Інституції оточення бізнесу – ключовий елемент для економічного процвітання України

Традиційне покладання відповідальності за ситуацію в країні на державу, здається, потроху минає. Все частіше лунають думки про те, що для позитивного руху потрібно змінювати ментальність суспільства. ...

Додано:
ceasc

67
Інституції оточення бізнесу – ключовий елемент для економічного процвітання України

Традиційне покладання відповідальності за ситуацію в країні на державу, здається, потроху минає. Все частіше лунають думки про те, що для позитивного руху потрібно змінювати ментальність суспільства. Так, відомий український науковець, якого міжнародний рейтинг “ФОРБС” у 2017 році назвав одним з найкращих українських економістів, Роман Шеремета стверджує: час створювати суспільні інституції, які змінять ментальність українців на користь бізнесової активності та вміння конкурувати на світових ринках. Це і стане основою економічного успіху України.

Тішить, що нам не потрібно винаходити велосипед і вигадувати такі інституції з нуля. У Європейському союзі вони давно і успішно функціонують. Сьогодні ми розпочинаємо цикл статей, у яких розберемося, що це за інституції, як вони працюють і що потрібно зробити для їх якнайскорішого становлення в Україні.

Слід зазначити – в Україні вже масово створюються ті чи інші Інституції оточення бізнесу на зразок Агенцій регіонального розвитку, інкубаторів бізнесу, технопарків та інші. Довкола цих ініціатив об’єднуються бізнес, влада і громада, але поки що нормативно ці процеси недоврегульовані. Та і функціонал подібних інституцій досі не до кінця зрозумілий: для чого вони, хто їх має фінансувати, хто чим має займатися, які результати роботи?

На території ЄС Інституції оточення бізнесу  (ІОТ) – підприємства інфраструктури послуг, що покликані підтримувати та розвивати економічну (господарчу) діяльність в регіоні.

Сказати, що їх багато – нічого не сказати. Наприклад у Польщі в кожному воєводстві працюють кілька сотень таких інституцій, діяльність кожної з яких спрямована на підтримку певної цільової аудиторії.

 

По функціональному призначенню виділяють три типи таких інституцій:

 

Інституції, що розвивають підприємництво

В першу чергу такі інституції розвивають малий та середній бізнес, оскільки це – ключовий фокус Європейської комісії. В Європі саме цей тип бізнесів повинен максимально ефективно функціонувати та розвиватися. Метою діяльності інституцій є популяризація та інкубація підприємливості, надання послуг з підтримки малих фірм і активізація розвитку регіонів.

Типи інституцій розвитку підприємництва:

  • Навчально – консультаційні центри
  • Центри підприємливості
  • Центри бізнесу
  • Консультаційні пункти
  • Бізнес – клуби
  • Консалтингові центри
  • Преінкубатори
  • Інкубатори підприємливості

Слід наголосити на европейському тренді останніх 10 – 15 років. Європейська комісія послідовно розвиває підприємливість. Всіляко підтримується бажання людей не сподіватися на державу чи роботодавця, який забезпечує робоче місце, а створювати власний бізнес. Звісно, підприємець, на відміну від найманого працівника, має понаднормовий робочий день, більше навантаження, більше стресів. Але і доходи його не мають верхньої межі. Тому йдеться про супровід бізнесу, щоб підприємливість приносила людям статки і задоволення. Окрім цього, малий і середній бізнес розвивають економіку регіону, генерують дохід і податки.

 

Фінансові інституції

Забезпечують доступ до тих чи інших фінансових ресурсів: банківських інструментів, безповоротних дотацій європейських фондів та програм. Діяльність цих інституцій спрямована на підтримку новостворених фірм, малих та середніх бізнесів, дуже часто – без кредитних історій. В Україні такі інституції теж з’являються, наприклад – проект EU for business.

Типи фінансових інституцій:

  • Регіональні та локальні кредитні фонди
  • Фонди гарантування кредитної спроможності
  • Фонди стартового капіталу
  • Мережі бізнес – ангелів

Перші три типи фінансових інституцій частково присутні в Україні, їхні функції в цілому зрозумілі. А на мережах бізнес – ангелів ми зупинимося докладніше. Бізнес – ангели – це явище, яке в усьому світі поширене, популярне, реально працює. Ці мережі об’єднують людей, які вже заробили гроші, мають успішні бізнеси, уміють вести бізнес. Але на відміну від наших «акул бізнесу» ці люди все – таки «ангели», оскільки готові ділитися фінансовим ресурсом, досвідом, знаннями, допомагати новачкам. Навіщо це їм? Суть – у створенні середовища, появі нових гравців, партнерів, а не конкурентів. Адже у сучасному світі принцип партнерства, синергії є найважливішим і найефективнішим. У розвинених країнах немає такого явища, як монополії, варіантів, коли хтось одноосібно тримає цілу сферу економіки на регіональному чи національному рівні. Інформаційно – комунікаційні технології настільки розвинуті, що ідеї моментально копіюються і тиражуються, втілюються в дещо зміненому вигляді, миттєво розповзаються по світу. Тому виграють ті, хто присутні в коректно створеному середовищі, ті, хто генерує ідеї і миттєво втілює їх у дійсності. Ті ж гравці, які прагнуть не допустити створення такого середовища, тримати усе під монопольним контроле, однозначно програють.

 

Центри інновацій

Це різноманітні технологічні парки, технічні парки, центри трансферу технологій. Їхньою метою є популяризація та інкубація підприємливості, трансфер технологій та надання преінкубаційних послуг, активізація академічної підприємливості та співпраця науки і бізнесу.

Типи центрів інновацій:

  • Центри трансферу технологій
  • Академічні інкубатори підприємництва
  • Технологічні інкубатори
  • Е – інкубатори
  • Технологічні парки
  • Наукові, дослідницькі, промислово – технологічні парки

Ці інституції забезпечують міжсекторність – співпрацю науки і бізнесу. Науковці можуть створити нову технологію, придумати щось інноваційне, а бізнес – знає, як це впровадити в життя, почати виробляти і поширювати для користувачів і споживачів, і зрештою, заробляти.  В Україні подібні інституції існують, проте поки що в зародковому стані і не дуже прагнуть ділитися досвідом. Тому фундація CEASC спирається на польський досвід, оскільки у Польщі діють сотні центрів інновацій.

Вивченню досвіду польських інституцій оточення бізнесу усіх типів присвячене стажування «Інституції оточення бізнесу – ІОТ. Інтенсивний бізнес – курс», яке пройде в кінці червня у Кракові і Лодзі.

 

Мета проекту: ознайомити учасників з особливостями створення, функціонування та фінансування інституцій оточення бізнесу: агенцій регіонального (локального, місцевого) розвитку, агенцій підтримки підприємництва, інкубаторів підприємництва, інформаційно-консалтингових центрів, центрів обслуговування інвесторів, промислових та технологічних парків, кластерів, консалтингових фірм незалежно від форми власності та статусу прибутковості.

Практичним компонентом стажування стануть візити до кількох інституцій оточення бізнесу та зустріч з польськими підприємцями.

Детальніше про стажування – https://www.ceasc-bw.com/products/institutsiji-otochennya-biznesu/.


 

Останні публікації цього розділу:

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я