Для ефективного використання конституційної скарги все ще бракує правової обізнаності
16 квітня 2018 р. Центр політико-правових реформ провів круглий стіл «Конституційна скарга: перші кроки», під час якого презентував результати громадського дослідження стану запровадження інституту ...
Додано:
Громадський Простір
16 квітня 2018 р. Центр політико-правових реформ провів круглий стіл «Конституційна скарга: перші кроки», під час якого презентував результати громадського дослідження стану запровадження інституту конституційної скарги в Україні.
Сфери здійснення моніторингу за звітом стосувалися напрямків:
- повноти та якості поточного законодавства
- обізнаності громадян щодо нового конституційного права
- інституційної спроможності конституційного суду здійснювати нове повноваження
- належної форми конституційних скарг та процедури розгляду конституційним судом(останнє питання у зв’язку з відсутністю практики не було досліджено повною мірою, проаналізовано виходячи з законодавчих положень)
Внаслідок конституційної реформи щодо правосуддя з 30 вересня 2016 року юридичні та фізичні особи в Україні отримали можливість реалізовувати право на подання конституційної скарги.
За допомогою цього, особи отримали право звертатися до Конституційного Суду щодо визнання неконституційним закону, які застосовувалися у рішенні суду загальної юрисдикції щодо цієї особи та, в подальшому, переглянути це судове рішення.
На момент підготовки цього звіту соціологічного дослідження обізнаності громадян про новий інститут конституційної скарги не проведено. В звіті зазначається, що обізнаність громадян щодо нового інституту конституційної скарги є низькою. Це пов’язано як з тим, що цей інститут є новим для українського суспільства, так і з загальною низькою довірою до Конституційного Суду та низькою правовою культурою.
Загалом, на сьогодні подано близько 600 конституційних скарг. Більшість з них надійшли до суду в липні 2017, після ухвалення нової редакції Закону України «Про Конституційний Суд України», яким врегульована процедура їх розгляду.
З числа поданих скарг:
– повернені керівником секретаріату Конституційного Суду ( тобто такі , що взагалі не надійдуть до Суду, через порушення встановлених Законом України «Про Конституційний Суд України» вимог до форми конституційної скарги) становлять 80% у 2016 році, 68, 8 % у 2017, 65, 6 – протягом першого кварталу 2018 року;
– залучені до попереднього розгляду ( скарги, що містять помилки, за умови виправлення яких, вони можуть бути направлені на розгляд колегії): 7,5 % у 2016 році, 8,26% -2017-й і 0% – протягом першого кварталу 2018 року.
– направлені на розгляд колегії: 10% у 2016 році, 20% -2017-й і 34% – протягом першого кварталу 2018 року.
Право подавати конституційну скаргу мають як фізичні так і юридичні особи, на думку експертів, не зовсім обґрунтованим є позбавлення цього права для юридичних публічного права.
В той же час, основна маса конституційних скарг подається саме фізичними особами, від юридичних осіб таких скарг надходить досить небагато – 3% за 2016 рік, 4% – 2017-й і 7% у 2018му році.
Здебільшого скарги стосуються сфер соціального забезпечення, доступу до правосуддя та майнових права.
Під час представлення звіту, окрему увагу експерти приділили типовим помилкам, що зустрічаються в конституційних скаргах.
До них можемо віднести такі:
- скарги подаються не державною мовою
- остаточне рішення у справі набуло чинності раніше вересня 2016
- невідповідність предмета конституційної скарги
- мають місце коли оскаржуються рішення Верховного Суду або апеляційного суду
- оскаржуються дії органів державної влади та підзаконні акти
- відсутність обґрунтування оскаржуваних положень чи не зазначені правові положення – стаття, пункт, підпункт, тощо
Окремо, можна навести приклади щодо юридичних осіб, це:
- не підписані скарги
- підписані не належним суб’єктом
- не додані документи, які підтверджують право цієї особи підписувати скаргу
- не додані установчі документи
Юлія Кириченко, керівниця проектів ЦППР з питань конституційного права, наголосила на тому, що майже всі ці помилки можуть бути усунені шляхом підвищення рівня правової освіченості громадян, тобто потрібно пояснити громадянам, як правильно такі скарги складати і подавати.
В свою чергу, Голова політичної секції Місії ЄС в Україні Фабіо Делла-Паца, зазначив про готовність ЄС підтримати Україну в запровадженні інституту конституційної скарги та поділитися досвідом щодо ознайомлення не лише громадян, але й адвокатури з конституційною скаргою.
Народна депутатка Вікторія Пташник закликала громадські організації сприяти державним інститутам в підвищені обізнаності громадян щодо конституційної скарги та проводити відповідні інформаційні кампанії.
На сьогодні, старт розгляду конституційних скарг запізнився, але є всі умови для того щоб він розпочався успішно. В цьому контексті важливо дочекатися перших відмовних ухвал і рішень. Саме вони покажуть підхід Конституційного Суду вирішення тих чи інших питань та захисту прав людини.
Детальніше ознайомитися зі звітом «Запровадження інституту конституційної скарги в Україні» можна за посиланням.
Підготувала: Тетяна Присакар