Як зробити вечірній громадський транспорт зручним для всіх?
Проблема недотримання графіку руху громадського транспорту у вечірній час у Чернігові залишається актуальною вже тривалий час. Про це заявили активісти ГО «Агенції міських ініціатив» під час ...
Додано:
novels
Проблема недотримання графіку руху громадського транспорту у вечірній час у Чернігові залишається актуальною вже тривалий час. Про це заявили активісти ГО «Агенції міських ініціатив» під час прес-конференції «Муніципально-приватне партнерство у громадському транспорті: як зробити зручними графіки руху тролейбусів і маршруток».
В результаті чого спостерігають наступні негативні наслідки:
- Низька довіра до громадського транспорту з боку пасажирів – через нерівномірний інтервал руху, від 1-2 хвилин до 20 і більше хвилин.
- Висока собівартість перевезень у вечірній час – через невелику кількість пасажирів і, відповідно, виручки перевізників.
- Зниження соціально-економічної активності міста у вечірній час та сприяння зростанню використання приватних автомобілів.
Нинішня ситуація є неприйнятною як для пасажирів, так і для перевізників (як муніципального, так і приватних).
Аналіз маршрутної мережі сполучення
Узагальнено у м. Чернігів можна виділити 10 транспортних районів – кореспонденції всередині цих районів здійснюються переважно пішки і ними можна знехтувати.
Відповідно до системи розселення та розміщення ключових об’єктів соціально-економічної активності можна виділити три типи транспортних районів:
– центральні: 1.Центр, 3. Рокосовського
– середні: 5. Ремзавод, 7.Масани, 9.Вокзали
– периферійні: 2.Берізки, 4.Бобровиця, 6.Автозавод, 8.Подусівка, 10.Хімпром.
Найбільш важливими для міста та привабливими для перевізників є сполучення центральних та середніх транспортних районів, водночас необхідно забезпечити і сполучення і з периферійними районами, що не є центрами тяжіння.
Як приклад Майже повністю сполучення житлового масиву Масани здійснюється через проїзд під Північним залізничним мостом з виїздом на вулицю Незалежності – за двома напрямками:
Виїзд Любецька – Центр
Тролейбус №6 Масани – Любецька – Центр – масив Рокоссовського
Маршрутні таксі:
№15: Масани – Любецька – Центр – Парк Відпочинку
№23: Масани – Любецька – Центр – Залізничний вокзал
Виїзд Козацька
Тролейбус №11 Масани – Бойова – масив Рокоссовського
Маршрутні таксі
№21: Масани – Бойова – масив Рокоссовського
Маршрут |
Випуск |
Інтервал, хв |
Довжина оборотного рейсу, км |
Тривалість обороту, хв |
Час роботи |
Формула маршруту |
Частково дублюючі маршрути |
Перевізник |
|
Тролейбуси |
|||||||||
6 |
вул. Пухова — вул. Незалежності* |
5 |
18 |
22.1 |
86 |
05:44-22:57 |
7-5-1-2-3 |
5, 15, 18, 20,23 |
КП «ЧТУ» |
11 |
вул. Незалежності — Бобровиця |
7 |
11 |
19.1 |
77 |
05:34-22:46 |
7-5-3-4 |
21 |
КП «ЧТУ» |
Автобуси (маршрутні таксі) |
|||||||||
15 |
Забарівка – вул.Савчука |
12 |
6 |
20,75 |
06:27-22:21 |
7-1-2 |
Тр6 |
||
20 |
Вокзал – вул. Незалежності |
14 |
5-6 |
17,8 |
05:16 -23:09 |
7-5-1-9 |
Тр6,11 |
||
21 |
вул. Захисників України – вул. Незалежності |
8 |
5-10 |
18,1 |
07:05-21:55 |
7-5-7 |
Тр11 |
||
23 |
Залізничний вокзал – вул. Незалежності |
4 |
12-15 |
18,5 |
06:00-22:30 |
7-5-1-9 |
Тр6 |
№20 : Масани – Бойова – проспект Миру – Центр – Залізничний вокзал
Характеристики діючих маршрутів:
Підрахунки здійснювалися в районі Північного залізничного мосту 19 лютого з 19:00 до останнього рейсу після 23:00. Під час підрахунку здійснювалася візуальна оцінка кількості пасажирів, фіксувався час проїзду, маршрут та напрям.
Результати підрахунків по всіх маршрутах – тролейбусів №6, 11, маршрутних таксі №15, 20, 21, 23
В бік житлового району Масани: |
В бік центру міста з району Масани: |
|||||||||
Години |
Рейсів |
Пасажирів |
Середній інтервал |
Завантаженість салонів |
Години |
Рейсів |
Пасажирів |
Середній інтервал |
Завантаженість салонів |
|
19-20 |
34 |
206 |
1 хв 42 сек |
17% |
19-20 |
21 |
246 |
2 хв 51 сек |
27% |
|
20-21 |
20 |
101 |
3 хв |
16% |
20-21 |
20 |
166 |
3 хв |
27% |
|
21-22 |
10 |
50 |
6 хв |
15% |
21-22 |
17 |
143 |
3 хв 32 сек |
26% |
|
22-23 |
6 |
23 |
10 хв |
6% |
22-23 |
8 |
59 |
7 хв 3- сек |
16% |
|
23-24 |
2 |
4 |
4% |
|||||||
Всього |
72 |
384 |
Всього |
66 |
614 |
|||||
Середній інтервал за весь час – 3 хв 32 сек |
Середній інтервал за весь час -3 хв 36 сек |
При плануванні графіків необхідно враховувати, що в залежності від сезону, дня тижня та особливих режимів (святкувань, масових заходів) інтенсивність пасажиропотоків та їх часові коливання змінюються.
Для порівняння: у ранкові години пік (заміри відбувалися у вересні 2017 року) кількість пасажирів у напрямку центру міста – 2100 на годину, з центру у ж/м Масани – 1100 на годину.
Висновки із замірів та аналізу пасажиропотоків:
- Після 19:00 завершується “година пік” – і в напрямку центру, і в напрямку на житлові райони завантаження салонів рухомого складу складає менше 30%.
- Завантаженість рейсів нерівномірна, однією з причин чого є короткі інтервали між окремими рейсами.
- Загальне скорочення пасажиропотоку відбувається після 22:00 у напрямку від центру міста до житлового масиву та після 21:00 у напрямку від житлового масиву до центру міста.
- Після 21:00 інтервали між відправленнями по всіх маршрутах разом стають надто нестабільними – від кількох хвилин до 20-30 хвилин.
- Рух тролейбусів суттєво скорочується впрововж 21-22 годин, з 22:00 їх кількість на лініях збільшується – однак в цей час пасажиропотік вкрай низький.
- Відсоток перевезень тролейбусами у вечірній час складає 20-30%, що у поєднанні з великою місткістю салонів є вкрай неефективним.
Тактовий розклад як інструмент оптимізації
Тактовий розклад – це адміністративний захід, що підвищує зручність користування громадським транспортом насамперед у непікові і вечірні години, а також на маршрутах з великими інтервалами руху, який полягає у запровадженні жорстких тактових інтервалів відправлення, що повторюються кожну годину: наприклад, відправлення кожні 10, 15, 20, 30 чи 60 хвилин.
Це значно спрощує запам’ятовування – а отже пасажири можуть завчасно керувати своїм часом і виходити до зупинки незадовго до відправлення.
Вимогою застосування тактового розкладу є кратність часу повного обороту транспортного засобу по маршруту – зазвичай час дещо збільшується за рахунок додаткових оцікувань на кінцевих чи популярних зупинках. Наприклад, оборот у 88 хв збільшується до 90, з 72 хв до 75.
Інструментом організації та контролю тактового розкладу є GPS-модулі у транспортних засобах та спеціальні підказки для водіїв щодо зміни режиму руху.
Як працює синхронізація графіків руху?
Тактовий розклад дозволяє здійснювати синхронізацію графіків руху кількох маршрутів, що рухаються спільною ділянкою, навіть різних видів транспорту.
В результаті на спільній ділянці інтервал руху є мінімальним і уникається утворення «паровозів» з одиниць рухомого складу різних маршрутів.
Спільне використання тролейбусів з можливістю автономного ходу також створює додаткові можливості розширення маршрутної мережі на ділянки, де відсутня контактна мережа.
Рішення організації перевезень у вечірній час:
- Обслуговування тролейбусами лише густозаселених центральних та серединних транспортних районів;
- Скорочені маршрути у вечірній час;
- Організація двох транспортно-пересадочних вузлів – де здійснюється пересадка 3 з 4 маршрутів, що працюють у вечірній час;
- Синхронізація графіків маршрутів для забезпечення зручних пересадок.
Як підвищити надійність руху та інформування?
- Обладнання рухомого складу планшетами з інформуванням про відхилення від графіку руху;
- Розміщення на зупинках табличок із зазначенням графіку руху (тактового розкладу) та щодо сервісу GPS -відстеження транспорту через смартфони;
- Інтегровані розклади на транспортно-пересадкових вузлах, що поєднують кілька зупинок різних маршрутів;
- Забезпечення наявності резервного рухомого складу у режимі чергування у центрі міста.
Метою проекту «Громадський транспорт: ефективність використання бюджетних коштів» є створення системи дієвих механізмів боротьби з корупційними проявами в сфері громадського транспорту міста Чернігова, який реалізується ГО «Агенція міських ініціатив» за фінансової підтримки Міжнародного Фонду «Відродження».