лівобережного району Маріуполя. Рідні людей стверджують, що у частини із них відсутні або вилучені документи, що посвідчують особу. Цих людей вивозять на територію РФ напряму або через тимчасово окуповані території Криму та сходу України. Ці дії супроводжуються дезінформаційною кампанією: російські військові повідомляють про нібито встановлення контролю над низкою українських міст і неспроможність інших прийняти евакуйоване населення.

Рідні людей повідомляють про практику так званих фільтраційних пунктів для подальшого перерозподілу по різних містах Росії. Подібний табір вже функціонує в тимчасово окупованому Докучаєвську Донецької області. Людей допитують співробітники ФСБ щодо наявності рідних у Збройних Силах України та правоохоронних органах.

Описані вище діяння є грубим порушенням міжнародного гуманітарного права, зокрема, статті 49 Женевської Конвенції (IV) про захист цивільного населення під час війни від 12 серпня 1949 року, статті 85 (4)(a) Додаткового протоколу (І) до Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року, що стосується захисту жертв міжнародних збройних конфліктів, від 8 червня 1977 року, звичаєвого МГП та інших положень.

До всього таке переміщення населення не можна вважати евакуацією, оскільки Російська Федерація на момент цих подій не була державою-окупантом Маріуполя. Навіть якщо йдеться про примусове переміщення населення з районів, що знаходяться під контролем російських окупаційних сил, воно також є протиправним, адже: (1) переміщення здійснюється за межі окупованої території без військової необхідності, людей відправляють до найвіддаленіших куточків Російської Федерації з метою «підняття економіки»; (2) вилучення паспортів та інших українських документів, що посвідчують особу, свідчать про те, що цей захід не є тимчасовим, оскільки громадяни України не мають можливості повернутись; (3) окупанти розлучають сім’ї, відбирають засоби зв’язку та змушують до праці; (4) Росія неодноразово відмовлялася відкривати гуманітарні коридори для евакуації мешканців охоплених бойовими діями населених пунктів у більш безпечні регіони на підконтрольній уряду території України; (5) зафіксовано численні випадки, коли російські війська обстрілювали мешканців, які намагалися виїхати у більш безпечні регіони на підконтрольній уряду території України. Усі ці обставини дають підстави стверджувати, що російські окупанти вчинили воєнний злочин, передбачений статтею 8 (2)(b)(viii) Римського статуту Міжнародного кримінального суду.

24 березня цього року Міжнародний комітет Червоного Хреста звернувся до Міністерства закордонних справ РФ щодо відкриття офісу у Ростові-на-Дону на території Російської Федерації.

Ми вважаємо, що у разі відкриття офісу Міжнародного комітету Червоного Хреста на території держави-агресора його основним завданням має стати захист прав громадян України, які були незаконно переміщенні на територію Російської Федерації, припинення їх подальшого транспортування до віддалених районів Російської Федерації, допомога із відновленням документів, налагодження зв’язків із їхніми рідними та якнайшвидше повернення на територію України.

Окремо звертаємо увагу на необхідність БДІПЛ ОБСЄ, Постійної ради ОБСЄ у Відні, Комісара Ради Європи з прав людини, моніторингових та конвенційних механізмів Ради Європи, географічних та тематичних  мандатів ООН, Ради ООН з прав людини, Верховного комісара ООН за прав людини, Офісу ООН з координації гуманітарних справ (UN OCHA), Міжнародного комітету Червоного Хреста тощо вчиняти активні дії для захисту громадян України, які були незаконно переміщені на територію Російської Федерації, та дотримання міжнародного гуманітарного права російською стороною.

Звернення відкрите для підписання громадськими організаціями. У разі підтримки звернення прохання заповнити цю форму.

Звернення підтримали:
Центр Громадянських Свобод
Адвокатська дорадча група
Асоціація єврейських організацій та общин (Ваад) України
Мережа АНТС
БО «БФ»Громадяни»
БО БФ ім Федора Шпига
Вокс Україна
ГО “Люди – імпульс змін”
ГО “Ла Страда-Україна”
ГО Інсайт
ГО Платформа прав людини
ГО Народний Захист
ГО Центр правових та політичних досліджень “СІМ”
ГО Патронус
Громадська організація “Кримський центр ділового та культурного співробітництва “Український дім”
Міжнародний центр “Пряма ініціатива” в Україні
коаліція Євромайдан SOS
Інститут Гендерних програм
Інститут Інноваційного Врядування
ІСАР Єднання
Конгрес національних громад України
КримSOS
Освітній дім прав людини – Чернігів
Фонд Євромайдан-Варшава
Осередок Всесвітнього Руху Патріотів України в Німеччині
Правозахисний центр “дія”
Регіональний центр прав людини
Український інститут з прав людини
ЦГП Альменда
ініціатива One Philosophy / WeAreUkraine
ІАЦ “Громадський Простір”

Підписанти в індивідуальній якості:

О. Груба журналіст

 

Euromaidan SOS Appeal regarding illegal movement of Ukrainian citizens from Mariupol and other Ukrainian cities to Russia

Following the Russian invasion of Ukraine on February 24, 2022, the city of Maryupol is surrounded by occupation forces and struggles under constant shelling. According to the local authorities, 80% of the urban infrastructure is destroyed resulting in an overwhelming humanitarian crisis.

According to official records, this maleficent practice already affected a few thousand people from Maryople, mainly from the city’s left bank. Relatives of the forcefully removed inform that many either lacked IDies or the documents were confiscated. Affected people are relocated against their will to Russia directly or to the temporarily uncontrolled territories of Crimea or the Donbas region. These acts of aggression against civilians are accompanied by an intense disinformation campaign claiming that Russian forces now control several Ukrainian cities in the area, and other government-controlled cities refuse to take in refugees.

There are numerous reports of Russian filtration camps for forcefully relocated Ukrainian civilians to be settled in distant regions of the Russian Federation. One of such camps is already operating in Dokuchaevsk of the Donetsk region. Russian Federal Security agents interrogate the prisoners if they have relatives serving in the Ukrainian army or police.

The actions described above directly contradict the provisions of article 49 of the IV Geneva Convention Relative To The Protection Of Civilian Persons In Time Of War of 12 August 1949. Additionally, the actions mentioned above violate the provisions of Article 85 of the Protocol Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949, relating to the Protection of Victims of International Armed Conflicts (Protocol I), and other commonly accepted provisions of the International Humanitarian Law.

Moreover, the forceful relocation of civilians cannot be treated as an evacuation since the Russian Federation did not occupy or control Marypol prior to these events. Even if speak about forced relocation of civilians on temporary occupied (by Russia) territories, the actions on behalf of Russian forces are still in direct violation of the established norms of the International Humanitarian Law because: 1) civilians are relocated outside of the occupied regions without any appropriate military or humanitarian justification, people are moved to the remote Russia regions to “bolster economy”; 2) the confiscation of IDs and other documents signifies that relocation is not temporary because Ukrainian civilians will not be able to return; 3) the Russian occupation forces separate families, take away mobile phones and force people to work under duress; 4) Russia continuously refuses to establish safe passages to allow civilian population to evacuate from besieged cities to safe locations controlled by Ukrainian government; 5) according to numerous records, Russian forces opened fire on civilians fleeing war zones to safer regions controlled by Ukrainian government. These actions clearly indicate that Russian forces commit war crimes in direct violation of Article 8 (2)(b)(viii) of the Rome Statute of the International Criminal Court.

On March 24 the International Committee of the Red Cross contacted the Ministry of International Affairs of the Russian Federation with the plan to open a new office in Rostov-on-Don, Russia.

It is our firm belief that if such an office of the International Committee of the Red Cross is on the territory of Russia, its main goals should be the protection of the rights of Ukrainian civilians illegally relocated, prevention of further transportation of Ukrainian civilians to the remote areas of the Russian Federation, helping relocated civilians to restore legal documentation, contact their relatives, and return to Ukraine.

We would like to draw additional attention to the role of the ODIHR, OSCE, the Permanent Council of the OSCE in Vienna, the European Commissioner for Human Rights, monitoring mechanisms of the European Council, the relevant regional initiatives and mechanisms of the UN, the United Nations Human Rights Council, The Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights, and the International Committee of the Red Cross to use all available mechanisms and means to protect Ukrainian people who were forcefully relocated to the Russian Federation, and to ensure that Russia abides by the norms of the International Humanitarian Law.

To join the list of signatories of this appeal, please fill out the following form.

This appeal has been signed by:

Center for Civil Liberties
Advocacy Advisory Panel
Association of Jewish Organizations and Communities (VAAD) Ukraine
ANTS Network
VoxUkraine
Charitable Foundation Citizens
Shpyg Foundation
Youth non-political public movement “Impulse of Change”
Civil Society Organization “La Strada-Ukraine”
NGO Insight
NGO “Human Rights Platform”
SIM Legal and Political Research Cente
NGO Patronus
NGO “Crimean Center for Business and Cultural Cooperation” Ukrainian House
Direct Initiative International Centre for Ukraine
Institute of gender programmes
Institute of Innovative Governance
Civil Society Non-profit Organization ISAR “Ednannia”
Congress of the National Communities of Ukraine
Crimea SOS
Educational Human Rights House Chernihiv (EHRHC)
Euromaidan-Warsaw Foundation
The Global Movement of the Ukrainian Patriots in Munich (Germany)
Human Rights Center ACTION
Ukrainian Institute of Human Rights
‘Almenda’ Civic Education Center
One Philosophy / WeAreUkraine

Signatories in an individual capacity:

O. Grough journalist

Джерело: Центр Громадянських Свобод


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

Вийшов другий сезон Rights Now! Podcast

На Тернопільщині ділилися кращими практиками розвитку гуманітарно-соціальної сфери

Громади Донеччини обговорили діяльність центрів підтримки громадян

ZDOROVI представляє результати шостої хвилі опитування «БАРОМЕТР»: стан системи охорони здоров'я України

«Як підготуватися до сексу»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Відсутність документів на нерухомість — одна із критичних перепон отримання компенсації через єВідновлення