Як активна молодь у Запоріжжі перетворює індустріальне місто на дружнє до велосипедистів
850 тисяч гривень на розвиток велоінфрастуктури міста у 2019 році виділила Запорізька міська рада. А вже у квітні цього року Департамент інфраструктури та благоустрою міськради ...
Додано:
Громадський Простір
850 тисяч гривень на розвиток велоінфрастуктури міста у 2019 році виділила Запорізька міська рада. А вже у квітні цього року Департамент інфраструктури та благоустрою міськради оголосив тендер на розробку концепції розвитку велоінфраструктури.
Це сталося завдяки цілеспрямованій адвокаційній кампанії, яку провела громадська організація «Спільно ХАБ» за підтримки ПРООН.
«Нас надихають люди, які користуються велосипедами. Адже велосипед – не лише для спорту чи дозвілля, це повноцінний транспортний засіб. Більше того – це корисний і креативний спосіб об’єднати міську громаду», – ділиться Ірина Ярко, медіа-координаторка кампанії «Розвиток велоінфраструктури у м. Запоріжжя».
Ірина переконана, що завдяки програмі розвитку велосипедної інфраструктури Запоріжжя стане більш екологічно чистим.
«Ми ламаємо стереотипи щодо Запоріжжя, яке часто вважають містом заводів. Насправді тут є можливості для реалізації соціальних ініціатив та позитивних змін. Головне – знайти свій напрям», – вважає громадська активістка.
149 тисяч мешканців та мешканок Запоріжжя, тобто майже третина загальної кількості населення, регулярно користуються велосипедом згідно з соціологічним дослідженням, проведеним Запорізьким національним університетом у 2017 році.
Молодь становить вагому частку активних велосипедистів. 38% користувачів цього виду транспорту – молоді люди віком від 18 до 29 років, 29% – від 30 до 39 років, і 32 % – від 40 до 60 років.
Ще майже 52 тисяч запоріжців не проти освоїти велосипеди, але не квапляться – адже, на думку опитаних, велоінфрастуктура недостатньо розвинута для безпечного пересування по місту.
УХВАЛЕНА МУНІЦИПАЛЬНА ПРОГРАМА ВІДКРИВАЄ МОЖЛИВІСТЬ ПЕРЕТВОРИТИ ЗАПОРІЖЖЯ, ІНДУСТРІАЛЬНЕ МІСТО ПІВДНЯ УКРАЇНИ, НА «ЗЕЛЕНЕ» МІСТО, ДЕ ВЕЛОСИПЕД СТАВ БИ ЗВИЧНИМ ЗАСОБОМ ПЕРЕСУВАННЯ, ЯК У БАГАТЬОХ РОЗВИНЕНИХ МІСТАХ ПО ВСЬОМУ СВІТУ.
«Згідно з програмою, ухваленою міською радою у грудні 2018 року, буде розроблено план велосипедної інфраструктури у Запоріжжі. А вже з 2020 році виділятимуться кошти на будівництво велодоріжок», – пояснює Олександр Ралик, волонтер «Спільно ХАБу», приватний підприємець.
Програма розвитку велоінфрастуктури Запоріжжя ухвалена лише на 2019 рік. Проте Олександр не має сумніву, що влада готова затвердити стратегію розбудови велоінфрастуктури й подальше фінансування на кілька наступних років. Така готовність до співпраці не є випадковою – це результат успішно втіленої адвокації та встановлення діалогу з місцевими урядовцями.
«Молодь у нас активна, позитивна та енергійна. Вони – молодці, що взялися за таку справу», – розповідає Максим Кущенко, начальник відділу дорожнього мостового господарства департаменту інфраструктури та благоустрою Запорізької міської ради.
Все розпочалося завдяки ініціативі громадських організацій, які прагнуть розвивати велосипедну інфраструктур. Спершу Запорізька міська рада отримала петицію з проханням ухвалити програму розвитку велоінфраструктури у Запоріжжі. А вже у грудні 2018 року на 47-й сесії депутати затвердили таку програму. Активісти та активістки «Спільно ХАБу» активно долучалися на всіх етапах: проходили депутатські комісії, вдосконалювали програму разом з урядовцями, планували розрахунки бюджету.
«Програма передбачає покроковість, а її ключовий принцип: безпечний дорожній рух для всіх – велосипедистів, водіїв та пішоходів», - наголошує Максим Кущенко.
ЯК УСПІШНО РЕАЛІЗУВАТИ АДВОКАЦІЙНУ КАМПАНІЮ?
«Це перша програма у Запоріжжі, націлена на розвиток велосипедної інфраструктури», – підкреслює Анна Дворна, голова правління ГО «Спільно ХАБ».
Завдяки участі у тренінгу ПРООН «Громадянська освіта для молодіжних працівників», Анна засвоїла навики планування та реалізації адвокаційних кампаній, а також дізналася, як мотивувати молодь творити позитивні зміни.
Анна охоче ділиться секретами адвокації для громадських активістів:
- Адвокаційна кампанія повинна початися задовго до основних кроків. Слід ретельно спланувати кампанію, та продумати поетапно кроки.
- Варто знати владу в обличчя: ближче познайомитися з людьми, які є ключовими у прийнятті рішень. Співпрацюйте з ними весь час задля досягнення поставленої цілі.
- Залучайте зацікавлених громадян у прийняття рішень: небайдужі мешканці та мешканки вашого міста зможуть відчути себе частиною процесу творення змін. І стануть вашими вірними союзниками.
- Пам’ятайте: якщо рішення прийняте – це лише початок. Надалі адвокація повинна зосереджуватися на реалізації прийнятої політики.
Адвокаційна кампанія щодо розвитку велоінфраструктури у Запоріжжі реалізована в рамках курсу «Громадянська освіта для молодіжних працівників» програми «Молодіжний працівник», що підтримується проектом «Громадянське суспільство задля розвитку демократі та прав людини в Україні» Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй в Україні та фінансується Міністерством закордонних справ Данії.
Текст: Оксана Хомей, фото: Аліна Єрмолаєва / ПРООН в Україні
Джерело: ПРООН в Україні.