Я – пацієнт. Що я можу?

Перед тим, як зробити крок через поріг лікарні, варто запитати в себе: що я знаю про свої права та обов’язки? Відповідь на це питання значно полегшить, пришвидшить і зробить більш комфортним ваше ...

Додано:
Anastasiia K.

pac3
Я – пацієнт. Що я можу?

Перед тим, як зробити крок через поріг лікарні, варто запитати в себе: що я знаю про свої права та обов’язки? Відповідь на це питання значно полегшить, пришвидшить і зробить більш комфортним ваше перебування в лікарні – планове чи вимушене. Інформацію про ваші права та обов’язки як пацієнтів можна здебільшого знайти в Цивільному кодексі та Законі України «Основи законодавства України про охорону здоров’я». Де в лікарні відшукати списки необхідних ліків, з дитиною якого віку мати може постійно перебувати в палаті та чи можливо оскаржити дії медичних працівників – про все це читайте далі.

КРОК 1. ВИБІР

Ви маєте беззаперечне право на фахову консультацію та вибір лікаря. Інформацію й відгуки про фахівців можна зайти у відкритому доступі в мережі. Запис до деяких лікарів здійснюється онлайн (наприклад, на сайті https://helsi.me/), також в Інтернеті можна знайти години прийому лікарів, які, звісно, краще уточнити за телефоном реєстратури. Завчасно записуватися на консультації та дослідження – серед обов’язків пацієнта, які кореспондують з правом.

pac

Обравши лікаря, ви зобов’язуєтеся надавати медичним працівникам повну інформацію про стан здоров’я, зокрема про перенесені захворювання, спадкові хвороби й протипоказання до застосування тих чи інших лікарських засобів. Те ж працює у зворотній бік: ви маєте право на отримання достовірної та повної інформації про стан свого здоров’я та доступ до медичних документів, якщо вам є 18 років.

КРОК 2. МЕДИЧНЕ ВТРУЧАННЯ

Пацієнти можуть надати згоду на медичне втручання або відмовитися від нього. Особа від 14 років вирішує це самостійно, до 14 років – за згодою батьків або інших законних представників (опікунів, піклувальників тощо). Навіть забір крові для аналізу без згоди людини є порушенням статті 8 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (право на повагу до приватного життя). У цьому випадку можна посилатися на рішення Європейського суду з прав людини (Юрій Волков проти України). Відтак кожного пацієнта необхідно інформувати щодо методів діагностики, профілактики та лікування. І пацієнт обирає – погоджується на ці умови чи ні. Однак за наявності реальної загрози життю пацієнта, медичне втручання здійснюється без його або батьківської згоди.

pac2

КРОК 3. ЛІКИ

Про наявність необхідних ліків у лікарні пацієнт може дізнатися кількома способами. Перший – зручний, якщо ви перебуваєте в лікарні. Списки наявних ліків мають бути біля виходу із закладу охорони здоров’я, у приймальному відділенні, біля кабінетів лікарів, а також кожному стаціонарному відділенні. Проте далеко не всі лікарні здійснюють це право пацієнтів. По-друге, на сайті Міністерства охорони здоров’я має оновлюватися інформація про державні закупівлі та поставки по регіонах, а також міжнародні закупівлі. По-третє, перелік ліків за лікарнями та регіонами доступний на сайті eliky.in.ua. Тут є каталог медичних закладів по регіонах (із кількістю та формою випуску), часткові дані про наявність ліків у кожній лікарні окремо. Також, за ЗУ «Про доступ до публічної інформації», ви можете надіслати письмовий інформаційний запит на ім’я головного лікаря закладу охорони здоров’я. Протягом 5 робочих днів маєте отримати відповідь. Щодо оформлення документів ви можете звернутися на гарячу лінію МОЗ.

КРОК 4. СТАЦІОНАР

Якщо пацієнт лікується в стаціонарі, то право на допуск до нього мають медичні працівники, члени сім’ї або законні представники, нотаріус, адвокат, священник для релігійних обрядів та богослужінь. Поряд із дитиною віком до 6 років або тяжкохворою може постійно перебувати мати або інші члени сім’ї. А сам факт звернення, стан здоров’я та результати обстеження є конфіденційною інформацію, яку зберігають лікар та медичний заклад. Поряд із цим серед обов’язків пацієнта: дотримання правил особистої гігієни та правил перебування у медичному закладі, виконання всіх приписів та рекомендацій лікарів і медичних працівників. Пацієнт має з повагою ставитися до медичних працівників та відвідувачів, обережно поводитися з майном медичного закладу, підтримувати чистоту. Окрім того, необхідно дотримуватися всіх застережних знаків на території медичного закладу, зокрема щодо використання мобільних телефонів, інших електронних пристроїв та гаджетів.

КРОК 5. СКАРГИ Й ПРОПОЗИЦІЇ

Якщо медичний працівник відмовився повідомити своє прізвище, ім’я, по-батькові та професійний статус, правила відвідування та надання медичних послуг, власні права як пацієнта, ви можете подати на нього скаргу. Також окремо можна оскаржити дії медичних працівників під час прийому пацієнтів, надання медичних послуг та результати лікування. Після цього пацієнтові надається право на уважний, об’єктивний розгляд скарги (заяви, пропозиції) та отримання результатів їх розгляду. Якщо здоров’ю пацієнта заподіяли шкоду, громадянин може звернутися до медичного закладу за відшкодуванням  та вимагати його через суд.

За матеріалами учасників Антикорупційної школи, організованої Львівською бізнес-школою УКУ (LvBS) спільно з партнерами – Львівським центром міжнародного права та прав людини та Transparency International Україна

 

Ця публікація була підготовлена в рамках проекту “Просування реформ в регіони” за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ГО “Спільнота Львівської бізнес-школи” і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

БО «БФ «Майбутнє будуємо разом»» допомогла облаштувати безпечний освітній простір в Солоницівському ліцеї №3

У Вільнянську на Запоріжжі відкрили новий центр психосоціальної підтримки

ГО "Життя" звертається до депутатів: не допустити акцизної преференції для тютюнових виробів для нагрівання

Стартував безоплатний онлайн-курс від ДСНС про підготовку до блекаутів

Місцевий розвиток, орієнтований на громаду: дороговкази комплексного дослідження у громадах Івано-Франківщини

Під час презентації книги «Примарна ясність» обговорили актуальні проблеми колишніх цивільних полонених та стереотипи щодо компенсацій