Дослідженням встановлені індекси прозорості бюджетів місцевих рад Донеччини

Громадською організацією «Центр розвитку місцевих громад» задля підвищення обізнаності громадян про рівень прозорості та можливості їх участі у прийнятті рішень в сфері бюджетної політики, був ...

Додано:
platforma.lg

картинка результати дослідження Індексу прозорості
Дослідженням встановлені індекси прозорості бюджетів місцевих рад Донеччини

Громадською організацією «Центр розвитку місцевих громад» задля підвищення обізнаності громадян про рівень прозорості та можливості їх участі у прийнятті рішень в сфері бюджетної політики, був проведений громадський моніторинг рівня прозорості формування бюджетів в громадах Донецької області. 

В дослідженні взяли участь 3 місцеві ради Донецької області – Ольгинська селищна рада, ВЦА міста Волноваха, Хлібодарівська сільська рада та визначено індекс їх прозорості.

 «Дослідження прозорості місцевих рад Донеччини є одним з інструментів для реалізації поставленої нами мети – підвищення впливу громадян на процес прийняття рішень та відкритого розподілу бюджетних коштів органами місцевого самоврядування через розвиток коаліції громадських активістів, які будуть здійснювати антикорупційний моніторинг і контроль за діяльністю місцевої влади та лобіювати суспільно корисні зміни в місцевих громадах», – зазначив голова організації Ігор Гуров

Вимірювання проводилось за наступними індикаторами:

- участь громадських рад в процесі формування місцевих бюджетів,

- виконання бюджетів,

- статистика рівня обробки відповідей на інформаційні запити щодо бюджету,

- публікації бюджету в ЗМІ,

- зміст і наповнення сайтів міських рад,

- консультації з громадськістю під час формування бюджету.  

Результати дослідження дозволили вирахувати індекс прозорості формування бюджетів в досліджених громадах, який виявився доволі невисоким.

Найвищий індекс виявився у Військової цивільної адміністрації міста Волноваха – 45,6 бали зі 100 можливих, в інших радах індекси дорівнюють: Хлібодарівська сільська рада – 32,4; Ольгинська селищна рада – 16. 

Здебільшого, причинами досить низьких індексів означених рад є: відсутність участі громадських рад в процесі формування місцевих бюджетів, неналежний рівень консультацій з громадськістю, не проведення публікацій рішень про прийняття та звітів про виконання бюджетів в ЗМІ та недостатній рівень відкритості закупівель у «Prozorro».

В жодній з досліджених рад в процесі формування місцевих бюджетів громадські ради не беруть участь, також не проводяться публікації бюджетів в ЗМІ. Інформація про бюджетні програми та їх виконання відсутня на сайтах Ольгинської та Хлібодарівської рад. Таке формування бюджетної політики обмежує членів цих громад у можливості відслідковувати якість бюджетних рішень на стадії їх прийняття і виконання. 

Для перевірки ефективності використання бюджетних коштів, в процесі моніторингу по кожній раді та ВЦА м. Волноваха було проведено випадковий аналіз 15 пунктів закупівель і подальше порівняння їх з ринковою вартістю тих чи інших товарів і послуг. Раціональною витратою бюджету вважається кореляція, що не перевищує 20% між ринковою вартістю товару або послуги та закупочною. В результаті, з 38 закупівель, проведених Ольгинською селищною радою через систему Prozzorro було можливо провести порівняльний аналіз цін тільки по 6, у зв’язку з тим, що інші закупівлі стосуються робіт та/чи послуг і не могли бути ідентифіковані за вартістю. З них жодної закупівлі не було проведено з раціональним витрачанням коштів (кореляція була більшою ніж 20%), Хлібодарівська сільська рада провела 11 раціональних закупівель, ВЦА м. Волноваха проведено тільки 9 раціональних закупівель.

З урахуванням результатів моніторингу, громадськими експертами ГО «Центр розвитку місцевих громад» були розроблені методичні рекомендації з питань підвищення прозорості в прийнятті рішень та відкритого розподілу бюджетних коштів і комунікації з громадянами на місцевому рівні для органів місцевого самоврядування кожної громади, які брали участь в моніторингу. Крім цього, громадськими експертами розроблено проект Бюджету участі для досліджуваних громад, який разом з рекомендаціями у форматі офіційних звернень буде надіслано до органів місцевого самоврядування та громадським активістам цих громад. 

Програма ООН із відновлення та розбудови миру #UNDP Ukraine #RPP #SDC #Sida

Ця публікація була підготовлена в межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансовою підтримкою Швейцарської агенції розвитку та співробітництва (SDC) та Шведського агентства з питань міжнародного співробітництва (Sida). Думки, зауваження, висновки або рекомендації, викладені в цьому документі, належать авторам і не обов’язково відображають погляди ООН або Швейцарської агенції розвитку та співробітництва (SDC) та Шведського агентства з питань міжнародного співробітництва (Sida)


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Успіх програми "Дітям війни": роль партнерів

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення