Як стати платформою для розвитку громади
Сьогодення вимагає нових форм роботи у громадах, трансформації діяльності закладів культури, освіти та інших установ, а також руйнування усталених стереотипів й переконань. Тому прийняти виклик і ...
Додано:
ІСКМ
Сьогодення вимагає нових форм роботи у громадах, трансформації діяльності закладів культури, освіти та інших установ, а також руйнування усталених стереотипів й переконань. Тому прийняти виклик і задовольнити дані вимоги можна завдяки засвоєнню нових знань, зокрема, саме з допомогою неформальної освіти. Тому, з 18 по 20 червня 2018 року в м. Київ Інститутом соціокультурного менеджменту (ІСКМ) було проведено тренінг «Анімація громадської діяльності» для першої групи учасників у раках проекту «Участь через залучення»*.
Соціальна анімація – апробований досвідом інструмент розвитку громади. Засвоєння її основ як технології розвитку громади дає можливість активізації населення через формування у ньому неформальних лідерів, а саме соціальних аніматорів, для яких пріоритетним завданням є розквіт громади. ІСКМ вже 17 років займається вивченням безпосередньо соціальної анімації і, відповідно, передає своє знання, методичні напрацювання іншим активістам, небайдужим до своєї громади.
Анімація громадської діяльності має багато аспектів, фундаментальні з яких були розглянуті на тренінгу «Анімація громадської діяльності». Участь у триденному навчанні взяли 20 громадських активістів та представників закладів культури із всієї України. Тренером на тренінгу виступив Лев Абрамов (директор ІСКМ, м. Кропивницький), де йому асистували Леонід Жовтило (партнер ІСКМ, ГО «Фонд розвитку ініціативи громади», м. Мала Виска Кіровоградської області) та Анастасія Шевченко (асистент проектів ІСКМ, м. Кропивницький).
Перший день тренінгу розпочався із розгляду теми щодо філософії анімації. Лев Абрамов познайомив учасників із поняттями «анімація», охарактеризував її соціокультурний аспект. Активом громади є аніматор – людина, яка має практичний досвід у питаннях розвитку громади. Саме над розглядом особливостей хто ж такий аніматор, що він робить у громаді, де і з ким працює, які професійні навички мають бути у нього сформовані – було зосереджено увагу учасників тренінгу. Учасники створювали професіограму аніматора в галузі розвитку місцевої громади, об’єднавшись у групи, формулювали власне визначення того, хто такий «соціальний аніматор». Варто відзначити, що тренер звертав увагу учасників на важливе значення вдалої та професійної самопрезентації. Задля цього учасники взяли участь у вправах, що сприяють самовираженню та самоідентифікації, через призму аналізу своїх сильних сторін, можливих недоліків, бачення майбутнього.
Другий день тренінгу розпочався із оволодіння учасниками знаннями з теми «Центр місцевої активності на базі закладу культури як інструмент аніматорства територіальної громади». Учасники поринули в історичний променад із створення Центрів місцевої активності. Лев Абрамов акцентував увагу на тому, що праобразами Центрів місцевої активності в Україні є інформаційно-методичні центри при будинках культури, які виникли в 1999 р. в Кіровоградській області. Координуючу роль у їх виникненні та функціонуванні грав Ресурсний центр (Центр творчих ініціатив). В 2000 році був створений Інститут соціокультурного менеджменту (ІСКМ) як програма Центру підтримки творчих ініціатив, а з 2001 року ІСКМ став окремою незалежною громадською організацією перейнявши естафету у ЦПТІ в розвитку центрів місцевої активності з використанням технології соціальної анімації.
Від теорії до практики – учасники розглянули задачі та функції Центру місцевої активності при закладі культури. Леонід Жовтило представив практику, що базувалася на методології ІСКМ, яка отримала перемогу у третьому конкурсі «Кращі практики місцевого самоврядування», у номінації «Кращі практики районів» з роботою «Створення центрів місцевої активності для розвитку громади на базі будинків культури та бібліотек».
Аби діяльність аніматора у громаді мала сенс, він повинен знати, визначати, аналізувати внутрішні ресурси громади, адже побачивши наявні ресурси можна планувати діяльність як їх можна ефективно використати на благо розвитку громади. Задля цього учасники опрацювали дієвий інструмент – картування громади, що передбачає аналіз індивідуальних, громадських та інституційних ресурсів у громаді. На основі імпровізованого вибору чотирьох громад, які представляли деякі учасники, групи створювали карту ресурсів у визначених громадах.
Третій день був направлений на формування комунікаційних навичок учасників тренінгу. У діяльності аніматора важливим є формування соціального капіталу, рівня довіри та комунікативної компетентності. Учасники розглянули що ж таке соціальний капітал, аналізували їх наявний рівень соціального капіталу й формували передумови його збільшення. Оскільки проект «Участь через залучення» є національним, його учасники є представниками з різних областей України, що сприяло вже їх збільшенню соціального капіталу через можливість знайомства, обміну досвідом, спільної роботи на тренінгу. Конструктивна дискусія як інструмент формування комунікативної компетентності – навичка, якою оволоділи учасники тренінгу.
Отже, учасник отримали багато корисних знань, дієвих інструментів роботи у громаді та розширили коло свого соціального капіталу принаймні на 20 осіб. Кожен учасник отримав від ІСКМ методичні матеріали, а саме видання «Центр місцевої активності для розвитку громади» (Абрамов Л.К., Азарова Т.В. Центр місцевої активності для розвитку громади – Кіровоград: ІСКМ, 2012. – 144 c.), бюлетені «НДО-Інформ» № 1(52), 1 (53), презентації та інше. В рамках проекту для учасників оголошено конкурс «Підтримка громадської діяльності» на краще представлення «історій успіху» роботи у громаді із використанням отриманих знань в рамках проекту. За результатами конкурсу його переможці отримають цінні призи, а із зібраних матеріалів буде видано збірку з «історіями успіху» як практичний кейс роботи у громадах. Тож, перший етап для першої групи учасників проекту пройдено успішно, по переду ще багато цікавого, а що саме слідкуйте за новинами Інституту соціокультурного менеджменту.
* Проект «Участь через залучення» реалізується Інститутом соціокультурного менеджменту в межах “Програми сприяння громадській активності “Долучайся!””, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USIAD) та здійснюється Pact в Україні. Зміст статті є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.