ТоТ ІІ рівня – майстерність, що пізнається через досвід
Професійну тренерську роботу видно одразу, без сумнівів – досвід, знання, власна технологія та методичні напрацювання. Скарбничка тренера наповнюється через підвищення кваліфікації і невпинну ...
Додано:
ІСКМ
Професійну тренерську роботу видно одразу, без сумнівів – досвід, знання, власна технологія та методичні напрацювання. Скарбничка тренера наповнюється через підвищення кваліфікації і невпинну практику за принципом «Навчаючи навчаємось». З 28 по 30 серпня 2019 року у м. Львів було проведено тренінг для тренерів ІІ рівня* в рамках проекту «Школа громадської участі-4», що реалізується Інститутом соціокультурного менеджменту за фінансової підтримки Фонду ім. Ч.С. Мотта. Участь у тренінгу взяла команда з 12 учасників, яка сформувалася через великий конкурсний відбір серед всіх випускників ТоТ І рівня, що проводилися в рамках Школи громадської участі у 2016, 2018, 2019 рр.
До проведення тренінгу були запрошені тренери ГО «Товариство Лева» (м.Львів) Андрій Круп’як та Андрій Нечипорук.
Якщо на першому рівні учасники навчалися як проводити тренінги, то другий рівень спрямований на отримання знань і практичних навичок з розробки власних авторських гайдів тренінгів. Лише синергія теорії й практики дають результат навчання. Тож, що вивчали й над чим працювали учасники протягом трьох днів, – проаналізуємо.
- Навчання за моделлю Девіда Колба
У світлі навчання дорослих людей, особливої популярності набула модель процесу навчання та засвоєння людиною нової інформації, запропонована Девідом Колбом. Учасники попередньо вже розглядали дану модель на ТоТ І рівня, але цього разу занурились у її розуміння глибше й співвіднесли її з побудовою структури гайду тренінгу. Адже продумуючи навчальні етапи власного тренінгу варто враховувати індивідуальність навчальної аудиторії, відмінності її способів навчання. Тому учасники на тренінгу ще раз апробували цю модель на собі задля кращого усвідомлення. Тренери пояснили їм чому навчання має базуватися на особистісних аспектах за Колбом, виходячи з переваги певного способу навчання – конкретного досвіду, рефлексивного спостереження, абстрактної концептуалізації, активного експериментування. А також пояснили можливі ефекти від переважання тренером одного стилю навчання.
- Програма тренінгу
Учасники розглянули детальну програму тренінгу як план, до якого адаптуються навчальні модулі та сесії: вступна частина, розклад сесій, час на рефлексію та підбиття підсумків, розвантаження навчального процесу по годинах та днях (якщо тренінг триває більше одного дня) тощо.
- Техніки, що дають можливість
Тренінг був насичений багатьма новими інструментами. Зокрема, учасники засвоїли техніки, що дають можливість пізнання нової інформації, аналізу проблем, обміну досвідом, генерації нових ідей, створення команди, ухвалення рішень, програвання ситуацій та оцінювання занять.
- Учасники занять
Кожен тренінг готується з думки про конкретну групу учасників – їхню культуру, досвід, потреби та очікування. Тож, учасники ТоТ здійснили аналіз цільової аудиторії, з якою працюють в громадах, зокрема, проводять тренінги. Тренери, опираючись на власний досвід, пояснили важливість врахування особливостей учасників будь-якого заходу.
- Гайд (сценарій, мануал, програма) тренінгу
Найголовніша частина тренінгу – робота над створенням власних гайдів. Учасники розглянули анатомію мануала та доцільність матеріалів для його створення. Потім учасники тренінгу були об’єднані у три групи за тематичними інтересами тренерської діяльності. Кожна команда сформувала свою тему тренінгу, визначила його мету, цілі, завдання, розробила детальну програму тренінгу, прописала комплексний гайд тренінгу на один або два дні. На тренінгу здійснювався розгляд напрацювань команд учасників, групове обговорення, детальний аналіз кожного розробленого гайду. Розробка повноцінного гайду тренінгу продовжується і після ТоТ. Теми, над якими наразі працюють учасники: «Активізація населення щодо розвитку громади», «Лідерство та робота в команді», «Психосоціальна робота з наслідками травматизації дітей в результаті домашнього насильства». Незабаром за цими гайдами будуть проведені тренінги його розробниками.
- Антиплагіат та рерайтинг
Одна з учасниць тренінгу – Оксана Гурьянова представила учасникам корисну і важливу інформацію щодо використання матеріалів, цитат, опису прав у своїх гайдах, що були попередньо розроблені іншими авторами. Дотримання авторських вправ наразі сягає законодавчого рівня, тому при використанні у своєму гайді запозичених матеріалів, необхідно вказувати посилання звідки взята та чи інша інформація. Оксана закликала учасників при розробці дотримуватися унікальності й створювати дійсно власні авторські матеріали.
ТоТ ІІ рівня як тренінг хоч і завершено, але заочно робота учасників ще триває – завершення розробки гайдів, їх апробація шляхом проведення учасниками тренінгів у своїх громадах, захист авторських гайдів та отримання сертифікатів про проходження ТоТ ІІ рівня.
Це інтенсивна і складна робота, з якою, ми впевнені, учасники впораються. Звертайтеся до тренерів професійного рівня у своїх громадах за проведенням якісних тематичних заходів – Іванна Білик (Хмельницька обл.), Світлана Годун (Київська обл.), Олена Кочанова (Дніпропетровська обл.), Микола Толстік (Харківська обл.), Ольга Дябло (Миколаївська обл.), Леонід Жовтило (Херсонська обл.), Анжела Марку (Чернівецька обл.), Лілія Гарбузюк (Полтавська обл.), Оксана Гурьянова, Любов Кан, Анжела Зіненко, Чугуєвець Валентина (Кіровоградська обл.).
*Розподіл на рівні ТоТ є умовним. В даному випадку, мається на увазі, що на першому рівні навчають проводити тренінги, на другому рівні навчають їх розробляти, на третьому – удосконалюють тренерську майстерність в окремих елементах.