StudentON — соціальний проект для українських ВНЗ
Про успішний кейс соціального підприємництва на прикладі проекту Олександра Санченка “StudentON” та чому від цього “всім добре”Соціальне підприємництво — це такі собі бізнесові рішення соціальних ...
Додано:
SlavaS

Про успішний кейс соціального підприємництва на прикладі проекту Олександра Санченка “StudentON” та чому від цього “всім добре”
Соціальне підприємництво — це такі собі бізнесові рішення соціальних проблем. Тобто такі проекти є реакцією громади на певну соціальну проблему, яка стає актуальною і пріоритетною на даний момент за відсутності коштів у бюджеті. Останнім часом європейські та американські фонди проводять для української громади тренінги, оголошують конкурси та максимально сприяють розвитку цього явища в Україні. І не дарма панує думка про те, що скоро все підприємництво буде “соціальним”.
Отож, як же працювати на користь суспільства та з користю для себе? І як це робити в стінах університеті? Та яким чином ВНЗ можуть долучитись до корисного проекту? Даємо відповіді на всі ці питання.
Суть проекту “StudentOn” полягає в тому, що студентам в гуртожитках надається доступ до інтернету за плату, як від звичайного інтернет провайдера. Але відмінність полягає в тому, що отриманий прибуток йде на підтримку студентських проектів та IT-змін в Університетах (як то мобільний додаток “онлайн-розклад” ) ну і звичайно розвиток інтернет-мережі.
Тож в основі проекту – три основні цілі:
Проект “StudentOn” прийшов в голову ще в грудні 2015 році, але щоб почати будівництво у першому студентському гуртожитку, ми потратили майже 2 роки.
Так от, в чому ж була найбільша складність, запускаючи “StudentON”?
Складність полягає в тому, що не має профільних організацій, які надають ресурси для запуску соціального бізнесу. Коли приходиш з цією ідеєю до грантодавців – вони говорять, що дають тільки на соціальні проекти, а формат соціального бізнесу не розглядається. Коли приходиш до бізнесу — запитують, навіщо так багато віддавати
Пілотний проект
Перший ВНЗ, в якому було реалізовано проект, – Європейський Університет. будівництво інтернету в гуртожитку ЄУ розпочалося в січні 2017 року. Разом з тим, вже в травні змогли підтримати студентський проект під назвою “Sport lady”, де Студентська Рада зробила запит на підтримку та реалізувала у форматі конкурсу серед дівчат.
До кінця цього року планується зробити конкурс проектів серед студентів ЄУ до Дня Студента і розподілити ті кошти, які згенеруються. Очікується, що це буде до 20 тисяч. А також запустити створення мобільного додатку “Онлайн-розклад” для Європейського Університету.
Яким чином відбуватиметься відбір переможців, яким надається фінансування та як в цілому відбувається співпраця з навчальними закладами?
Щодо обрання проектів-переможців – то це буде спільне журі з представників самоврядування, адміністрації, проекту StudentOn та залучених експертів.
Щодо формату співпраці з ВНЗ – то це договір, де чітко прописуються умови співпраці і те, на що мають спрямовуватись згенеровані проектом кошти.
Чому для соцпідприємництва була обрана тема “інтернету” в гуртожитках та підтримка студентських проектів?
В першу чергу важливим моментом є підтримка студентських проектів, адже студентські ради доволі часто мають проблеми із залученням ресурсів. А тема інтернету – тому що вона має найкращу окупність серед всіх пов’язаних зі студентством.
Так, до прикладу, вкладаючи в StudentOn умовних 10 тис. гривень, які можна було б витратити одноразово на підтримку студентського проекту, ти отримуєш за 3 роки підтриманих проектів на 20 тис. грн., за 5 років – на 32 тис. грн., за 10 років – на 64 тис. грн і це далі продовжує мультиплікуватись. Ці цифри взято з реального кейсу з Євроейським Університетом.
Як відбуваються фінансові “операції”?
Студенти не отримують фінансування у вигляді кешу чи “банківського рахунку”. Вони отримують n-нну кількість ресурсу для втілення проектів. В ЄУ було запропоновано кілька проектів і кращим серед них було обрано проект під назвою “Sport lady” (конкурс між дівчатами університету, який відбувся відповідно в травні).
Тож, система діє таким чином, що на певну кількість коштів, які з’являються внаслідок того, що студенти сплачують за використання інтернету в гуртожитках за ціною звичайного інтернет-провайдера,, виділяються у певному %-му співвідношенні бонуси на “віртуальному рахунку”, на які студентське самоврядування може реалізувати свої проекти.
Яку кількість проектів технічно можливо реалізувати протягом певного періоду (півроку, рік)?
В залежності від самих проектів: це може бути 10 проектів, але дрібних, або навпаки — один, але коштовний проект. Обмеження сумове, а не в кількості проектів.
Як же адміністрація вузу відреагувала на соціальний проект “StudentOn”?
Бутенко Андрій Петрович, проректор з навчально-виховної роботи, обґрунтував ЧОМУ адміністрація підтримала проект “StudentOn”. Тож зі свого боку, Андрій Петрович назвав такі фактори:
- В першу чергу, Європейський Університет ще з періоду свого заснування величезну увагу приділяв саме студентському самоврядуванню і студентським ініціативам. І це було одним із головних ідеологічних складових університету, починаючи ще з 1991 року. Коли в більшості студентське самоврядування вузів почало розвиватися з 2007 — 2008 року, в ЄУ це був природній стан завжди. Тобто студентське самоврядування не є якоюсь такою “організацією”, яка заважає жити адміністрації, як це зазвчиай сприймається багатьма вузами. Для адміністрації вкрай важливим є розвивати студентське самоврядування, так як це один з елементів навчання студентів, і, відповідно, посилити й покращити його – для адміністрації є необхідністю.
- За рахунок запровадження цього накопичуються “вільні” (бонусні) кошти, які може використовувати студентське самоврядування. Тобто шляхом власних виборів, своїх рішень пропонувати втілення тих чи інших соціальних, освітніх проектів.
- Цей проект є “взаємно” цікавим. По перше студенти отримують якісніший доступ до інформації, що, в свою чергу, дозволяє студентам швидше готуватися до занять, дозволяє більш ефективно проводити свій час (в гуртожитках розставляється значна кількість та потужні wi-fi роутери).
Таким чином воно цікаве всім: воно цікаве адміністрації, воно цікаве студентам, цікаве з боку освіти, цікаве з боку виховання, і цікаве як навичка планування використання певних коштів, ну і відповідно як наслідок — використання цих коштів.
- Проект не потребує ніякої затратної складової від університету, крім його політичної волі і бажання розвивати студентський простір.
- Піднімає соціальну проблематику.
Тож як наслідок, проект є корисним як студентам, так і самій адміністрації вузу. Адже студенти отримують фінансову підтримку своїх ініціатив, хороший інтернет тощо. Для адміністрації — це безумовно додаткове фінансування та структурні ІТ зміни.
Голова Студентської Ради Ксенія Нечипоренко говорить, що проект позитивно вплинув на студентське життя. Завдяки йому вдалося втілити власний – “Sport lady”, який планується запровадити як традицію у вузі, оскільки студенти виявили свою зацікавленість у ньому.
Соціальне підприємництво в Україні вже дає свої плоди. На прикладі “StudentON” можемо зробити висновок, що це вже працює і дійсно позитивно впливає на наше суспільство.
Тому університети можуть з легкістю долучатись до “StudentON” та розвивати свій потенціал. А також запрошуємо до співпраці донорів.
Контакти: