Моніторинг державних закупівель: що треба пам’ятати
Громадський контроль державних закупівель — це спосіб дізнатися, на що і як витрачають бюджет. Фахівці з «Інституту аналітики та адвокації» аналізують і моніторять державні закупівлі з 2013 року — ...
Додано:
iaa.ukraine
Громадський контроль державних закупівель — це спосіб дізнатися, на що і як витрачають бюджет. Фахівці з «Інституту аналітики та адвокації» аналізують і моніторять державні закупівлі з 2013 року — усе, що стосується галузі охорони здоров’я у Полтавській області.
Визначитись із головним
Держзакупівель в Україні проводять неймовірну кількість. Лише за 2014 рік державних закупівель було проведено на суму 85148,58 млн. грн., а кількість укладених угод склала 64584.
Якщо розпочинаєте громадський контроль, треба визначити або галузь, яка цікавить найбільше, або регіон замовника. Краще — і те, й інше. Наприклад, «Інститут аналітики та адвокації» моніторить перед усім закупівлі у медицині на території Полтавської області. Інша потужна організація у галузі громадського контролю — «Тендер і злочин» — працює над усіма закупівлями у Тернопільській, Львівській та Івано-Франківській областях, а нещодавно розширилася ще на три області.
Звуження поля діяльності призводить до більш інтенсивного і цілісного моніторингу і контролю. Якщо у вас багато галузей чи велика територія, то вам знадобиться або більше часу і ресурсів, або ж увага буде розпорошена, а контроль — поверхневим.
Подружитися з джерелами і законом
Мова іде про загальнодержавний веб-портал «Державні закупівлі». З нього варто починати. Він містить всю інформацію про державні закупівлі в Україні, починаючи з 2008 року, а також ті, які проводяться за кошти державних підприємств. На цьому веб-порталі розміщають усі нормативні документи, що діють у сфері державних закупівель і рішення Антимонопольного комітету України. Одним словом, це обов’язковий і незамінний інструмент.
Важливо також вивчати чинне законодавство України про здійснення державних закупівель та про інформацію. Звісно, знати їх досконало — малоймовірно, проте необхідні документи завжди повинні бути під рукою, і орієнтуватися у них треба добре.
Знайти цілі
Отже, спочатку ви визначили галузь і територію. Проте і цього буде забагато, адже ви фізично не зможете потрапити на деякі закупівлі. Наприклад, вони можуть відбуватися одночасно. Або ж у складно доступних місцях. Тому варто визначити перелік закладів, які будете моніторити, з’ясувати їхні адреси, код ЄДРПОУ (з ним простіше здійснювати пошук інформації на веб-порталі з державних закупівель).
Наприклад, на початку моніторингу «Інститут аналітики та адвокації» обрав п’ять ключових лікувально-профілактичних закладів Полтавської області та сім основних полтавських міських лікарень (включаючи пологовий будинок). Вони обслуговують найбільшу кількість людей у місті та області, знаходяться на території обласного центру і проводять велику кількість тендерів щороку.
Розвідати інформацію
Отже, ви знайшли заклади, які цікавлять найбільше. Далі потрібно зібрати інформацію щодо річних планів закупівель кожного із них. Відповідно до чинного законодавства про здійснення державних закупівель річні плани та всі зміни до них повинні бути обов’язково оприлюднені на веб-порталі «Державні закупівлі». До внесених змін був встановлений обов’язок для Замовників оприлюднювати річні плани на власних веб-сайтах (або на сайті головного розпорядника).
Якщо річний план не оприлюднили, його можна отримати з допомогою інформаційного запиту на ім’я головного лікаря (у разі, якщо це лікарня), вказавши про відсутність оприлюдненого плану на порталі. Вам потрібно дізнатися: 1) що планує закупити заклад; 2) очікувану вартість закупівлі, тобто яку суму можливо витратити на неї; 3) які процедури обрано (кожна процедура має свій порядок проведення) та 4) строки проведення тендерів.
З допомогою цих знань ви зрозумієте, на яку закупівлю звернути більше уваги при проведенні моніторингу або ж яку треба відвідати особисто.
Поїхали
Тепер можна вивчати кожну закупівлю відповідного замовника. Ось на що звертають увагу в першу чергу:
1) наявність предмета, який закуповується, у річному плані;
2) строки оголошення закупівлі і розкриття пропозицій;
3) документацію конкурсних торгів та наявність у ній дискримінаційних умов;
4) своєчасність оприлюднення всіх необхідних документів (протоколів розкриття пропозицій, ціни за одиницю товару, звітів про проведення процедури, оголошень про результати торгів тощо);
5) учасників державних закупівель (зв’язок учасників між собою, зв’язок з членами комітету конкурсних торгів, з політичними лідерами тощо);
6) наявність «систематичних переможців».
Особливу увагу зверніть на систематичних переможців.
Як це зробили в «Інституті аналітики та адвокації». Спочатку розподілили закупівлі в медицині на групи за напрямками: фармацевтична продукція, вироби медичного призначення, медична техніка та паливо. За результатами аналізу виділили учасників закупівель, які отримали найбільшу кількість перемог та сформували відсоткове співвідношення їх перемог. Потім те ж зробили за результатами закупівель 2014 року. Врешті решт, встановили, який з учасників займає домінантне становище у тій чи іншій групі товарів.
Якщо не пропускають
Не пропустити не можуть. Спеціалісти «Інституту аналітики та адвокації» проводили контроль шляхом відвідувань процедур розкриття конкурсних (цінових) пропозицій, з відео- та фотофіксацією. Головне — приходити з паспортом, оригіналом та копією довіреності організації. У Законі зазначено, що допускати до процедури розкриття пропозицій окрім учасників та їх представників, можуть лише уповноважених представників ЗМІ та громадських об’єднань. Інколи члени комітетів конкурсних торгів протестували проти відеозйомки, посилаючись на Конституцію, але зйомка цілком законна у цьому випадку.
Під час процедур розкриття конкурсних пропозицій представники «Інституту аналітики та адвокації» не втручалися до процесу, а лише спостерігали. Якщо ми бачили порушення або недотримання норм законодавства з боку замовників чи учасників, то зверталися до управління державної фінансової інспекції зі скаргою на дії учасників чи членів комітету конкурсних торгів. При цьому слід відмітити, що за внесеним змінами до Закону «Про здійснення державних закупівель» були розширенні права для учасників торгів та їх представників, для представників ЗМІ та громадських об’єднань під час розкриття пропозицій конкурсних торгів. Тепер під час розкриття пропозицій оголошується наявність чи відсутність усіх необхідних документів, передбачених документацією конкурсних торгів. Також, на вимогу вище зазначених суб’єктів, замовник зобов’язаний продемонструвати зміст документа , що містить інформацію про ціну, наявність чи відсутність всіх необхідних документів. Звертаємо вашу увагу на те, що такі документи замовник повинен лише продемонструвати, а не давати на ознайомлення.
Що це дає?
Громадський контроль допомагає з’ясовувати, як виконується законодавство України. Він дає змогу проаналізувати виконання річного плану закупівель, визначити об’єми бюджетних витрат і пріоритети закупівельників. Наприклад, «Інститут аналітики та адвокації» виявив, що більшість закупівель міських закладів охорони здоров’я за 2014 рік — це паливо, електроенергія, комунальні послуги, тоді як на медикаменти чи медичну техніку іде набагато менше відсотків бюджетних коштів.
Крім того, ви можете визначити «систематичних» переможців конкурсних торгів. Іноді за ними можуть критися домовленості і монополія, а не чесна конкуренція. А найголовніше — ви побачите скільки, на що та як ефективно витрачають бюджетні кошти.
Поліна Завадська, експерт з державних закупівель «Інституту аналітики та адвокації»