Звіт про лібералізацію візового режиму: питання та відповіді
Що саме Європейська Комісія сьогодні презентує?Сьогодні Європейська Комісія звітує про функціонування безвізового режиму з країнами Західних Балкан (Албанією, Боснією і Герцеговиною, Колишньою ...
Додано:
Громадський Простір
Що саме Європейська Комісія сьогодні презентує?
Сьогодні Європейська Комісія звітує про функціонування безвізового режиму з країнами Західних Балкан (Албанією, Боснією і Герцеговиною, Колишньою Югославською Республікою Македонія, Чорногорією та Сербією), а також з країнами Східного партнерства (Молдовою, Грузією та Україною).
Цей звіт є першою повною оцінкою після ухвалення нового механізму призупинення дії безвізового режиму, запровадженого для восьми країн у рамках візової лібералізації.
Про що ця загальна оцінка?
Всі вісім країн показали свою повну рішучість виконати необхідні вимоги та доклали важливих зусиль для впровадження низки далекосяжних реформ, визначених у межах процесу візової лібералізації для кожної країни.
Європейська Комісія вважає, що всі країни, стосовно яких було проведено оцінку, продовжують відповідати критеріям візової лібералізації.
Однак у деяких конкретних сферах потрібні негайні дії для забезпечення їхнього безупинного і стабільного дотримання.
Деякі країни мають докласти більше зусиль для боротьби з організованою злочинністю і корупцією, а також контролю за нелегальною міграцією.
Наразі зазначеним країнам необхідно забезпечити подальше впровадження цих реформ і не відступати від їхніх досягнень.
Чому оцінка стосується лише певних сфер?
Хоча Європейська Комісія постійно відслідковує виконання усіх критеріїв візової лібералізації, звіт не стосується критеріїв, дотримання яких вважається стабільним.
Натомість він зосереджується на тих сферах, які вимагають більших зусиль, а саме нелегальній міграції, організованій злочинності й протидії корупції.
У той же час Європейська Комісія надасть детальну інформацію щодо ширшої ситуації у сфері внутрішніх справ та юстиції у рамках звітів щодо прогресу країн Західних Балкан за програмою політики розширення та в контексті виконання Угод про асоціацію з Молдовою, Грузією та Україною.
Чому оцінка стосується восьми з усіх країн, які мають безвізовий режим з ЄС?
Хоча перевагами безвізового режиму з ЄС користуються 60 країн світу, у деяких випадках рішення про вільний доступ громадян до територій країн Шенгенського простору є наслідком двосторонніх переговорів під назвою “діалог з питань візової лібералізації”. Вони спираються на прогрес, досягнутий відповідними країнами у впровадженні першочергових реформ у сферах зміцнення верховенства права, боротьби з організованою злочинністю, корупцією і нелегальною міграцією та поліпшенні адміністративної спроможності у питаннях прикордонного контролю та безпеки документів.
Звіт стосується тільки тих країн, які успішно виконали умови безвізового діалогу: Албанії, Колишньої Югославської Республіки Македонія, Боснії та Герцеговини, Чорногорії, Сербії, Республіки Молдова, Грузії та України.
Він є результатом зобов’язання Європейської Комісії відслідковувати безперервне виконання вимог щодо візової лібералізації, визначено для країн з-поза меж ЄС, які успішно завершили діалог з питань візової лібералізації, а також публікувати звіт про ці питання для Європейського Парламенту та Ради Європейського Союзу.
Крім цього звіт спирається на заяву Європейської Комісії від листопада 2010 року, у якій йшлося про створення механізму моніторингу процесів візової лібералізації для країн Західних Балкан. Цю заяву було підтверджено у лютому 2017 року.
Чому у висновках згадано тільки деякі країни?
Висновки звіту підкреслюють той факт, що Албанія, Республіка Молдова та Україна мають здійснити негайні дії для забезпечення безперервного прогресу у конкретних сферах. Албанії потрібно серйозніше відповідати на виклик нелегальної міграції. Молдові потрібно здійснити негайні дії для забезпечення стабільності досягнення антикорупційного критерію та критерію боротьби проти відмивання грошей. Також, у контексті нещодавніх подій в сфері боротьби проти корупції, українській владі потрібно прискорити дії для забезпечення того, щоб поступ, досягнений у цій сфері, було підтримано та консолідовано.
Як часто Європейська Комісія звітує про досягнення критеріїв?
У рамках нового механізму призупинення безвізу Європейська Комісія має звітувати про безперервне виконання критеріїв візової лібералізації принаймні один раз на рік протягом щонайменше семирічного періоду від дати надання безвізового режиму для країн з-поза меж ЄС. Новий звіт для Європейського Парламенту та Ради ЄС щодо безперервного виконання вимог візової лібералізації країнами з-поза меж ЄС Європейська Комісія підготує у 2018 році.
Що таке вимоги (критерії) щодо візової лібералізації?
Євросоюз проводить діалоги з візової лібералізації з деякими країнами з-поза його меж. Мета цих діалогів – надати довгострокове право здійснення безвізових подорожей до країн Європейського Союзу за умови, якщо країнами будуть дотримані вимоги щодо належно керованої та безпечної мобільності.
ЄС успішно провів діалоги з візової лібералізації з п’ятьма країнами Західних Балкан: Албанією, Боснією та Герцеговиною, колишньою Югославською Республікою Македонією, Чорногорією та Сербією. Також такі діалоги були проведені з трьома країнами-учасницями Східного партнерства, а саме з Україною, Молдовою та Грузією. Їхнім результатом стало надання права громадянам цих країн здійснювати безвізові подорожі до Євросоюзу. Громадяни Чорногорії, Сербії та колишньої Югославської Республіки Македонії отримали таке право у грудні 2009 року, громадяни Албанії та Боснії та Герцеговини – наприкінці 2010 року. Громадяни Молдови та Грузії подорожують до ЄС без віз від квітня 2014 року та березня 2017 року відповідно. Безвізовий режим для України було започатковано від червня поточного року.
Для країн Західних Балкан такі діалоги ґрунтувалися на Дорожніх картах з візової лібералізації; країни Східного партнерства вели відповідні перемовини у рамках Планів дій з візової лібералізації. Обидва документи складалися з чотирьох блоків вимог, так званих «критеріїв», які ці країни мали виконати. Критерії, зокрема, стосувалися таких аспектів: безпеки документів, включаючи біометрику; управління кордонами, міграції та притулку; громадського порядку та безпеки; зовнішніх відносин і засадничих прав. Критерії стосувалися як політики, так і організаційної структури (законодавства і планування), а також ефективного та довготривалого й раціонального впровадження цієї структури.
Під час діалогів з візової лібералізації Європейська Комісія здійснювала прискіпливий моніторинг впровадження цих Дорожніх карт і Планів дій за допомогою регулярних звітів про прогрес. Таку звітність також отримували Європейський Парламент і Рада ЄС; вона є у публічному доступі.
Що таке оновлений механізм призупинення безвізового режиму?
Вперше механізм призупинення безвізового режиму було запроваджено як частину візової політики ЄС у 2013 році. Його мета – мати можливість, у випадку значного збільшення нелегальної міграції, тимчасово і на короткий період призупиняти безвізовий режим для громадян країн, що не входять до складу ЄС.
У травні 2016 року Єврокомісія запропонувала переглянути чинні правила задля того, аби зміцнити цей механізм. Нові норми дозволяють Європейському Союзу бути більш гнучким і реагувати швидше на потужний міграційний тиск або збільшення ризику для внутрішньої безпеки країн-членів ЄС, що можуть бути викликані безвізовим режимом. За нових правил, відтепер цей механізм може запускати Єврокомісія; раніше таке право мали лише країни-члени ЄС. Також оновлений механізм призупинення безвізового режиму встановлює зобов’язання Єврокомісії, які стосується такої діяльності:
- Моніторингу безперервного виконання вимог з візової лібералізації, що їх було використано для оцінювання доречності надання безвізового режиму для країни з-поза меж ЄС як результату вдалого завершення нею діалогу з візової лібералізації
- Регулярного звітування перед Європарламентом і Радою ЄС (щонайменше раз на рік) з приводу безперервного виконання вимог – протягом принаймні семи років від дати запровадження безвізового режиму для громадян країни з-поза меж ЄС; окрім того, звітування стосується випадків, коли Єврокомісія вважатиме це за потрібне, а також на прохання Європарламенту та Ради ЄС.
Оновлений механізм призупинення безвізового режиму було ухвалено у лютому 2017 року; він набув чинності 28 березня того ж року. Сьогодні Єврокомісія публікує свій першій звіт у рамках власних зобов’язань щодо моніторингу та звітування.
Коли може бути застосовано механізм призупинення безвізового режиму?
Його може бути застосовано за таких обставин:
- Значного збільшення (на понад 50%) нелегальної міграції, включаючи виявлених осіб, які залишалися на території ЄС нелегально, та осіб, яким на кордоні було відмовлено у в’їзді до Євросоюзу;
- Значного збільшення (на понад 50%) прохань про надання притулку з низьким коефіцієнтом розпізнавання (приблизно 3-4%);
- Зменшення співпраці щодо реадмісії, зокрема у разі збільшення частки відмов у запитах про реадмісію;
- Збільшення ризику для безпеки країн-членів ЄС, особливо, стосовно тяжких кримінальних злочинів.
Які наступні кроки?
Звіт виокремлює кроки, яких мають вжити країни-партнери, аби забезпечити раціональне й цілісне виконання реформ. Єврокомісія продовжить проводити тісний діалог з органами державної влади відповідних країн щодо прогресу у виконанні цих рекомендацій.
Комісія знову прозвітує перед Європарламентом і Радою ЄС щодо подальшого розвитку подій наприкінці 2018 року.